Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vakantie/reisfiets ideeën?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16221
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2019 13:50

buddo schreef: 15 okt 2019 07:39 en dan alleen je eigen dorp of stad.
@Ernie; je haalt twee dingen door elkaar. De verkoper die zijn prijs niet omlaag doet zit in Groningen en betreft de m.i. niet interessante Gazelle. In Leek staat een echte randonneur te koop met een te hoge vraagprijs. Maar dat is te ver weg voor de TS.

Oftewel; qua advies/aanbeveling zijn we het denk ik wel eens. Kijk verder dan direct om de hoek, zeker in de orientatiefase.
[/quote]

:oops: Dus geen dikke middelvinger richting Leek :oops: :oops: :oops: :oops:
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 okt 2019 16:42

Gebruikersnaam schreef: 13 okt 2019 00:44
marsman schreef: 11 okt 2019 16:38 mijn shortlist nu:
Dank je wel!

Ik moet zeggen dat voor mijn gevoel alle drie jouw keuzes er wat minder comfortabel uitzien dan de al genoemde Koga Miyata Randonneur. Vanzelfsprekend is dat van een plaatje niet af te zien maar wellicht kunnen mensen met ervaring dit bevestigen of tegenspreken?

Ik ben toch vooral ook van het om me heen kijken en relaxed fietsen. Ik wil de fiets niet sportief gaan gebruiken. Comfort in houding en het mee kunnen nemen van bagage is het belangrijkst.
Het zijn zeker erg sportieve fietsen. Andere tip is om gewoon eens te gaan kijken bij een Mantel of 12Go Biking in Moordrecht. Nieuw is absoluut duurder, maar vragen staat vrij en wellicht scoor je een mooi dealtje?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 17 okt 2019 21:28

Ik wil sowieso geen nieuwe fiets kopen, dat is tegen mijn principes. En ik woon in Groningen dus ik moest eerst opzoeken waar Moordrecht überhaupt ligt. dat gaat hem niet worden. ;)

Bovendien wil ik nou juist geen vragen stellen aan verkopers maar aan mensen die gebruikers zijn. De antwoorden die je dan krijgt zijn betrouwbaarder.

groverr
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2018 19:07

groverr 24 okt 2019 23:50

Als je niet zwaar bent kan je een racefiets met rekje kiezen. Het moet dan wel een stevige racefiets zijn met goede wielen. Een tent, slaapspullen en een setje kleren voor bij je moeder wegen al snel 10-12 kg. Als je op je vakanties ook nog kookt zit je op ongeveer 15 kg. Dat is dan inclusief tassen en je hebt overal het lichtste van gekozen (dus geen spijkerbroek of zware schoenen). Met deze setup kan je die 150 kilometer op een dag halen. Je vangt namelijk meer wind en bij een klimmetje gaat de snelheid rap achteruit.

Als je zwaarder bent kan je niet het gewicht van de bagage erbij hebben op een racefiets, omdat je fiets gaat zwabberen en uiteindelijk kapot gaat. Je hebt dan een stevigere fiets nodig met stevigere wielen. Die heeft dan weer betere remmen nodig voor in een afdaling en zo neemt het gewicht van de al snel toe. Als je groter bent heb je ook weer een grotere slaapzak en dikker matje nodig en dus een nog stevigere fiets. Je dagafstanden neemt dan al snel af. Veel sportieve vakantiefietsers fietsen op een dag tussen de 75 en 125 km.

Vergeet niet dat kamperen en eten (zelf koken of uit eten) ook nog tijd kosten.

https://www.wereldfietser.nl/sites/defa ... kantie.pdf

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 25 okt 2019 01:50

Ik wil geen racefiets hebben, die heb ik namelijk al.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 okt 2019 09:08

Als je racefiets goed is, kijk dan naar 'bikepacking'-tassen. Heb je geen nieuwe fiets nodig voor een weekend trip.
Anders hier ook een account aanmaken: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/index.php
Daar kan je meer specifiekere vragen stellen over reizen op de fiets.
Hier op fiets.nl-forum is het veelal carbon, geen bagage en 45 km/h gemiddeld (als ik het hier mag geloven ;) :geek: )
WiND 56 - 2020

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 okt 2019 10:23

Gebruikersnaam schreef: 17 okt 2019 21:28 Ik wil sowieso geen nieuwe fiets kopen
Gebruikersnaam schreef: 25 okt 2019 01:50Ik wil geen racefiets hebben.
Kun je een korte samenvatting maken van wat je niét wilt, ik ben even het overzicht kwijt.

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 25 okt 2019 10:56

Nee_Nee schreef: 25 okt 2019 10:23
Gebruikersnaam schreef: 17 okt 2019 21:28 Ik wil sowieso geen nieuwe fiets kopen
Gebruikersnaam schreef: 25 okt 2019 01:50Ik wil geen racefiets hebben.
Kun je een korte samenvatting maken van wat je niét wilt, ik ben even het overzicht kwijt.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.

Zoals blijkt uit het topic ben ik op zoek naar een fiets zoals jij direct suggereerde met de tip over de 'Koga Miyata Randonneur'. Voor zover ik het nu duidelijk heb is dat een 'trekking bike'. Het gaat dus om zo'n type fiets en dus niet om een andere fiets.

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 25 okt 2019 11:00

jwkeij schreef: 25 okt 2019 09:08 Als je racefiets goed is, kijk dan naar 'bikepacking'-tassen. Heb je geen nieuwe fiets nodig voor een weekend trip.
Ja, maar ik wil dus juist niet op mijn racefiets fietsen omdat, zoals gezegd, de houding die je moet aannemen op een racefiets en het type stuur dat er op zit mij niet meer bevalt. Ik wil graag een comfortabelere fiets.

Bovendien weet ik wel vrij zeker dat mijn racefiets vrij snel stuk is als ik er tassen met inhoud aan ga hangen.
Anders hier ook een account aanmaken: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/index.php
Daar kan je meer specifiekere vragen stellen over reizen op de fiets.
Hier op fiets.nl-forum is het veelal carbon, geen bagage en 45 km/h gemiddeld (als ik het hier mag geloven ;) :geek: )
Dat zal ik doen. Dit forum was gewoon de eerste hit in Google en de naam verraadt niet dat het om racefietsen gaat.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 okt 2019 14:41

Het magazine zou wat dat betreft eerder 'RACEfiets' moeten heten. Dan snap ik wel dat je je vraag hier stelt over een reisfiets.

- Je wilt géén racefiets
- Je wilt comfortabeler kunnen fietsen
- Graag met bagage
- Budget 500,-

Dan moet je zoeken naar een (2e hands) 'hybride' of 'trekking'
En daar moet je je mee bedenken dat 10.000 km op de teller serieus niet veel is.

Of nieuw bij bv Mantel
Trekkingfietsen met ongeveerde vork: https://www.mantel.com/trekkingfietsen& ... er=price_a

Hybride fietsen met ongeveerde vork: https://www.mantel.com/hybridefietsen&s ... er=price_a

Ik geloof dat ie al genoemd is: Batavus Zonar zou dan een prima keuze zijn.
WiND 56 - 2020

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 25 okt 2019 14:52

Top!

Wat is het verschil tussen trekking en hybride? Ik zie bv die Koga Grandtourer bij beide linkjes staan.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1692
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 okt 2019 15:12

Waarschijnlijk weinig! :D Trekking bikes hebben over t algemeen meet montageoogjes voor rekjes aan kunnen voor tassen. En zullen ze met bagage stabieler rijden.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie