Ben mij aan het oriënteren naar een nieuwe racefiets.
Op de oude racefiets zit een triple, met achter een 10 speed cassette.
De racefiets die ik op het oog heb heeft een compact met een 11 speed cassette.
Ik fiets toch wel regelmatig in de Franse alpen, waar ik de triple altijd heb gebruikt, hoe gaat mij zo'n compact met een 11 speed bevallen ?
Wat zijn hierin de adviezen ?
Alvast bedankt.
Nieuwe fiets, van triple naar compact
Dan kom je overal heel makkelijk boven.
Ik heb 11/32 en 50/34 en heb in principe ook altijd nog wel over. Dus met een minimaal verzet van 1,0 kom je zeker boven. Het zal me niks verbazen als het lichtste bij je compact hetzelfde of zelfs zwaarder is.
Ik heb 11/32 en 50/34 en heb in principe ook altijd nog wel over. Dus met een minimaal verzet van 1,0 kom je zeker boven. Het zal me niks verbazen als het lichtste bij je compact hetzelfde of zelfs zwaarder is.
Het hangt er vanaf wat er nu op je triple zit wil je kunnen vergelijken: is het kleinste verzet een 30-23 of een 28-30?
Het de verhouding die telt.
Als je nu 34-34 kan rijden is dat een kleiner verzet dan 99% van triples die ooit op de markt gekomen zijn.
Dus klimmen wordt geen probleem.
Wel is het wel eens een probleem om rustig op het vlakke te rijden zonder te schuine kettinglijn met een compact.
Rond 30 per uur zit je soms ofwel klein-klein te rijden danwel groot-groot.
Thuis ben je dan soms beter af met bv een 14-28 cassette.
Het de verhouding die telt.
Als je nu 34-34 kan rijden is dat een kleiner verzet dan 99% van triples die ooit op de markt gekomen zijn.
Dus klimmen wordt geen probleem.
Wel is het wel eens een probleem om rustig op het vlakke te rijden zonder te schuine kettinglijn met een compact.
Rond 30 per uur zit je soms ofwel klein-klein te rijden danwel groot-groot.
Thuis ben je dan soms beter af met bv een 14-28 cassette.
Gewoon die 34 voor een 39 vervangen op het vlakke kan met de zelfde ketting, klusje van niets.walter- schreef: ↑05 okt 2019 11:58 Het hangt er vanaf wat er nu op je triple zit wil je kunnen vergelijken: is het kleinste verzet een 30-23 of een 28-30?
Het de verhouding die telt.
Als je nu 34-34 kan rijden is dat een kleiner verzet dan 99% van triples die ooit op de markt gekomen zijn.
Dus klimmen wordt geen probleem.
Wel is het wel eens een probleem om rustig op het vlakke te rijden zonder te schuine kettinglijn met een compact.
Rond 30 per uur zit je soms ofwel klein-klein te rijden danwel groot-groot.
Thuis ben je dan soms beter af met bv een 14-28 cassette.
Zo een leuke, maar weinig realistische uitspraak!
Idd; of zelfs een 42t steken als kleine blad.
Het schakelen gaat eens zo makelijk;-).
[/quote]
42 naast een 50 is niet zo nodig lijkt mij, schakelen zal het vast wel, maar over tandwiel verhoudingen en schakel "comfort" wordt door de meesten meer gelult dan er echt mee wordt gereden.
Ultegra 39_50 of 34_50 met dezelfde ketting schakelt probleemloos.