Pagina 2 van 4

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 15:19
door MarkVeenstra
Ja, met spacers kan je lagere stack compenseren. Maar ik zou dat beperken tot een cm of 2 maximaal (vooral uit estetisch oogpunt en met de gedachte dat een groter verschil ook wel een beter passend frame gevonden kan worden).

Stuurpen in de berekening van spykerracing90 is 100mm. Als je 1.90m bent, is een stuurpen van 110 tot 130mm ook lang niet gek. Je kan dan dus ook met een iets kortere reach af.

Uiteindelijk moet je ook maar bedenken, het komt echt niet op de mm aan. Je kunt 5 bikefits doen en tot wel 2cm verschil krijgen in advies. Je hebt nu nog geen racefiets dus geen vergelijking én geen klachten. Dus een fiets die in de buurt van de gevraagde afmetingen komt, lijkt me dan al snel goed genoeg. (met de variabelen in spacers en stuurpenlengte).

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 15:29
door Spykerracing90
Ingefl schreef: 22 okt 2019 15:15
patmaessen schreef: 22 okt 2019 14:12 Ik heb geen huidige fiets als referentiekader en alleen de maten zoals bijgevoegd op de afbeelding. Dus ook geen stack en reach.
Je kunt stack en reach uitrekenen van de plaatjes.

1e plaatje:
Reach t.o.v einde stuurpen: 485 mm
Stack t.o.v einde stuurpen: cos(90-72) x 834 - 123 = cos(18) x 834 - 123 = 670mm

2e plaatje
Frame reach: 582 - sin(90-72) x 617 = 582 - 191 = 391 mm
Frame stack: cos(90-72) x 617 = cos(18) x 617 = 0.95 x 617 = 587 mm
Die maat 617 die je neemt klopt niet, dat houdt geen rekening met de zadelhoogte en drop. Voor de rest klopt het wel.

En @TS, de reach op je meting is inclusief de stuurpen! Die lengte moet je dus nog corrigeren op je frame.

Als ik de door Mark voorgestelde Endurance AL naast mijn berekening leg, komt dat vrijwel 100% overeen. Stack van 393 (had berekend 390), reach van 619. (had gesteld 620+ wat spacers). Maar er zijn ongetwijfeld meer frames die hierbij in de buurt komen.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 15:38
door patmaessen
Was inderdaad even de weg kwijt met 2 verschillende berekeningen, terwijl het een en dezelfde meting betreft.
Dus kan in mijn zoektocht uitgaan van die 393 / 619 zoals vermeld? Lijkt wel een wiskunde les..... ging er ook nooit lekker in.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 15:50
door Spykerracing90
Ik denk dat je daarmee een heel eind op weg bent. Ik zou wel een stuk(je) gaan testfietsen voordat je puur op de cijfertjes een fiets in maat X, Y of Z koopt.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 16:29
door vermeulen
Negeren we hierbij de lengte van het stuur gewoon?
Een langere stuurbocht kan ook een paar cm schelen, en de meeste tijd zal je met je handen op de shifters fietsen. Met een langere stuurpen en een compacter stuur kom je dan op dezelfde reach uit.

Het lijkt er op dat de bikefitter dit compleet achterwege heeft gelaten...

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 16:38
door Ingefl
Spykerracing90 schreef: 22 okt 2019 15:29 Die maat 617 die je neemt klopt niet, dat houdt geen rekening met de zadelhoogte en drop. Voor de rest klopt het wel.
:oops:

Je hebt gelijk! De frame stack berekening klopt idd niet. De 617 is wel bruikbaar voor de reach.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 18:11
door Lcsmet
Lange benen kort bovenlijf/armen
Ik zit in dezelfde situatie, lengte 187 cm en een bbl van 94 cm.


Op jouw tekening heeft je stuur een drop van meer dan 12 cm tov je zadel, kan je dit aan?
Kijk eens naar een Trek Domane. Dit is het frame met de hoogste stack/reach verhouding.
Dan kan je mogelijk een fiets aanschaffen zonder spacers en een 10-12 cm stuurpen.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 18:16
door patmaessen
Domane ga ik inderdaad ook eens goed bekijken. Als ik de geo dan bekijk moet het een XL worden, correct?

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 18:28
door Lcsmet
patmaessen schreef: 22 okt 2019 18:16 Domane ga ik inderdaad ook eens goed bekijken. Als ik de geo dan bekijk moet het een XL worden, correct?
Trek gebruikt voor de Domane geen L of XL.
Ik heb/had een Domane in maat 60 en een 62, de 60 is vorige week verkocht en ik heb mij een nieuwe Domane besteld in maat 62.
Beide staan/stonden bijna identiek hetzelfde afgesteld.
Als ik het juist heb als volgt
60 => 11 cm stuurpen -7°, 3 cm spacer
62 => 10 cm stuurpen -10°, 0,5 cm

Mocht je in de buurt zijn mag je altijd eens een proefritje doen. :)

Hier een redelijk uitgebreide eerste review

Afbeelding

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 20:05
door patmaessen
Reden voor een 62er was de zadelpenhoogte neem ik aan.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 21:47
door Ernie C.
Het is allemaal niet zo spannend als het lijkt. Reach moet rond de 390 uitkomen, stack rond de 600. Een centimetertje meer of minder is makkelijk aan te passen, bij de stack liever meer dan minder. Een Canyon endurace in maat L met 11cm stuurpen lijkt mij wel ok. Bij Trek kun je zelfs kiezen tussen Emonda en Domane. bij Cannondale zal het de Synapse moeten worden. Allemaal in maat 58. Rose GF in 59.

Re: Het grote geometrie vraagstuk.

Geplaatst: 22 okt 2019 22:12
door bakboord1
1.90m en bbl 93cm is toch niet zo heel afwijkend!?
Het beeld van lange benen en korte romp herken ik niet met deze maten.
Ik heb ongeveer dezelfde verhoudingen met net iets meer lengte en bbl.

Ik raad alleen aan om lenig te zijn zodat je een maat L frame kunt nemen zonder spacertoren of zonder de idioot hoge balhoofdbuis die je bij een xl frame krijgt.

Ik heb geen referentie maar ik vind mijn stuurpen van 140mm niet vreemd sturen. Langere mensen mogen ook een iets langere stuurpen hebben vind ik (en ook fabrikanten zoals canyon).

Met de hulp van dit forum en de tips hierboven ga je echt wel een goede fiets vinden!
Veel fietsplezier alvast!