Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vakantie/reisfiets ideeën?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2019 23:52

Het probleem is dat de meeste verkopers op Marktplaats e.d. er even veel moeite mee hebben. De fabrikanten roepen ook eigenlijk maar wat. Je zult je dus niet moeten naar een naampje maar naar de fiets met de juiste specificaties specifiek voor jou.

Voor fietsvakanties in Nederland en een stukje daarbuiten is iedere redelijk sportieve stads/hybride/trekkingfiets met derailleurversnelling prima. Een stevige bagagedrager, eventueel een paar schroefgaatjes in de vork voor een lowrider rekje, geen al te goedkope afmontage erop en verder moet de fiets passen en in goede staat van onderhoud zijn.

Met een gravelracer mag je niet eens op fietsvakantie, daar moet je mee "bikepacken" :?
In ieder geval moet je daar veel te veel aan aanpassen en bijkopen om er een heleboel mee mee te kunnen nemen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 11 okt 2019 00:17

Ernie C. schreef: 10 okt 2019 23:52 Het probleem is dat de meeste verkopers op Marktplaats e.d. er even veel moeite mee hebben. De fabrikanten roepen ook eigenlijk maar wat. Je zult je dus niet moeten naar een naampje maar naar de fiets met de juiste specificaties specifiek voor jou.
Ik snap je punt. Maar het is natuurlijk wel handig als ik het zelf leer. Ik ga overigens niet over een dag ijs. Ik wil de fiets op z'n vroegst pas volgend voorjaar/zomer kopen. Ik ben gewoon nu alvast begonnen met oriënteren. Juist omdat ik eerst zeker wil weten waar ik precies naar moet zoeken alvorens ik bijvoorbeeld op een advertentie reageer.
Voor fietsvakanties in Nederland en een stukje daarbuiten is iedere redelijk sportieve stads/hybride/trekkingfiets met derailleurversnelling prima. Een stevige bagagedrager, eventueel een paar schroefgaatjes in de vork voor een lowrider rekje, geen al te goedkope afmontage erop en verder moet de fiets passen en in goede staat van onderhoud zijn.
Dit klinkt inderdaad als datgene waar ik naar op zoek ben.
Met een gravelracer mag je niet eens op fietsvakantie, daar moet je mee "bikepacken" :?
In ieder geval moet je daar veel te veel aan aanpassen en bijkopen om er een heleboel mee mee te kunnen nemen.
Check. Dat is inderdaad niet waar ik naar zoek, wellicht in de toekomst.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 okt 2019 11:20

In dat geval is het een trekkingbike. Je kunt ook zoeken op vakantiefiets

https://tinyurl.com/y3l89cjt

https://tinyurl.com/y3c2teoh

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 okt 2019 11:41

Het te gebruiken stuur heeft nogal wat invloed op de geometrie, dus ik zou daar de eerste keus in maken...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 11 okt 2019 12:15

VSF heeft ook trekkingfietsen die in mijn optiek aan je eisen zouden kunnen voldoen.
Oriënteer je eens op hun site en kijk dan 2e hands zou ik zeggen.

https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/

Zijn degelijke Duitse fietsen en bijv veel goedkoper dan de Koga optie.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 11 okt 2019 13:16

+1 voor de vsf fietsen. Zelf heb ik een Santos maar dat lijkt me voor TS nu overkill en buiten budget. De VSF fietsen, zoals de T-500 of T-700 zijn uitstekende trekking bikes.

Ook Stevens heeft overigens een serie betaalbare trekking bikes. Zowel VSF als Stevens ongetwijfeld 2ehands te vinden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 okt 2019 13:34

Daar moet je tweedehands maar net tegenaan lopen en nieuw is wel heel ver boven budget...

Als budgetoptie nieuw zou ik eerder de Batavus Zonar willen noemen.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 okt 2019 16:38

Misschien goed om gewoon wat voorbeelden te noemen, Ikzelf ben toevallig met eenzelfde zoektocht bezig en wil ook niet teveel geld uitgeven. Ik wil een wat meer sportieve fiets, en heb minder wensen om heel veel tassen mee te slepen. Maar ten inspiratie, mijn shortlist nu:

BMC Alpenchallege. https://www.mantel.com/bmc-alpenchallen ... complete=1. Een zeer sportieve fiets en je kunt er niet heel veel opschroeven qua tassen. Ik vind het een gaaf ding en geen ketting meer, dus minimaal onderhoud.

Cube Kathmandu https://www.mantel.com/cube-kathmandu-pro > Meer relaxte zit, meer mogelijkheden tot meenemen bagage. Een van de meest verkochte fietsen op dit vlak (heb ik me laten vertellen)

Giant Thoughroad https://www.mantel.com/giant-toughroad-slr-1 > Echte trekkingfiets. Ook sportieve zit.

Ik denk dat de laatste voor TS een goede optie is. Ik hoor ook veel goed over de Koga F3, maar die is toch wel duurder.

PS ben geen Mantelmedewerker.... :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 11 okt 2019 19:45

Als je binnen Nederland fietst, zou een singlespeed ook prima moeten kunnen. Daar heb ik ook mijn fietsvakantie mee gedaan, 5 dagen à 100km per dag. Goedkope fiets gekocht bij de Decathlon (newark 500), nieuwe wielen erop met een singlespeed conversie.

In het buitenland kan het wel eens een uitdaging worden als je bepakt en bezakt een steile helling op moet en je niet terug kan schakelen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2019 21:05

Tja lekker als je een dag wind tegen hebt. Singlespeed is misschien leuk als speelfiets voor erbij, maar ik zou er nooit mee op fietsvakantie gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 okt 2019 21:28

Markus Stitz is singlespeed de wereld rond gefietst :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 13 okt 2019 00:34

Keezx schreef: 11 okt 2019 11:41 Het te gebruiken stuur heeft nogal wat invloed op de geometrie, dus ik zou daar de eerste keus in maken...
Kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Ik wil een normaal stuur, dat wil zeggen, geen racefietsstuur, en daarop wil ik, al dan niet zelf gemonteerd, een ligstuur. Ik weet niet wat je met meetkunde bedoelt?

Plaats reactie