Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale Synapse vraagje

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 22 okt 2019 20:10

Ik wil een Synapse kopen en nu zie ik dat je overjarig een disc versie met 105 voor hetzelfde geld hebt als eentje met velgremmen en Ultegra. Zit er dan meer verschil tussen dan alleen de groep?

Anders denk ik: is die disc relatief goedkoop of die ultegra te duur? Ennwelke zouden jullie adviseren? Ik heb ervaring met zowel velg- als discsremmen, en ik rijd alleen vlak en als t regent op de mtb, dus die discs.....hoeft niet per se. Leuk, meer niet.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 23 okt 2019 16:27

Dan ben je met Ultegra en schijfremmen toch (veel) lichter. Ik weet het ook minder belangrijk op het vlakke.
Ultegra slijt iets sneller, discs is meer en duurder onderhoud (denk ik)
Maar mogelijk dat als je de fiets wil verkopen discs zo gemeen goed zijn dat velg niet verkoopt.
Tja, zeg het maar.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 23 okt 2019 17:17

Als ik je zo hoor, heb je een voorkeur voor de versie met velgrem. Remt prima en is eenvoudig in onderhoud. Een overweging om toch voor de disc-versie te gaan, zou de toekomstige restwaarde kunnen zijn. Maar wellicht een flinterdun argument.
Kortom; ik zou gaan voor de Ultegra velgrem.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 24 okt 2019 11:36

Ik ook!
...

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 24 okt 2019 11:48

dickw schreef: 23 okt 2019 16:27 Dan ben je met Ultegra en schijfremmen toch (veel) lichter. Ik weet het ook minder belangrijk op het vlakke.
Ultegra slijt iets sneller, discs is meer en duurder onderhoud (denk ik)
Maar mogelijk dat als je de fiets wil verkopen discs zo gemeen goed zijn dat velg niet verkoopt.
Tja, zeg het maar.
3x oneens:
Gewicht:
Ultegra met schijf is zwaarder dan 105 met velgrem. Afgezien daarvan wil ik geen fiets meer met uitvalnaven (velgrem): steekassen (schijven) rijdt zoveel strakker (en daardoor sneller)!

Slijtage en onderhoud:
Mijn 105 setje ketting en cassette was eerder versleten dan mijn huidige combi van Ultegra cassette en Dura Ace ketting.
Mijn disc racer is nu 3 jaar cq 18.000 km oud en wordt in alle weeromstandigheden en ook in de bergen gebruikt. Totale slijtage: 1 setje blokken.
Onderhoud: nog geen, bij volgende beurt remvloeistof (ipv kabels) vervangen.

Kosten:
In 3 jaar: € 30 voor 1 setje blokken. Daarnaast gaan mijn (dure) wielen nu een fietsleven mee, ik hoef ze niet na 5 jaar te vervangen omdat de velgen dun zijn geremd.

P.s. Ik pleit niet voor disc. TS kan beter voor velg gaan.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 24 okt 2019 13:01

marcus66 schreef: 24 okt 2019 11:48
dickw schreef: 23 okt 2019 16:27 Dan ben je met Ultegra en schijfremmen toch (veel) lichter. Ik weet het ook minder belangrijk op het vlakke.
Ultegra slijt iets sneller, discs is meer en duurder onderhoud (denk ik)
Maar mogelijk dat als je de fiets wil verkopen discs zo gemeen goed zijn dat velg niet verkoopt.
Tja, zeg het maar.
3x oneens:
Gewicht:
Ultegra met schijf is zwaarder dan 105 met velgrem. Afgezien daarvan wil ik geen fiets meer met uitvalnaven (velgrem): steekassen (schijven) rijdt zoveel strakker (en daardoor sneller)!

Slijtage en onderhoud:
Mijn 105 setje ketting en cassette was eerder versleten dan mijn huidige combi van Ultegra cassette en Dura Ace ketting.
Mijn disc racer is nu 3 jaar cq 18.000 km oud en wordt in alle weeromstandigheden en ook in de bergen gebruikt. Totale slijtage: 1 setje blokken.
Onderhoud: nog geen, bij volgende beurt remvloeistof (ipv kabels) vervangen.

Kosten:
In 3 jaar: € 30 voor 1 setje blokken. Daarnaast gaan mijn (dure) wielen nu een fietsleven mee, ik hoef ze niet na 5 jaar te vervangen omdat de velgen dun zijn geremd.

P.s. Ik pleit niet voor disc. TS kan beter voor velg gaan.
Gewicht:
Je hebt gelijk. Ik schreef Ultegra met schijfremmen en dat moest natuurlijk 105 met schijfrem vs ultegra met velgrem zijn zoals de TS aangaf.

Slijtage en onderhoud:
Bij mij gaan juist de Ultegra onderdelen minder lang mee, mogelijk door het gebruik. Verder kan je wel eens gelijk hebben. En ja, kabels vervangen zal een stuk minder nodig zijn bij disc en schijfremmen vervangen is toch een stuk goedkoper dan je velg.

Plaats reactie