Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Caad 12 of Caad 13

Mvdkrogt
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:43

Mvdkrogt 24 okt 2019 15:48

Ik rij al jaren met veel plezier op mijn Cannondale caad 10, maar ga volgend jaar een 8 daagse fietstocht doen en wil wat vernieuwen.

Nu is mijn oog gevallen op een caad 13, maar de eerste reviews zijn niet altijd even goed. Nu zie ik dat de caad 12 in het verleden er goed opstond.

Er zijn zeer zeker verschillen tussen die twee, maar ook een prijsverschil is interessant. De versie die ik wil is een 105 met Disc.

Iemand met ervaringen van beide die me een beetje op weg kan helpen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 okt 2019 16:38

is dacht dat de disk versie van de caad12 en vorige super6 met een quick release werden geleverd en de voorvork met postmount diskbrake.

de huidige caad13 en s6 bevatten een type tru-axles, wat mij geschikter lijkt,
ook van een FMer mogen aanhoren: dat quick release en schijfremmen en torsie stijfheid niet zo goed samen gaan.
verder de caad13 heeft oogjes voor een spatbordje als je daar meerwaarde van kunt maken>?

de geometrie is ook een beetje verandert, toch 3mm korter bij een gelijke stack op je stuur (uit eigenvoorbeeld met mt54)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2019 19:50

Voor 1800 euro koop je bijna overal een carbon fiets die minstens net zo goed is als de Caad13 maar dan een beetje lichter en zonder lelijke lasnaden. Ik denk dat daar die mindere reviews vandaan komen.
Bij de 12 had je nog het idee dat je geld bespaarde t.o.v. carbon.

Zeker achter is een QR, technisch gezien niet zo'n probleem. Je hebt alleen niet altijd in één keer je wiel er mooi recht in. Het grootste probleem is dat er steeds minder wielsets voor te krijgen zijn. Het zal de komende jaren nog wel mogelijk zijn om iets te krijgen, ook in alle prijssegmenten maar 100% vrije keuze zal het niet zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 26 okt 2019 13:24

Ik heb sinds dit jaar een CAAD 12 DISC Ultegra. Ik heb juist deze gekozen in verband met de geometrie. Op mijn CAADX waar ik eerst op reed had ik continue last van mijn rug.

De geometrie van de CAAD13 wijkt wat af van de CAAD12. Daar zou ik wel even naar kijken. Ook volgt de vorm van het frame de nieuwe trend van het laag aan laten sluiten van de achterbrug. Geen probleem wat mij betreft. Een groot voordeel is dat de CAAD 13 ook achter een steekas heeft. Dat vind ik een grote misser bij de CAAD12. Ik heb het idee dat mijn achterwiel hier ook af en toe door kraakt.

De CAAD 13 ken ik verder niet. Wel zijn de kleuren niet echt mijn smaak.

Succes met zoeken en kiezen.

Oh, en als je ook open staat voor andere merken dan zou ik ook eens bij Trek kijken. Bij Mantel is de Trek Emonda 6 SL disc in de aanbieding voor minder geld dan de CAAD 13.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2019 14:43

asmeets schreef: 26 okt 2019 13:24 ..................
Oh, en als je ook open staat voor andere merken dan zou ik ook eens bij Trek kijken. Bij Mantel is de Trek Emonda 6 SL disc in de aanbieding voor minder geld dan de CAAD 13.
Voor Trek is er nog wel een ander adres waar de keuze en korting nog net iets groter is. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 27 okt 2019 19:10

🙄

AllezVin
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 aug 2017 21:42

AllezVin 20 nov 2019 20:04

Heb een caad 12 en ben er wel content van. Wel even geduurd voor ik mijn juiste positie heb gevonden, een BBB zadelpen met 0mm setback heeft dat opgelost.
Heb ervoor 2 allez sprints gehad waar ik ook wel content van ben geweest.

Was eerst van plan was om mij ook een caad13 disc zelf samen te stellen, maar door die speed thru axels ben ik beginnen twijfelen.
Dan zou ik mij liever terug een allez sprint frame kopen maar nu wel een disc versie of je trek crockett 2020 omdat die nu ook thru-axles heeft ipv die strangelhold axle.

Caad12 framesets kan je nu wel rond de 700e vinden
https://www.sigmasports.com/item/Cannon ... 9/JWU8?s=1
en 590e voor een Ultegra r8000 dan heb toch ook al een goede fiets
https://www.vaneycksport.com/nl/shimano ... epset.html
Wielen enzo zal je wel hebben en de rest kan jezelf nog kiezen van afmontage. En nog een cbear bb. En je kan er mee voort lol.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 nov 2019 20:08

Mvdkrogt schreef: 24 okt 2019 15:48 ....................De versie die ik wil is een 105 met Disc. ..................
En, welke is het uiteindelijk geworden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie