Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 05 dec 2019 17:52

jappiex schreef: 05 dec 2019 13:32 @enzzo Als ik het goed begrijp is het in mijn geval niet toegestaan. Ik heb een BV van waar ik management vergoeding factureer en waaruit ik mezelf salaris betaal. Dit zie je denk ik meer bij DGA's. De auto zit ook in die BV, verder eigenlijk geen kosten, behalve accountant, kvk. De auto gebruik ik zakelijk en privé en tel ik dus bij. De fietsen zou ik kopen (koop of lease maakt niet uit) en tot het zakelijke ondernemingsvermogen rekenen, en dit mag niet zegt c.cabaleza hier ergens een paar pagina's terug. Want de fietsen ga ik nooit zakelijk gebruiken. Ik ga dit nog dubbelchecken maar voor mij is hiermee in principe de kous af. Voor de medewerkers liggen er nog leuke mogelijkheden om bijvoorbeeld voor een speedpedelec te kiezen naast de auto. Dit om bij goed weer niet in de file te staan.
[werkmodus aan]

Mijn post van enkele pagina's geleden zag op de vermogensetikettering binnen de inkomstenbelasting voor de zogenaamde IB-ondernemer [eenmanszaak, firmant in vof, maat in maatschap, etc...] Bij een DGA is de situatie anders: een BV heeft namelijk zelf rechtspersoonlijkheid en is dus zelfstandig drager van rechten en plichten, en ook zelfstandig belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De BV en de DGA zijn twee aparte [rechts]personen. De vennootschap drijft zijn onderneming met het gehele vermogen, er vindt dus geen vermogensetikettering [zakelijk/prive] plaats zoals bij de IB-ondernemer. Alles wat van de BV is [alle zaken en rechten] behoord tot het vermogen van de vennootschap. De DGA verhoudt zich minimaal in 2 hoedanigheden tot de BV: [1] als aandeelhouder en [2] als directeur van de vennootschap en mogelijk nog als regulier werknemer [3].

Dat betekent concreet voor de fiets het volgende. Uitgangspunt: de BV koopt een fiets en stelt deze voor gebruik ter beschikking aan de DGA.

- De fiets wordt uitsluitend zakelijk gebruikt: geen bijtelling, alle kosten aftrekbaar bij de vennootschap. De DGA geniet bij uitsluitend zakelijk gebruik uiteraard geen voordeel in privé. [uitzonderlijke situatie].
- De fiets wordt deels zakelijk/deels privé gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. De DGA geniet hiervan een voordeel in privé. De DGA krijgt om die reden bijtelling a 7% van de cataloguswaarde van de fiets. Deze bijtelling wordt aangemerkt als loon van de directeur/werknemer. Gelijk als bij reguliere werknemer/werkgever situaties. De werkgever houdt loonheffing in hierover.
- De fiets wordt nagenoeg uitsluitend privé gebruikt, lees het zakelijk gebruik is van geringe betekenis. In dat geval handelt de vennootschap door het kopen van de fiets en het om niet [gratis] ter beschikking stellen van een fiets aan de DGA onzakelijk. Immers aan een willekeurige derde zou de vennootschap een vergoeding vragen voor het gebruik van de fiets. De enige reden hiervoor is dat de vennootschap de DGA in zijn hoedanigheid als aandeelhouder wil bevoordelen. Dit vormt een verkapte dividenduitkering/winstuitdeling. De zakelijke vergoeding die een willekeurige derde zou moeten betalen voor het gebruik van de fiets wordt als dividend in aanmerking genomen [box 2]. Dit verhoogt de verkrijgingsprijs van de aandelen [informele kapitaalstorting].

PS. als de BV de fiets niet koopt, maar bijvoorbeeld een leasecontract afsluit bij een derde voor het gebruik van een fiets/auto, die zij vervolgens ter beschikking stelt, is de situatie overigens hetzelfde.

[werkmodus uit]
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 18:49

Dat is een duidelijke uitleg!

Als ik het goe interpreteer blijft zo nog wel de mogelijkheid open om alle 4 de fietsen naar de BV over te hevelen en dan via de optie:
- De fiets wordt uitsluitend zakelijk gebruikt: geen bijtelling, alle kosten aftrekbaar bij de vennootschap. De DGA geniet bij uitsluitend zakelijk gebruik uiteraard geen voordeel in privé. [uitzonderlijke situatie].
zakelijk gebruik te maken van de fietsen in de rol van DGA. Dat beperkt uiteraard wel de mogelijkheden van wedstrijden, tenzij dat bij de aard van de BV hoort...

Anders zou de optie:
- De fiets wordt deels zakelijk/deels privé gebruikt, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer. De DGA geniet hiervan een voordeel in privé. De DGA krijgt om die reden bijtelling a 7% van de cataloguswaarde van de fiets. Deze bijtelling wordt aangemerkt als loon van de directeur/werknemer. Gelijk als bij reguliere werknemer/werkgever situaties. De werkgever houdt loonheffing in hierover.
waarbij je zou kunnen argumenteren dat je voor verschillende situaties verschillende fietsen nodig hebt. Of dat de fietsen tbv alle werknemers staan (er van uitgaande dat die er zijn)

Bij dat laatste vraag ik me dan af of je jezelf niet dubbel belast aangezien het een beetje een vestzak - broekzak constructie is?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 19:02

Thnx! c.

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 05 dec 2019 19:30

Enzzo schreef: 05 dec 2019 18:49
Als ik het goe interpreteer blijft zo nog wel de mogelijkheid open om alle 4 de fietsen naar de BV over te hevelen en dan via de optie:

zakelijk gebruik te maken van de fietsen in de rol van DGA. Dat beperkt uiteraard wel de mogelijkheden van wedstrijden, tenzij dat bij de aard van de BV hoort...

