Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verschillende adviezen framemaat

Hjdijk
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2019 11:33

Hjdijk 30 nov 2019 17:11

Screenshot_20191130-171002_Adobe Acrobat.jpg
Hallo,

Ik ben toe aan mijn eerste racefiets en bezig met een serieuze selectie. Mijn oog is gevallen op de Sensa Romagna 105 SLE. Kan ik nu voor een mooie prijs kopen. Ik krijg echter tegenstrijdige adviezen over de framemaat. Ik ben 1.86 cm. Binnenbeenlengte is 91 cm. Winkel 1 adviseert een 61 cm te nemen. Ik heb hier op de fiets gezeten en hij vond mijn knieen wat ver boven het frame uitkomen waardoor ik mijn bovenbenen te veel zou belasten?? Winkel 2 raadt 58cm aan. 61 cm lijkt hem op het oog te groot. Winkel 3, op afstand, ook 58cm. Ik ben een beetje de draad kwijt. Iemand advies? Zie bijlage voor de geometrie
Laatst gewijzigd door Hjdijk op 30 nov 2019 17:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 nov 2019 17:13

61 / 58 zegt helemaal niets.......

en ik zie geen bijlage.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 nov 2019 17:32

Hjdijk schreef: 30 nov 2019 17:11 CUT
Ik heb hier op de fiets gezeten en hij vond mijn knieen wat ver boven het frame uitkomen waardoor ik mijn bovenbenen te veel zou belasten??

Ja, da's dodelijk....
Ik zeg 58......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 nov 2019 17:44

Een vakman die een framemaat "op het oog" te groot vindt....?
Bedenk dat er GEEN universeel maatsysteem is.
Heb je lange benen (relatief), dan kies de kleinere maat. Zo nodig kun je, na de gewenning van de zithouding (indien die toch een krap gevoel geeft), een langere stuurpen kiezen of een zadelpen met meer setback. Een te grote fiets kleiner maken is lastig(er) en niet vrij van ongewenste bijwerkingen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2019 08:15

Ik heb ongeveer dezelfde maten als jij en er een beetje verstand van en ik zou nooit de 61 nemen. Die is namelijk erg lang voor jouw in verhouding kortere bovenlijf. Welke framehoogte jij prettig vindt kan ik niet van achter mijn computer bepalen noch kunnen de fietsenmakers dat op het oog.
Het kan zomaar zijn dat jij de hoogte van de 61 fijner vindt maar dat zou betekenen dat je op zoek moet naar een ander merk/model dat wat korter en hoger gebouwd is. Kijk dan b.v. naar een frame met +/-de stack van de 61 en de reach van de 58.

Kijken hoever je knieën boven het frame uitkomen is wel een geheel nieuwe en originele manier van bikefitten. Blijken al die moderne, computergestuurde gevallen toch overbodig te zijn...
Campagnolo Ultra Dork

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 dec 2019 08:36

Zoiezo niet de 61 nemen die gaat veel te lang zijn en dan krijg je nekpijn en schouderpijn.

Ik ben 1m90 met lange benen en rij ongeveer op een frame met die stack en reach van de 61.

En dat je bovenbenen te ver boven het frame uitkomen is te gek voor woorden. Omwille van die uitspraak zou ik er al zeker geen fiets kopen. Wss heeft hij die op stock en geraakt hij er moeilijk vanaf doordat het een grote maar is.

raydox
Forum-lid
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 nov 2006 21:59

raydox 01 dec 2019 10:25

Beste,


ik zou je mss wel een medium adviseren :) op de info die ik net lees.
Zelf heb ik een bbl van 95 en rijd met een medium (56) .
een 58 kan ik ook nemen maar persoonlijke ervaring leert me dat ik me wendbaarder voel op een medium dan op een L (58)
Je kan het zo bezien een beetje. Met een medium bestuur ik de fiets. Met een L heb ik het gevoel dat de fiets mij bestuurd.
als bikefitter krijg ik veel die vraag welke maat ,
In mijn geval zal de software AANRADEN eerst voor een L te gaan.
Ik kan je fietspositie theoretisch identiek zetten op een medium als op een Large.
Maar wat is nu het beste ? Hierbij komt dan de ervaring en gevoel van de fietser tersprake.
Het Belangrijkste is de zadelhoogte in cmbinatie met de Kop (Knee over pos.) de knie over center pedaalas. positie
Hieruit word verder gemeten en gekeken naar je hoeken hoe comfortabel je wil zitten. Dus niet of je knieen te hoog boven het frame uitkomen.

Ik zou als ik van jouw was eerst een goede bikefitting laten doen ergens.
sommige hebben een fitbike die volledig aangepast kan worden. (interessant in deze kwestie .)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 dec 2019 11:19

Waarom, als er een nette tabel is met de zitbuismaten in cm, dan toch weer verwarring stichten door over L en M te beginnen?
Een pasfiets is IMO nog altijd het beste en snelste middel om iemand ruwweg goed te zetten, in gemeet aan lichaamsdelen zie ik persoonlijk helemaal niks.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 01 dec 2019 15:21

Ik ben 1,83 en heb ook bbl 91. Ik had ooit een Sensa framemaat 58 maar dat was wel een ander model. Ik zou bij dit model een 55 kiezen, maar jij bent iets langer en wil wellicht (nog) niet zo diep zitten. Dan is 58 de juiste keuze. 61 is erg groot.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15960
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 dec 2019 22:08

Keezx schreef: 01 dec 2019 11:19 Een pasfiets is IMO nog altijd het beste en snelste middel om iemand ruwweg goed te zetten, in gemeet aan lichaamsdelen zie ik persoonlijk helemaal niks.
Mijn fietsenmaker van vele jaren heeft mij indertijd perfect op een pasfiets gezet zonder allerlei metingen en zo der camerabeelden.
Dan ben ik vele jaren later naar een bikefitter geweest met allerlei meetapparatuur en ook een pasfiets.
Het resultaat was hetzelfde :)

Na een rugoperatie en wat problemen met de nek zit ik nu op een Trek Domane in maat 62.
Een 60 kan ook maar dan heb ik enkele cm spacers en een stuurpen die 1 cm langer is en met minder negatieve hoek nodig.
I know myself like no one else
Nothing to defend

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 02 dec 2019 08:49

Probleem is dat veel fietsenmakers enkel naar je binnenbeenlengte kijken om je framemaat te bepalen en niet naar de verhouding ten opzichte van je totale lengte. Daardoor krijgen mensen met een kort bovenlijf vaak een te grote framemaat opgedrongen, met een veel te grote reach voor hun kortere bovenlijf. Gevolg: nek- en schouderklachten. Ga in dat geval dus beter voor een kleinere framemaat.

Hjdijk
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 sep 2019 11:33

Hjdijk 02 dec 2019 21:56

Allen dank voor de adviezen. Veel aan gehad. Ik heb ondertussen een 58cm gekocht. Ik laat nog weten hoe dat bevalt.

Plaats reactie