- Woon/werk
- Ritten op de weg al dan niet met een snelle groep
- Lekker dwalen over allerlei offroad paadjes. Misschien een keer een gravel tocht.
Nu is mijn frame helaas gebroken, waar ik gelukkig tijdens het schoonmaken achterkwam. Fuji was zo netjes om mij onder garantie een nieuwe frameset toe te sturen.
In eerste instantie wilde ik gewoon alle onderdelen 1 op 1 overzetten. Het is echter de uitgelezen kans om e.e.a. te upgraden.
Zo heb ik de afgelopen jaren nooit kunnen wennen aan die shifters (RS505). Daarnaast overweeg ik sterk een 1x11 setup. Vooral vanwege de uitstraling, minder onderhoud, minder slijtage gevoelig.
Mijn eerste gedachte was een SRAM Rival/Force CX1 groep (€ 450,- / € 550,-) via Marktplaats te regelen.
Ik vind SRAM er fraai uitzien, nadeel vind ik alleen die shifters welke erg hoog lijken. Plus dat ik dan een hele “nieuwe” groep koop terwijl ik gewoon een prima werkend systeem heb.
Volgende optie is een setje Ultegra 8020/6800 regelen. Voor alleen de shifters ben ik dan € 250,- kwijt. Dan kan ik samen met een Narrow Wide blad de 1x11 setup uit testen en indien het niet bevalt alsnog prima terug naar 2x11.
Nu heb ik een aantal vragen:
- Heeft er iemand nog een goede reden om wel voor een SRAM groep te gaan? Of nog een heel ander idee?
- Gaat het lukken met alleen een Narrow Wide blad?
- Is het aan te raden een andere achter derailleur te gaan gebruiken? Zo ja; tips?
- Wat doe ik met mijn oude gescheurde frame? Scheur in liggende achtervork; is zoiets te repareren en interessant als projectframe voor iemand, of?
- Tip voor een goede / betaalbare momentsleutel?
- Het huidige bottom bracket is “PF30 - Praxis conversion bottom bracket”. Wat heb ik nodig zowel qua gereedschap als onderdelen om dit te vervangen? Monteer ik daar dan gelijk mijn headset mee?
- Wat heb ik nodig aan om m’n schijfremmen / nieuwe schijfremmen te monteren? Ontluchting set en imbus, of?