Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Je fiets bijtellen vanaf 2020

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 03 dec 2019 09:12

Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat we kunnen fietsen.
Als ik mijn fietsen nu zelf moet betalen of dat ik er een minimale vergoeding voor krijg dat boeit mij geen moer.

Als je als ondernemer zo bezig bent om een paar centen bij elkaar te sprokkelen dan ben je in mijn ogen een soort "kruimeldief".

Nogmaals, prijs je zelf enorm gelukkig dat je kunt fietsen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 dec 2019 09:24

rikkert schreef: 03 dec 2019 08:19 Als ik voor mijn werk ergens heen ga, mag ik duurder uit eten dan ik prive zou doen. Dus doe ik dat niet. Voelt niet goed.
Ligt aan de situatie. Met bepaalde zakelijke relaties doe ik dat wel, voor mijzelf niet.
[/quote]
Dat snap ik. Dan heeft het ook een zakelijk doel. Prima. Maar als ik ergens een nachtje overblijf, en alleen even ergens ga eten, dan doe ik gewoon wat ik prive ook zou doen. Het er mij om dat veel mensen opeens zich anders gaan gedragen als het door andere mensen betaald wordt.

Het gaat me er ook een beetje om dat de meeste mensen het goed hebben. En ik (ja, ik denk dat een van de voordelen is van ouder worden), ben in de loop van de tijd tot de conclusie gekomen dat meer niet altijd beter is. En dit soort gegraai of liever geschraap (terwijl het blijkbaar volgens de regels is maar niet volgens de geest van de regel is), vind ik moreel voor mijzelf niet (meer) OK.

Het zelfde issue heb ik met hybride leaseauto's die 10 km op een accu kunnen rijden en de rest op benzine doen. Ja, het is volgens de regel. Nee, het doel dat de regel beoogde (beter milieu) wordt er niet mee gehaald. Ja, je bespaart een bijtelling. Ik kan het voor mijzelf niet verkopen en daarom doe ik daar niet aan mee.

Dat heeft niks met jaloezie te maken. Mijn vrouw heeft ook een kleine onderneming en daar zouden we best wat mee kunnen rommelen. Maar vraag is voor jezelf of je er mee wilt rommelen.
Laatst gewijzigd door rikkert op 03 dec 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2019 09:35

Ja, volledig mee eens. Voelde mij twee jaar geleden best beetje opgelaten dat ik bij Narita Airport het Hilton moest boeken omdat dat de enige plek was vlakbij vliegveld waar nog plek was.
Zou ik prive nooit doen (maar prive hoef ik ook niet last minute weg).
Voelt gewoon niet oke (en die tent is schandig overpriced).
Less is bore

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 dec 2019 09:47

Ik denk dat dit negatieve sentiment (het mijne incluis) niks met ondernemerschap of jalozie heeft te maken. Ondernemerschap is goed; jaloezie niet echt. Nederland is beter af met goede ondernemers.

Het heeft gewoon met moraliteit te maken. Er zijnn nu eenmaal mensen die wat minder moraal hebben dan anderen, daar hoef je echt geen ondernemer voor te zijn. Dat komt heus ook bij Jan Modaal voor. Het gaat hier meer om het zoeken naar de mazen in de wet op een klein eigen voordeeltje te halen. Ik vind dat verre van netjes.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2019 10:04

Volgens mij is geen maas in de wet maar een delict met een geringe pakkans.

Bedenk ook dat stelen van de Belastingdienst betekent dat je een beetje steelt van iedere landgenoot.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 03 dec 2019 10:18

Ernie C. schreef: 03 dec 2019 10:04 Volgens mij is geen maas in de wet maar een delict met een geringe pakkans.

Bedenk ook dat stelen van de Belastingdienst betekent dat je een beetje steelt van iedere landgenoot.
DIT is de essentie waarom er zo fel gereageerd wordt. 100% eens.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 03 dec 2019 10:35

Helemaal eens met Ernie! Het is natuurlijk heel makkelijk om kritiek te adresseren als jaloezie.
Gedrag dat niet in strijd is met de letter van de belastingwetgeving maar wel met de geest daarvan noemen we belasting ontwijking.
Als dat door U2 of Starbucks gebeurt vindt iedereen dat onacceptabel.
Als een burger of kleine ondernemer het doet kan het opeens wel?

Ik ben eigenaar van een klein administratiekantoor.
Je moet eens weten wat sommigen proberen aan privé uitgaven als zakelijke kosten op te voeren...

Ondanks dat al mijn klanten inmiddels wel weten dat we daar niet aan meewerken blijven sommigen het proberen.
Het lijkt soms onschuldig (bijvoorbeeld drie iPhones in een eenmanszaak) maar als je bedenkt dat de ondernemer al behoorlijke fiscale faciliteiten heeft (ondernemers aftrek en MKB winstvrijstelling) vind ik dat gedrag beschamend.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 dec 2019 10:38

Phfff De belastingdienst heeft duizenden landgenoten de fiscale strop aangedraaid door ze te behandelen als fraudeurs met allerlei toeslagen... wat achteraf volledig onterecht was. En nu is de BD ineens heilig?! Hou toch op zeg.

Topicstarter word echt onterecht als fraudeur weggezet. Door een paar aftrekposten die hij wil opvoeren. Terwijl half Nederland bij wijze van in de drugshandel zit of andere duistere zaken waar nooit een cent belasting over word afgedragen

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 03 dec 2019 11:03

Ik ga er bij deze maar even vanuit dat allen hier die er probleem hebben met TS gedrag geen schoonmaker/ster hebben die ze zo betalen, geen enkel klusje in huis zo hebben laten doen en die zo hebben afgerekend ect ect

Als TS zich hier goed bij voelt moet hij dit vooral doen!
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 dec 2019 11:06

@RVV, omdat er al veel fout gaat, moeten we allemaal maar de fout in gaan?
Zolang er drugshandel is, is verder dus alles toegestaan?

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 03 dec 2019 11:09

Appels met peren?
Natuurlijk is die hele kinderopvangtoeslag affaire schandalig.
Wat mij betreft worden de verantwoordelijken daarvoor ontslagen.

Maar dat heeft niets te maken met met het zakelijk opvoeren van privé kosten. Dat kan de gewone werknemer ook niet. En die heeft ook niet de fiscale voordelen van de ondernemer met een eenmanszaak.
Uiteindelijk zullen we met zijn allen moeten bijdragen aan wat we waardevol vinden in dit land.
Courir c'est mourir un peu

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 03 dec 2019 11:17

synapse schreef: 03 dec 2019 11:09 Maar dat heeft niets te maken met met het zakelijk opvoeren van privé kosten. Dat kan de gewone werknemer ook niet. En die heeft ook niet de fiscale voordelen van de ondernemer met een eenmanszaak.
De werknemer heeft ook enkele voordelen tov de ondernemer. Die keus hebben ze nou beide gemaakt.

Je kan een gewone werknemer niet gaan vergelijken met een ondernemer met een eenmanszaak. Iets met appels met peren.....

Denk dat alle werknemer die een probleem hebben met belastingontwijking ook bij hun werkgever moeten gaan klagen dat dit moreel niet kan. Ik weet nm. zeker dat de werkgever er alles aan doet om zo weinig mogelijk belasting te betalen.
Braun Beauty SL Dedacciai

Plaats reactie