Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Woon-werkhybride

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2017
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 nov 2019 22:17

Met een nieuwe baan komt ook een nieuw vervoersmiddel. Geen lease-auto meer maar dagelijks 10 km fietsen naar mijn werk. Het tochtje is deels buitenaf/langs een kanaal en deels door een dwars door een drukke stad.
Een hybride lijkt me hiervoor het fijnste. Niet te rechtop buitenaf en niet te plat in de stad zodat ik makkelijk overzicht kan houden.

Een rondje langs wat fietsenmakers leidt me naar riemaandrijving en 8-speed naafversnelling (nexus of afline). Dit omdat een ketting en derailleur in de winter veel zouden lijden. Klopt dit ook naar jullie mening of is het meer modieuze bangmakerij?
Voor echt hondenweer heb ik een auto staan maar het liefste fiets ik dit soort afstanden.

Voor een beltdrive kom ik op deze twee alternatieven:
Sensa: https://www.sensabikes.com/bikes/trekki ... 002BCMBG51

Kalkhoff:
https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/kh ... vour-8-blx

Ze zijn met 8 speed, beltdrive, spatbord, lampjes uitgerust en niet te zware fietsen.
Laatst gewijzigd door bakboord1 op 01 nov 2019 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 01 nov 2019 22:31

Ik heb indertijd gekozen voor de Koga F3 met derailleur versnelling. Ook gekeken naar riemaandrijving en naafversnelling, maar daar vanaf gezien omdat de Nexus/Alfine 8 nogal eens problemen geeft en (voor mij) te weinig schakel mogelijkheden heeft. Ik gebruik hem ook als vakantie fiets, als ik samen met mijn vrouw fiets, in de heuvels. De Nexus/Alfine 11 beter maar duurder. Onderhoud, (aandrijflijn) in de winter geen probleem als je het maar regelmatig even doet.

Ik vind de Sensa er erg goedkoop uitzien. Link naar de Kalkhoff klopt niet. Verende voorvork heeft niet mijn voorkeur.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 01 nov 2019 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2017
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 nov 2019 22:46

Thanks. De link is aangepast.
Beide fietsen hebben een vaste voorvork omdat een verende vork alleen maar gewicht toevoegt.
8 versnellingen is voor mij genoeg en ik wil mijn fiets rond de 1.000 euro houden.

Omdat ik mezelf een beetje ken weet ik dat ik echt niet iedere week even mijn ketting ga smeren. Anderzijds is even een ketting of cassette vervangen ook geen probleem voor me om zelf te doen. Er mag dus wel wat werk in zitten af en toe maar mijn fietsen worden zelden tot nooit gepoetst. Zolang het niet knarst of kraakt voldoet het voor mij.

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 02 nov 2019 09:02

Ik doe 12 km woon werk dagelijks op een rose Black lava. Geen onderhoud, goede verlichting ( voor en achter op naafdynamo) en bagagedrager gaven de doorslag. Bij de belt drive altijd even in de gaten houden dat je RvS bladen hebt, dat gaat probleemloos 15000 km mee.
De kunstof bladen zijn sneller aan de beurt. Verder zijn alle onderdelen van hoge kwaliteit.
De fiets krijgt alleen af en toe de tuinslang om de ergste rommel eraf te spoelen.

hayes

hayes 02 nov 2019 14:09

Ik heb op m'n Bulls Nexus 8.
Voor dagelijks gebruik zou ik me aan die versnellingen ergeren. Realistisch gebruik ik 4 tem7. De rest niet.
De verschillende stappen zijn best behoorlijk groot waardoor ik dikwijls niet echt ideaal zit qua verzet. Omdat ik de Bulls enkel voor heel relaxte ritjes gebruik, stoort me dit niet. Op een fiets voor elke dag zou ik me rot ergeren.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 nov 2019 17:48

Een Cube Travel pro of exc voldoet volgens mij ook aan je randvoorwaarden. Ik heb voor mijn vrouw 2 jaar geleden de Travel pro gescoord in de black friday sale. Was een hele goede deal en probleemloze fiets.

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 02 nov 2019 20:23

De Trek L500, is dat iets? Mooi ding met riemaandrijving. Overigens lijdt een ketting met kast ook niet veel bij slecht weer. De riem gaat wel langer mee, men zegt 2 tot 3 keer zo lang als een ketting. Ik zou voor een riem gaan.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 02 nov 2019 22:40

Je zou ook nog kunnen denken aan een Trek FX3. Is redelijk sportief en niet zwaar omdat het een fitness fiets is. Alle oogjes voor accessoires zitten erop. Ook voor een standaard en een ringslot.
Ik fiets zelf op een dergelijke fiets zo’n 45 km per dag woon werk.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 nov 2019 22:58

Scottydoesntknow schreef: 02 nov 2019 20:23 De Trek L500, is dat iets? Mooi ding met riemaandrijving. Overigens lijdt een ketting met kast ook niet veel bij slecht weer. De riem gaat wel langer mee, men zegt 2 tot 3 keer zo lang als een ketting. Ik zou voor een riem gaan.
Je kunt ook heel andere ervaringen lezen....

Scottydoesntknow
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 nov 2019 10:17

Scottydoesntknow 04 nov 2019 10:42

Dat is natuurlijk met alles zo, ieder z'n ding

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 04 nov 2019 12:34

Elke fiets die goed functioneert en waarop je goed zit komt daarvoor in aanmerking. Het ligt er vooral aan of je hem veilig kunt stallen en ook voor andere doeleinden wilt gebruiken.

Ik gebruik voor hetzelfde doel (en voor meerdaagse vakantieritjes) een goedkope hybride: Sinds 2016 is dat een Trek X300 met 3x8 derailleur systeem. Ik heb inmiddels een paar dingen aangepast: vaste platte stuurpen, click-combi pedalen, bidonhouders, spatlap voor (scheelt veel onderhoud), 11/28 cassette (was 11/34), waterdichte tassen. Totale kosten ca € 900 (waarvan het werk € 750 vergoedt). Hij heeft een heel goed alu frame, loopt prima, is betrouwbaar en heeft nokjes voor voordragers. Ik moet hem dagelijks in de fietsenstalling van het werk proppen en gebruik hem ook in de stad (daarom geen dure).
Let bij Trek op de wielen en remmen (daarop bezuinigen ze vaak).

Met mijn vorige hybride (een goedkope stalen Giant met 3x7) heb ik 22 jaar c.q. ruim 80.000 km gedaan (nu reservefiets). Ook die werd elke dag gebruikt, ook in de winter, en voor fietsvakanties met bepakking! Een 2 maandelijks poets- en smeerbeurtje en 2 jaarlijks onderhoudsbeurtje was voldoende.
En nu ben ik fietsen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 nov 2019 13:23

Rij dagelijks 40 km woon-werk-woon, nu al meer dan 40000km op een VSF T-XXL.

Om de ca 5000km een onderhoudsbeurt en verder weinig tot geen onderhoud.
Heb de Hollowtech cranckstel wel vervangen vanwege een telkens versleten BB.
Na 40.000 een nieuw wielsetje.
Bevalt verder prima.
2 Ortlieb back roller classic tassen op nog steeds de eerste bagagedrager.

Mijn advies is dan ook kijk eens op de VSF site;
https://www.fahrradmanufaktur.de/en/

In mijn optiek goede fietsen, zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie