Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werkhybride

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 05 nov 2019 10:22

Ik ben op zoek naar een zelfde soort fiets, voor woon-werk 15 km v.v. Een riemaandrijving lijkt mij praktisch.
Ik kom steeds uit op een Cube Travel met Gates CDN riem. Achternaaf een Nexus 8 of Alfine 8. Online reviews stellen dat de Alfine-8 een stuk soepeler loopt en dat de schakel verhoudingen beter zijn dan de Nexus-8-naaf, zijn hier ervaringen mee? Alfine 11-sp is meteen circa 500 euro duurder en dat is het mij niet waard.

@alliance_o: welke problemen doel jij op? Ik lees vooral positieve ervaringen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 05 nov 2019 20:18

Ik ben nog altijd aan het wikken en wegen.
Hopelijk ben ik er voor het einde van de maand uit en komt er een fantastische black friday deal.

Over de CDN riem hoor je dat de plastic tandwielen niet zo duurzaam zijn in tegenstelling tot de CDX riem. Ze zijn uitwisselbaar dus je kunt upgraden. Maar ik weet niet hoelang de CDN meegaat bij normaal gebruik. Op een fiets van 1.000 euro wil je niet meteen 85 euro uitgeven aan onderhoud.

Over de nexus / alfine 8 versnellingsnaaf lees je vaker dat mensen de stappen tussen de versnellingen nogal groot vinden. Ik meen dat van de 5e naar 6e versnelling 22% scheelt i.t.t. 13% bij bijvoorbeeld de geroemde rohloffnaaf. Ik weet van mijn racefiets, waar ik de T14 miste, dat dat super irritant kan zijn. Dat houdt me nog een beetje tegen.
Ik kan natuurlijk even een rondje proefrijden maar dan weet je niet echt hoe het bevalt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 nov 2019 22:28

Nexus 8v naaf is er in twee kwaliteiten. De Nexus Premium 8v heeft alleen kogellagers, en daarvan is het binnenwerk gelijk aan Alfine 8v. Ook de versnellingsverhoudingen zijn gelijk. De gewone Nexus heeft ook glijlagers.
De CDN sprocket is van kunststof en houdt het niet lang vol. Sprockets en riemen zijn peperduur. Orienteer je tevoren! Op het Forum van de fietsersbond kun je je heel goed oriënteren over de plussen en de minnen. Zoals bekend hebben de CDC riemen een heel lang leven, maar zijn al jaren uit productie. CDX en CDN riemen zijn een heel ander verhaal en daar komt nog de bijzonder slordige framebouw van o.a. Batavus bij, en dat is zwak uitgedrukt.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 05 nov 2019 23:57

bakboord1 schreef: 05 nov 2019 20:18 Over de CDN riem hoor je dat de plastic tandwielen niet zo duurzaam zijn in tegenstelling tot de CDX riem. Ze zijn uitwisselbaar dus je kunt upgraden. Maar ik weet niet hoelang de CDN meegaat bij normaal gebruik. Op een fiets van 1.000 euro wil je niet meteen 85 euro uitgeven aan onderhoud.
Dat ligt er natuurlijk aan. Als het alternatief €200 duurder is...

Ik ben zelf ook nog aan het rondkijken voor een woon-werkfiets en hoewel een riem me handig lijkt qua onderhoud zou ik een fiets met fatsoenlijke derailleur aandrijving ook niet uitsluiten. Zo heel veel onderhoud heeft dat ook niet nodig mits je je fiets droog kunt stallen en je bij echt slecht weer een alternatief hebt. Elk voorjaar een nieuwe cassette en ketting kost je natuurlijk ook niet de kop. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er weinig betaalbare hybrides zijn met een fatsoenlijke 1x aandrijving.

klimmer schreef: 05 nov 2019 22:28 Nexus 8v naaf is er in twee kwaliteiten. De Nexus Premium 8v heeft alleen kogellagers, en daarvan is het binnenwerk gelijk aan Alfine 8v. Ook de versnellingsverhoudingen zijn gelijk. De gewone Nexus heeft ook glijlagers.
Verklaart dat ook waarom de ene Nexus 8 vanaf ca. de 5e versnelling wat geluid begint te maken en de andere niet?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 nov 2019 00:20

