Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Allez Sprint opbouwen of andere fiets

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 08 nov 2019 09:20

Hallo,

Ik ben op zoek naar meningen i.v.m. het volgende:

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets met een budget van 2500-2800 euro.

Ik was wat aan het rondkijken en kwam eigenlijk op het volgende uit:
Een Specialized Allez Sprint Comp Disc frameset kopen en deze verder opbouwen. Ik heb reeds een deftige wielset in bezit met schijfremmen en kan deze dan perfect overzetten. Voor de overige bouw ik hem op naar eigen keuzen. Volledig Shimano 105 hydraulisch, Aero stuur, goed zadel, ... En een frame-kleur die ik persoonlijk prachtig vind.
Totaalprijs voor opbouw komt neer op: € 2800

Bij de fietsenmaker langs gegaan en ook nog de volgende voorgesteld gekregen:

Specialized Roubaix € 2799,00, Specialized Tarmac € 2599,00
De Specialized zijn Carbon, gedeeltelijk Shimano 105 en alu wielen (minder dan de Mavic's die ik nu heb). In beide modellen zijn er kleuren die ik mooi vind. Wat geen sinecure is tegenwoordig bij Specialized.

Giant TCR advanced PRO 3 Disc aan € 2799,00. De Giant is volledig carbon en opgebouwd met Ultegra mechanisch alsook Carbon wielen met DT SWISS naven en binnenwerk. Een vaste kleur, die ik niet super vind. Standaard zilver. Is niet echt mijn smaak. Maar kan eventueel nog worden over gekeken.

Ik vraag met af of het de moeite is om de Specialized Tarmac of Roubaix te kopen aan die "lage" prijs. Zijn deze veel minderwaardig dan de duurdere modellen van 3500-5000 euro? Is er een groot verschil? Voorkeur zou wel uitgaan naar de Tarmac i.p.v. de Roubaix.

Ik heb geen enkele ervaring met Giant en kan hier ook niet echt reviews van vinden. Wel van de TCR 1 en TCR 0.

Voor het overige:

Carbon is voor mij geen absolute must, Zal vooral gebruikt worden voor baan ritten tussen 1 en 4 uur. Met af en toe wat klimwerk. Ben niet direct van plan om een weeklange fietsvakantie in het hooggebergte af te werken. Weliswaar de fiets meenemen naar de Ardennen of op vakantie en daar wat klimmen. Maar niets superzwaar of superveel.

Ik hoor het graag!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 nov 2019 09:39

Specialized staat er om bekend dat ze eigenlijk nooit korting geven. De Allez is een hard criterium rijders frame, de Tarmac en TCR zijn ook wedstrijdfietsen maar worden ook in de tour en voor 250km+ etappes gebruikt, dus zullen op papier iets meer comfort bieden. Dat lijkt me ook geschikter voor de recreant.

Uit deze opties zou ik voor de Tarmac a €2.599 gaan. Een paar onderdelen zoals de wielen gewoon nieuw via Marktplaats verkopen en dan heb je nog €300-400 budget voor wat modificaties. Veruit het leukste is een frame vanaf de grond opbouwen, maar dan moet je al wel weten wat je wil.

Ik zou me in ieder geval niet laten verleiden door een Ultegra groep of goedkope Giant/Mavic carbon wielset. Liever 105 met een goed zadel, stuur en wielen/banden dan Ultegra met verder net-niet onderdelen.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 08 nov 2019 10:22

Ik zou toch alles opbouwen (nou ben ik een beetje bevooroordeeld want die Allez Sprint is inderdaad ongelooflijk mooi).
Als ik het zo lees hebben zowel de Giant als de Roubaix/Tarmax essentiële nadelen voor je. Als je al goede wielen hebt dan zou ik geen fiets nemen met alu wielen die minder zijn dan je Mavics. Bij de Giant heb je dan de kleur, daar kan je natuurlijk mee rond rijden maar als je het nou per se helemaal naar je smaak wil zou ik de Allez nemen (of die Giant overspuiten maar dan ben je weer duurder uit lijkt me).
Bij de Allez kan je toch zelf de controle houden en gewoon wat goede (tweedehands) onderdelen inkopen om zo binnen je budget te blijven; dat geeft denk ik ook de meeste voldoening als je de fiets eenmaal af hebt, iets wat je mist als je een van de andere modellen aanschaft.

Succes ermee!
IG: _superver

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 08 nov 2019 10:45

Al bedankt voor je reactie.

Ik ben ook nog het volgende vergeten mee te delen. Ik ben wel eerder op zoek naar een sportieve fiets. Mijn andere fiets is een Diverge waarmee ik kan gaan Gravel rijden of zelf wat lichter crosswerk en indien nodig gewoon wat comfortabel over kasseien dokkeren.
Dus comfort is niet meteen een absolute voorwaarde.

De Groep is inderdaad geen overtuiging voor mij. Denk dat ik niet genoeg fiets om het verschil te voelen tussen 105 en Ultegra. Ultegra zou voor mij enkel te doen zijn als ik voor het DI2 systeem kan gaan. Maar voor die prijs moet ik de fiets laten vallen en kan ik de groep in mijn garage leggen. :D :D

Ik heb een goede set wielen, dus ben niet echt op zoek naar nieuwe. Zeker om minderwaardigere wielen nog verkocht te krijgen is ook niet echt een sinecure.

De korting bij Specialized is idd niets, maar de service die ik bij mij fietsmaker krijg is me meer waard dan dit. Heb voor 4 fietsen al denk ik meer dan 800 euro aan gratis service gekregen door de jaren heen.

Het is niet zo dat dit allemaal essientiële nadelen zijn die de Tarmac en de Roubaix hebben, het is eeder dat ik mij afvraag of ik voor dat budget een zoveel betere Carbon fiets zou hebben i.p.v. een volledig naar smaak opgebouwde aluminium fiets.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16213
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 nov 2019 12:22

Redelijke disc wielen raak je prima kwijt aan de gravelaars die een ander setje banden voor erbij zoeken (je kunt ze dus ook prima zelf gebruiken).
Een beetje raar dus om een fiets af te laten vallen omwille van een paar extra alu wielen.

Zo'n Sprint lijkt mij leuk om met lichte onderdelen op te bouwen maar met 105 disc lijkt het mij toch wel een erg zwaar ding te worden. Dan bespaar ik liever de extra onsjes en euro's met de Tarmac.
Campagnolo Ultra Dork

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 08 nov 2019 13:18

Goh, ja. Het gewicht speelt helemaal geen rol eigenlijk bij mij. Weeg zelf 99kg dus voordat ik met een superlichte fiets de weg op ga, moet ik toch best eerst zelf wat doen.

Mja, maar ik heb reeds de oude disc wielen op mijn gravelbike. Dus hebt niet echt nood aan nog een extra set.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 08 nov 2019 13:27

Mijn ervaring is dat wielerspullen altijd in redelijke termijn (1-2 weken) verkopen voor een redelijke prijs. Zeker als ze nieuw zijn.

Laat je dus niet tegenhouden door een simpel alu wielsetje. Ik vind het zelf juist altijd wel fijn dat ze luxere fietsen afleveren met een setje wielen van 100 euro. Dat heb ik liever dan een net-niet set van 400-500 euro die ik ook zou vervangen, maar dan relatief gezien meer op verlies.

JaCop
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 apr 2017 16:41

JaCop 13 nov 2019 14:42

Beslissing is ondertussen gevallen. Op aanraden van de fietsenmaker toch maar voor de Tarmac in Carbon gegaan. Het rijgedrag en gevoel zou veel beter zijn op langere tijd dan de Allez.

Plaats reactie