Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Het grote geometrie vraagstuk.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2019 23:24

Het valt inderdaad best mee. Zelf heb ik 92cm bij 1,86m. De zitpositie zoals uit die bikefitting komt is inderdaad best sportief, ondanks dat er voornamelijk endurance frames uit komen rollen. Dat komt vooral omdat er een vrij korte fiets wordt geadviseerd.

Je hebt nu geen fiets als 'referentiekader' maar je bent al vanaf 2006 lid van dit forum dus ik mag aannemen dat je al wel ooit een racefiets gehad hebt?
Wat voor iets was dat, welke maat, hoe was die afgesteld en hoe beviel dat?

Ik zou er niet van staan te kijken als een maatje groter je toch beter bevalt, zeker omdat je aangeeft dat je niet de lenigste (meer) bent. 123mm drop is niet niks.
Campagnolo Ultra Dork

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 23 okt 2019 08:21

Heb in het verleden inderdaad een canyon ultimate (XL) gehad en een een caad 10 (60) echter op beide fietsen altijd het gevoel gehad dat ik te gestrekt / sportief zat en te veel gewicht op mijn polsen / handen / nek terecht kwam. Vandaar de fietsmeting voordat ik iets nieuws ga aanschaffen.

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 23 okt 2019 08:43

Heb net de rose granfondo bekeken in maat 59. Rose geeft aan dat deze geschikt is voor een binnenbeenlengte van 87 - 89 cm. Deze is dan toch te klein voor mij? De 61 gaat dan weer wel tot 93 cm.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2019 08:52

Je hebt een beetje het standaard Nederlander probleem :-)

Ik ben 185 en BBL91 je hebt dan op vrijwel elke fiets een flinke drop.
Heb zelf een 56 maat L van een Foil.

Zelf een jaar of 8 geleden voor het eerst op een racer daarvoor 15 jaar alleen MTB. Op een MTB is maatvoering vrij simpel. Op de racer kwam ik er ook maar niet uit. Over de foil blijf ik ook twijfelen. Ik kan namelijk nooit in de beugel rijden (behalve in een afdaling) , niet dat het hoeft. Maar het geeft wel aan dat ik op het randje zit.

Waar ik wel achter ben voor mijn verhoudingen. Zet je zadel als de wat langere man wat lager en verder naar achteren, dat heeft voor mij heel veel opgelost. Ter illustratie. Ik zat tot vorige jaar op 805mm zadelhoogte en setback 80mm. Nu zit ik op 790mm en setback 88mm en schoenplaten 5mm naar achter. Dat zit ondanks iets langer zoveel beter. Veel stabieler en rustiger waardoor druk op handen minder is (nu had ik daar nooit last van, maar ik voel wel verschil)

Ga vooral niet te kort zitten! Met jouw maat zou ik toch iets kiezen met minimaal een 11cm stuurpen. Pak een stuur met een hele korte reach van bv 70mm heb ik ook gedaan. Zipp heeft die met 70 in de titel is 70mm reacht met 80 in de titel,,,, je raad het al :-)

Nee minimaal een 42cm stuur misschien zelfs 44cm, meer stabiliteit is minder druk.

De reach van een canyon van L naar XL gaat echt als een malle omhoog bijna 2cm! bij andere merken is dat vaak maar 6/7mm.

Mijn gevoel, zoek een fiets met een reach van heel dicht tegen de 400mm 395 - 405 max!
Stack zo hoog mogelijk minimaal 590m, dan kom je vaak uit op een L of 58 en die maatvoering is bij racers nogal anders een foil L/56 is een Canyon ultimate M. Beide geen endurance dat snap ik..... Maar het gaat om het verschil.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2019 10:57

enige comment bij stuurbreedte is dat ik veel mensen met een te breed stuur vind fietsen. Is een mening, maar gevoelsmatig zouden je handen op de remgrepen ongeveer in 1 lijn met je schouders moeten staan, of anders een fractie een smaller.

Breder stuur, stuurt weliswaar stabieler, maar je pakt ook meer spanning ergens in je schouders, of armen, of polsen omdat je een soort trapezium maakt van je armen en schouderlijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 23 okt 2019 11:15

Ik vermoed dat een Ridley Fenix SL in maat L zeer dicht in de buurt komt van je wensen.
https://www.ridley-bikes.com/nl/product ... e/fenix-sl

Een drop van 12 cm... hoop dat je dat langdurig kan verdragen. Lijkt me erg veel voor een recreant.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2019 11:41

MarkVeenstra schreef: 23 okt 2019 10:57 enige comment bij stuurbreedte is dat ik veel mensen met een te breed stuur vind fietsen. Is een mening, maar gevoelsmatig zouden je handen op de remgrepen ongeveer in 1 lijn met je schouders moeten staan, of anders een fractie een smaller.

Breder stuur, stuurt weliswaar stabieler, maar je pakt ook meer spanning ergens in je schouders, of armen, of polsen omdat je een soort trapezium maakt van je armen en schouderlijn.
Dat ben ik wel met je eens, gezien ik ook regelmatig op een MTB fiets voelt dat voor mij misschien anders en mijn schouders breedte is groter dan de gemiddelde fietser.

Anderzijds hoeveel fietsen er niet met veel te gestrekte armen en knijpen in het stuur. De meeste met last van schouders en nek zitten vaak veel te krampachtig.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2019 12:20

Dat laatste klopt ook zeker. :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2019 12:25

patrickvb schreef: 23 okt 2019 11:15
Een drop van 12 cm... hoop dat je dat langdurig kan verdragen. Lijkt me erg veel voor een recreant.
Kan prima, zeker bij de langere mensen.
Het hangt er helemaal niet vanaf of je recreant bent, of wedstrijdrijder. Maar of je flexibel genoeg bent en of je een klein beetje je core stability voor elkaar hebt. Letterlijk een klein beetje is al genoeg.
Sterker nog, te weinig drop en dus teveel rechtop zitten kan zomaar leiden tot rugklachten omdat je je onderrug veel meer verticaal belast en het zadel de druk (en schokken) veel directer doorgeeft op je rug.

Bij een zadelkeuze moest ik vooroverbuigen, ik kom met mijn vingers nog niet eens aan mijn enkels. Verdict: "lenig".., is was perplex, dat was mij nog nooit gezegd in mijn hele leven. :lol: . Ik rijd zelf overigens ook met een drop van een 12 cm (bij 1.85 lichaamslengte). op een canyon maat L (bij een volgende zou ik de afweging maken tussen L en M bij Canyon). Ook zitdwerg, binnenbeenlengte weet ik zo niet, maar mijn armen gestrekt meten ruim 1.92, dus ruim meer dan mijn lichaamslengte ;).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 okt 2019 13:02

12 cm drop is niet extreem maar flink wat en als hij geen problemen met deze drop heeft dan zouden zijn vorige fietsen eenvoudig aan gepast kunnen worden met een kortere stuurpen.
patmaessen schreef: 23 okt 2019 08:21 Heb in het verleden inderdaad een canyon ultimate (XL) gehad en een een caad 10 (60) echter op beide fietsen altijd het gevoel gehad dat ik te gestrekt / sportief zat en te veel gewicht op mijn polsen / handen / nek terecht kwam. Vandaar de fietsmeting voordat ik iets nieuws ga aanschaffen.
patmaessen schreef: 23 okt 2019 08:43 Heb net de rose granfondo bekeken in maat 59. Rose geeft aan dat deze geschikt is voor een binnenbeenlengte van 87 - 89 cm. Deze is dan toch te klein voor mij? De 61 gaat dan weer wel tot 93 cm.
En nu kom je bij de kern van het geometrievraagstuk: Ga je je aan die bikefitting houden of gooi je die in de prullenbak waar 80% van de andere bikefittings die ik hier voorbij zie komen thuishoren? Luister je naar wat de de fabrikanten je voorschrijven? Dan zul je misschien evenveel verschillende adviezen krijgen als dat je fabrikanten op je shortlist hebt staan. Of ga je uit van je eigen ervaring en gevoel gecombineerd met een beetje logisch denken.

In dan laatste geval kijk je dan waarschijnlijk naar de endurance modellen van de fabrikanten die eerder gehad hebt en kom je inderdaad bij alle fietsen die ik noem een maat groter uit. Eventueel monteer je een kortere stuurpen en zet je het zadel een stukje verder naar achter.
wasbeer2006 schreef: 23 okt 2019 08:52

Ga vooral niet te kort zitten! Met jouw maat zou ik toch iets kiezen met minimaal een 11cm stuurpen. Pak een stuur met een hele korte reach van bv 70mm heb ik ook gedaan. Zipp heeft die met 70 in de titel is 70mm reacht met 80 in de titel,,,, je raad het al :-)
Of die lengte nu uit de stuurpen of uit het stuur komt maakt weinig tot niets uit. Als je ontspannen met de handjes op het stuur peddelt merk je niet veel van een cm korter en als de bochten wat spannender worden rij je toch met hanen op de shifters of in de beugels.
Campagnolo Ultra Dork

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 23 okt 2019 15:12

Denk dat de Rose Granfondo in maat 61 zo maar eens mijn nieuwe fiets kon worden. Dank voor de tip!

https://www.rosebikes.com/rose-team-gf- ... ce-2675808

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 okt 2019 12:10

Ernie C. schreef: 23 okt 2019 13:02
wasbeer2006 schreef: 23 okt 2019 08:52

Ga vooral niet te kort zitten! Met jouw maat zou ik toch iets kiezen met minimaal een 11cm stuurpen. Pak een stuur met een hele korte reach van bv 70mm heb ik ook gedaan. Zipp heeft die met 70 in de titel is 70mm reacht met 80 in de titel,,,, je raad het al :-)
Of die lengte nu uit de stuurpen of uit het stuur komt maakt weinig tot niets uit. Als je ontspannen met de handjes op het stuur peddelt merk je niet veel van een cm korter en als de bochten wat spannender worden rij je toch met hanen op de shifters of in de beugels.
Dat is ook persoonlijk wellicht, maar ik rijd graag met een zo lang mogelijke stuurpen (11 of 12cm) en korte reach in het stuur. Bij oa mijn maten is het vaak de enige mogelijkheid nog met een beetje normale stuurpen te rijden en niet met een maat L op een stuurpen van 9cm uit te komen.

Plaats reactie