Daar kan ik geen stellig antwoord op geven. De glijlagers (zeg maar gesmeerde gladde oppervlakken die op elkaar draaien), zitten aan de buitenkant van de tandwielset. Het geheel is zo gelagerd in het naafhuis. Niet direct toe te rekenen aan een bepaalde versnelling.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 nov 2019 07:35

Ik heb deze: https://www.12gobiking.nl/cube-travel-sl-2019-89207. Valt een beetje in dezelfde categorie. Ben er erg tevreden over. Nu drie jaar elke dag 10 heen en 10 terug. Dus zelfde gebruik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 06 nov 2019 14:18

Dat is precies de uitvoering waar ik naar neig, Rikkert! Jij hebt dus (in je oudere modeljaar) ook de Alfine naaf? Het CDN-tandwiel en riem nog niet vervangen? Ik ga binnenkort maar eens een keer testfietsen bij een FM.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 nov 2019 16:35

De riem is een keer vervangen. Voor de rest een paar remblokje. Ik rijdt soms een blokje verder om.Tot zo'n 30 km's. Ik had de riem niet echt netjes afgespoeld dus daarom was aan gort en mijn tandwiel ook. Die heeft mijn FM omgekeerd en de hele boel loopt weer aan een zonnetje. Misschien heb ik geluk maar ik ben echt een tevreden gebruiker.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 07 nov 2019 09:02

klimmer schreef: 06 nov 2019 00:20 Daar kan ik geen stellig antwoord op geven. De glijlagers (zeg maar gesmeerde gladde oppervlakken die op elkaar draaien), zitten aan de buitenkant van de tandwielset. Het geheel is zo gelagerd in het naafhuis. Niet direct toe te rekenen aan een bepaalde versnelling.
Mijn vraag kwam voort uit het feit dat we 2 Nexus 8 fietsen met belt hebben staan waarbij de ene geruisloos is en de andere in de hogere versnellingen niet. Gisteren even gecheckt, maar het zijn geen van beide de premium versie. Wel een net wat ander typenummer, maar meer niet.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 10 nov 2019 11:09

De keuze waar ik nu op blijf hangen is riem met naafversnelling (minder onderhoud) of ketting met derailleur (goedkoper).
Ik ben geen poetser en wil de fiets ook met regen en in de winter gebruiken. Heb je met een ketting echt veel onderhoud of red je dat ook dan wel met tien minuten per maand om alles gangbaar te houden.
Onderweg naar mijn werk kom ik namelijk ook veel derailleurs tegen (ze halen me in 😉)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2019 11:50

Afgelopen maand heb ik naar m'n werk gefietst (18 km enkele reis) en heb ik de nieuwe ketting niet aangeraakt, nu was het wel hoog tijd voor wat TLC. Hoe ouder de ketting wordt des te meer tijd er in gaat zitten om de boel netjes te laten draaien zonder dat het afgrijselijk smerig wordt. 10 minuten per 2 weken zou ik eerder vanuit gaan dan 10 minuten per maand, maar dan moet je er al wel wat handigheid in hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 10 nov 2019 17:19

bakboord1 schreef: 10 nov 2019 11:09 De keuze waar ik nu op blijf hangen is riem met naafversnelling (minder onderhoud) of ketting met derailleur (goedkoper).
Ik ben geen poetser en wil de fiets ook met regen en in de winter gebruiken. Heb je met een ketting echt veel onderhoud of red je dat ook dan wel met tien minuten per maand om alles gangbaar te houden.
Onderweg naar mijn werk kom ik namelijk ook veel derailleurs tegen (ze halen me in 😉)
Er zijn wel meer verschillen dan "minder onderhoud" of "goedkoper"
Ketting/derailleur heeft een efficiëntere overbrenging en meer versnellingen. Ik heb toch altijd het gevoel dat een Nexus naaf zwaarder loopt. Naaf versnelling voegt heel wat gewicht toe aan je fiets en vraagt soms ook wel onderhoud/herstelling.

Plaats reactie