Uitsluitend zakelijk gebruik van de fiets is een zeldzame situatie, er zal al snel een prive-element in zitten, waardoor je tegen de bijtelling aan loopt.


Anders zou de optie:

[...]

Bij dat laatste vraag ik me dan af of je jezelf niet dubbel belast aangezien het een beetje een vestzak - broekzak constructie is?
De laatste situatie: de fiets op de balans van de BV en gratis ter beschikking stellen aan de DGA, zonder zakelijk gebruik, is uiteraard onzakelijk. Dit doet de vennootschap alleen om de DGA te bevoordelen. De fiscale 'straf' van dit onzakelijk handelen is een verkapte dividenduitkering, belast a 25% Dus normaliter geen reële optie.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 06 dec 2019 08:39

Wat frappant, TS start een discussie, vervolgens gaat het 15 pagina's over moreel besef en andere niet ter zake doende zaken en op pagina 17 ineens een zeer duidelijk antwoord en uitleg. Hulde aan C. Zaballa :like: ( en eigenlijk ook aan TS dat hij nog zolang aan boord is gebleven ;) )
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2019 10:21

Tracing_NL schreef: 06 dec 2019 08:39 Wat frappant, TS start een discussie, vervolgens gaat het 15 pagina's over moreel besef en andere niet ter zake doende zaken en op pagina 17 ineens een zeer duidelijk antwoord en uitleg. Hulde aan C. Zaballa :like: ( en eigenlijk ook aan TS dat hij nog zolang aan boord is gebleven ;) )
Wat ook frappant is dat een aantal het niet ter doende zaken vinden. Ik kan de topic op 1 hand tellen waar het wel alleen maar over de initiële startpost gaat en "ter zake" is wat dat ook mag zijn.

Wat niet wegneemt dat een duidelijke uitleg altijd prettig is, maar randzaken op een forum bespreken is toch prima!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 dec 2019 10:57

wasbeer2006 schreef: 06 dec 2019 10:21Wat ook frappant is dat een aantal het niet ter doende zaken vinden. Ik kan de topic op 1 hand tellen waar het wel alleen maar over de initiële startpost gaat en "ter zake" is wat dat ook mag zijn.
Deze constatering geldt voor een groot deel van het forum en voor alle topics langer dan enkele pagina's

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 dec 2019 11:21

Los van het gegeven dat het "afdwalen"op forums (fora?) heel gebruikelijk is en de meestal de amusementswaarde verhoogt zijn nmbm zaken als belasting betalen en moraliteit sowieso met elkaar verbonden.
Voeg daarbij het hoge "hoe kan ik maximaal profiteren van een regeling voor iets waarvoor hij niet is bedoeld" gehalte en het plaatje is rond.

In zo'n geval is het zeker fijn als sommigen met verstand zaken bereid zijn een duidelijke en feitelijke uitleg te delen.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 dec 2019 12:39

Tracing_NL schreef: 06 dec 2019 08:39 Wat frappant, TS start een discussie, vervolgens gaat het 15 pagina's over moreel besef en andere niet ter zake doende zaken en op pagina 17 ineens een zeer duidelijk antwoord en uitleg. Hulde aan C. Zaballa :like: ( en eigenlijk ook aan TS dat hij nog zolang aan boord is gebleven ;) )
Niet heel frappant aangezien de sleutel-informatie pas een paar berichten geleden aan het licht kwam. (bedrijf is een BV en jappiex is directeur-grootaandeelhouder)

Dat er meteen beantwoorders in de moraalriddermodus springen zonder zich echt te verdiepen in het onderwerp is enerzijds inherent aan de onvolledigheid aan gegevens in de openingspost maar het is denk ik ook wel heel Nederlands...

Maar al met al is het wel een heel waardevol topic geworden denk ik.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 dec 2019 13:10

Ik denk dat in post 2 van dit topic had kunnen staan: "besef je dat je deze fietsen niet zakelijk gaat rijden, en dat deze fietsen daardoor nooit tot het ondernemingsvermogen kunnen behoren?". Dat is namelijk de enige relevante opmerking tav mijn vraag. En dat antwoord heeft even op zich laten wachten. Mooi toch, heb ik even kunnen voelen hoe het nu is om op een schopstoel te zitten.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 06 dec 2019 14:56

Inderdaad, dank aan Zaballa voor de kraakheldere uiteenzetting.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 dec 2019 15:22

Enzzo schreef: 06 dec 2019 12:39 Dat er meteen beantwoorders in de moraalriddermodus springen zonder zich echt te verdiepen in het onderwerp is enerzijds inherent aan de onvolledigheid aan gegevens in de openingspost maar het is denk ik ook wel heel Nederlands...

Maar al met al is het wel een heel waardevol topic geworden denk ik.
Beetje flauw. De topicstarter dropt een vraag die druipt van het opportunisme.
Daar wordt op gereageerd.
Later blijkt dat TS wel degelijk weet waarover hij het heeft voor zover het de fiscaliteit van zijn BV betreft (ook dat het om een BV ging was niet bekend en maakt nogal wat uit t.o.v. een eenmanszaak).

In zijn geval was hij niet op de schopstoel terecht gekomen als hij de vraag gewoon had gesteld aan zijn boekhouder.
Door het hier te vragen is het volstrekt logisch dat iedereen er wat van vindt...
Maar eerlijk is eerlijk, veel van dit soort vragen ontstaan op verjaardagfeestjes e.d.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie