Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Twijfel met endurance keuze

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 01 nov 2019 14:52

Ik zou toch even willen sparren...

Ik ben 50 jaar, 1.83, BBL 88, romp 64, armlengte 64, schouders 41cm.

Ik heb een Canyon Endurace AL disc in L (ik val tussen M en L in), en ondanks afstelling bij SMA Amersfoort voelt t niet fijn. De fiets voelt groot, log en knalhard. De ene zegt dat je elke fiets zo kunt afstellen dat het jou fiets is, de ander zegt dat het kan dat de geometrie sowieso niet helemaal past, ongeacht de maat. Deze fiets heeft reach van 389, das best kort, en toch voelt t alsof ie te lang is...heel vreemd. Door de stack van 612 zou hij heel comfortabel moeten zijn maar ik ervaar veel druk op mn zadel, en met wind tegen weet ik vaak ook geen goede zit te vinden. Je kunt makkelijk in de beugels, dat weer wel. Ik ben bang als ik een sportieve fiets koop dat ik daar niet fit genoeg voor ben, ik had met deze ook pijn in nek en schouders alhoewel nu beter.

Ik ben heel lang ernstig ziek geweest en heb deze fiets gekocht om te revalideren, nu rijd ik 50km met 28-29 gem en soms tochtje van 100km. Ik wil ook niet langer gaan rijden, ik vind 50-60km mooi zat. Liever wat harder dan verder.

Mijn fiets is al nieuw dus die raak ik zo kwijt. Nu kan ik met minimaal bijleggen overstappen naar carbon met velgremmen (wat ik prima vind, discs heb ik niet nodig), ik hoop toch dat dat carbon wat minder hard is en dat er een fiet tussenzit die (ondanks dat de geometrie mss wel op elkaar lijkt) me wat beter past. Dan denk ik aan:

Canyon Endurace CF (met velgrem is de geometrie nl net ff anders)
Scott Addict 10
Cannondale Synapse
(en een Super Six Evo maar das meer omdat ik m mooi vind, denk voor mij te sportief)

Dus van de bovenste 3....iemand ervaring of tip? Ze meoetn allemaal rond de 1400-1500 kosten dus daar zit geen verschil in.

Dank alvast, ik snap dat het een kwestie van testen is maar de testritjes zijn te kort om er echt wat van te zeggen vind ik.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2019 16:27

melandri schreef: 01 nov 2019 14:52 Door de stack van 612 zou hij heel comfortabel moeten zijn maar ik ervaar veel druk op mn zadel, en met wind tegen weet ik vaak ook geen goede zit te vinden.
Ja dat is vaak mijn punt wat vind jij comfort.....

Als je rechterop zit krijg je meer druk op je zadel, zit je dieper meer op je handen en schouders. Die daar meestal prima tegen kunnen als je je armen maar een beetje gebogen houd.

Je zou voor een endurance racer moeten kiezen op basis van diepte die je hamstrings en bilspieren aankunnen en wat natuurlijk fijn voelt.

Vragen:
Breedte banden en hoe hard staan ze?
Lengte stuurpen en spacers.
Zadelhoogte

Het zit vaak in kleine dingen. Lager zitten heeft mij bv enorm geholpen en een Berk lupine zadel nog het meest (wat ik me nooit kon voorstellen). Ik zit veel ontspannener en vrijwel geen last van mijn rug.

Ik zou eerst wat aan de afstelling veranderen totdat je in de buurt komt en niet een verglijkbaar ander merk kopen.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 01 nov 2019 17:38

Banden 28mm, meestal op 5 bar. Ik merk natuurlijk wel hoe zachter hoe minder trillingen. Stuurpen is 110mm, spacers heb ik 0,75 eruit gehaald, maar reed altijd met alle spacers nog. Zadelhoogte 78cm.

Ik zit volgens SMA nu optimaal op deze fiets, niet gezegd dat deze fiets voor mij de optimale fiets is natuurlijk.

Mijn klacht is dat ik me niet dynamisch voel op de fiets, het is lastig te duiden....een klimmetje gaat echt niet van harte maar ik heb gewoon angst om een fiets te kopen die te diep zit. De beslissing voor endurance was een jaar geleden wel verstandig, mss ben ik toch getrainder nu, ik merk dat ik op een sportieve fiets van 56cm meteen zin krijg om te gaan rijden. Mss idd niet weer in die endurance hoek gaan zoeken en toch wat langer met een sportieve fiets zien te rijden. Ik heb vroeger veel gefietst en nooit problemen gehad, maar dat waren wel andere tijden qua frames.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8540
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 nov 2019 10:30

Carbon frame kan ook log en retestijf aanvoelen,net alsof je de fiets niet de bocht om krijgt.Maar zit je zelf niet een beetje te stijf of verkrampt op de fiets?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27557
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2019 10:32

Twee definities van comfortabel worden hier door elkaar gebruikt...

fjw
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2011 20:57

fjw 02 nov 2019 11:12

De zadeldruk valt eerder te verklaren door een zadel die niet goed bij je past, waardoor er teveel druk op de zitbotjes komt = zadelpijn. Zonder zadelpijn fietsen zal het gevoel van comfort op de fiets vervolgens weer vergroten. Wellicht een goede optie om daar in te verdiepen, voor een nieuwe fiets te kopen :like:

chris80
Forum-lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 nov 2019 09:45

Hoi,

Wat betreft je lengte en de reach, een reach van 38,9 lijkt mij toch niet heel kort bij jou lengte (zeker niet als er ook een lange stuurpen bij zit). En aangezien je tussen maat M en L invalt is de L wel een groter frame. Misschien dat die daarom te lang aanvoelt? En een wat korter frame kan gelijk ook wat dynamischer aanvoelen..

Succes met je keuze in elk geval!

Groet,
Chris

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 03 nov 2019 11:09

chris80 schreef: 03 nov 2019 09:45 Hoi,

Wat betreft je lengte en de reach, een reach van 38,9 lijkt mij toch niet heel kort bij jou lengte (zeker niet als er ook een lange stuurpen bij zit). En aangezien je tussen maat M en L invalt is de L wel een groter frame. Misschien dat die daarom te lang aanvoelt? En een wat korter frame kan gelijk ook wat dynamischer aanvoelen..

Succes met je keuze in elk geval!

Groet,
Chris
Het is echt een gevoel, de maat L bij Canyon staat voor 58, als ik bijv op de Wilier van mijn zus zit (54) dat voelt gewoon heel leuk aan (maar die fiets is te klein, zadel kan niet hoger en moet wel), plus dat zij erg diep zit, zonder spacers.

Kijk ik naar een Synapse in 56, is de reach 38. Dat vind ik niet veel verschil met mijn fiets maar het voelt wel dynamischer.

Ik zal es eeen stuk rijden op zon Synapse, op zich kun je een Endurace en een Synapse aardig sportief afstellen mocht je dat willen op termijn. Voor 30 per uur gemiddeld en geen aspiraties voor de Alpen oid zie ik geen toegevoegde waarde voor een echt race geometrie.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 nov 2019 11:58

Ik begrijp je probleem, heb er een tiental jaar geleden ook mee zitten stoeien. Ben geopereerd aan mijn rug en hernia in mijn hals, dus diep zitten was absoluut niet mogelijk (dacht ik). Bij Edwin Achterberg geweest en eens gekeken hoe ik zo efficiënt mogelijk kon gaan trappen. Uiteindelijk veel compacter en dieper komen te zitten en het advies om core-stability oefeningen te gaan doen. Cannondale super six evo is nu een van mijn fietsen en zit fantastisch. Door je rompspieren goed aan te trekken verdeel je mooi de druk over je handen en billen. Ik ben iets kleiner dan jij (180) en rij op een 56 cm. Rij vlak, maar ook in heuvels en Alpen/Dolomieten, fantastische zit.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes.

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 03 nov 2019 18:15

walters schreef: 03 nov 2019 11:58 Ik begrijp je probleem, heb er een tiental jaar geleden ook mee zitten stoeien. Ben geopereerd aan mijn rug en hernia in mijn hals, dus diep zitten was absoluut niet mogelijk (dacht ik). Bij Edwin Achterberg geweest en eens gekeken hoe ik zo efficiënt mogelijk kon gaan trappen. Uiteindelijk veel compacter en dieper komen te zitten en het advies om core-stability oefeningen te gaan doen. Cannondale super six evo is nu een van mijn fietsen en zit fantastisch. Door je rompspieren goed aan te trekken verdeel je mooi de druk over je handen en billen. Ik ben iets kleiner dan jij (180) en rij op een 56 cm. Rij vlak, maar ook in heuvels en Alpen/Dolomieten, fantastische zit.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes.
Ik train me kapot op mn core wegens een hernia, waarmee ik overigens prima kan fietsen. Ik zal zon Sper Six ook eens gaan proberen, dank voor je reactie

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 nov 2019 22:26

Let op hoever je achter de bracket zit en de lengte van de stuurpen maakt een groot verschil. 0,5 cm zadel te ver naar achter en het fietst net niet lekker (bij mij). Bij een nieuwe fiets is het copyright > paste qua maten. Tussen campa en shimano zit voor mij 1cm stuurpen verschil in lengte! Ongelofelijk, maar je voelt het duidelijk bij een tochtje van 70 +

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 03 nov 2019 22:38

Ik heb geen copy/paste maat omdat ik alleen mn huidige fiets heb als referentie en die is ok maar voelt niet goed. Maar ik geloof erg in gevoel, meer dan in metingen. Alleen moet je dan de tijd krijgen om een fiets te testen en bij mij om de hoek zit een gerenommeerde zaak maar je mag er niet proefrijden

Plaats reactie