Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(Gravel)racer opnieuw opbouwen - advies gevraagd

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 19 sep 2019 12:03

Eind 2016 kocht ik een gravelracer Fuji Cross 1.3 met als doel deze te gebruiken voor:
  • Woon/werk
  • Ritten op de weg al dan niet met een snelle groep
  • Lekker dwalen over allerlei offroad paadjes. Misschien een keer een gravel tocht.
Om diverse redenen is het vooral bij fietsen op de weg gebleven, wat prima is bevallen. Ik heb m’n racefiets in die periode niet meer aangeraakt.
Nu is mijn frame helaas gebroken, waar ik gelukkig tijdens het schoonmaken achterkwam. Fuji was zo netjes om mij onder garantie een nieuwe frameset toe te sturen.
In eerste instantie wilde ik gewoon alle onderdelen 1 op 1 overzetten. Het is echter de uitgelezen kans om e.e.a. te upgraden.
Zo heb ik de afgelopen jaren nooit kunnen wennen aan die shifters (RS505). Daarnaast overweeg ik sterk een 1x11 setup. Vooral vanwege de uitstraling, minder onderhoud, minder slijtage gevoelig.
Mijn eerste gedachte was een SRAM Rival/Force CX1 groep (€ 450,- / € 550,-) via Marktplaats te regelen.
Ik vind SRAM er fraai uitzien, nadeel vind ik alleen die shifters welke erg hoog lijken. Plus dat ik dan een hele “nieuwe” groep koop terwijl ik gewoon een prima werkend systeem heb.
Volgende optie is een setje Ultegra 8020/6800 regelen. Voor alleen de shifters ben ik dan € 250,- kwijt. Dan kan ik samen met een Narrow Wide blad de 1x11 setup uit testen en indien het niet bevalt alsnog prima terug naar 2x11.
Nu heb ik een aantal vragen:
  1. Heeft er iemand nog een goede reden om wel voor een SRAM groep te gaan? Of nog een heel ander idee?
  2. Gaat het lukken met alleen een Narrow Wide blad?
  3. Is het aan te raden een andere achter derailleur te gaan gebruiken? Zo ja; tips?
  4. Wat doe ik met mijn oude gescheurde frame? Scheur in liggende achtervork; is zoiets te repareren en interessant als projectframe voor iemand, of?
  5. Tip voor een goede / betaalbare momentsleutel?
  6. Het huidige bottom bracket is “PF30 - Praxis conversion bottom bracket”. Wat heb ik nodig zowel qua gereedschap als onderdelen om dit te vervangen? Monteer ik daar dan gelijk mijn headset mee?
  7. Wat heb ik nodig aan om m’n schijfremmen / nieuwe schijfremmen te monteren? Ontluchting set en imbus, of?
Alvast bedankt!
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 sep 2019 12:48

1. Geen sram ervaring, kan ik dus niks over zeggen.
2. Geen idee, ik weet niet of er voor jou specifieke crank een nw blad te krijgen is.
3. Hoeft niet perse. Is afhankelijk van cassette die je wilt gaan steken.
Ik zie een korte kooi, dat maakt de keuze van cassettes met grote gearing niet echt mogelijk. Dan wel een derialleur nodig met lange kooi en evt clutch. Een rd-rx600 bv.
4. Aluminium repareren wordt niks.
6. Is afhankelijk van welke crank je wilt gaan gebruiken. Ik zou het oude bb laten zitten in t oude frame. En een nieuwe in het nieuwe frame doen.
Je headset is niet nodig om te persen.
7. Steeksleutel 7 en 8. Ontluchtingsset, olie. Je zult je leidingen waarschijnlijk niet met de schroeven etc door te frame eruit en weer erin krijgen.
Als je lengte genoeg hebt kun je huidige leidingen meenemen, en volstaat het afknippen bij shifter, dan heb je uitsluitend olive en insert nodig.
En een insert pers of blokje.
En bleedblockje.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 sep 2019 15:35

4. Neem je verlies en zet de ijzerzaag erin. Of maak er een een reservefiets om mee naar de supermarkt heen en weer te rijden

elvis
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 aug 2006 18:59

elvis 19 sep 2019 19:20

kijk gelijk of je deraillieur hanger geschikt is voor een sram deraillieur..mijn atb heb ik omgebouwd van shimano naar sram 1x11 en had een sram hanger nodig, 1x11 is best met lange kooi trouwens.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16234
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2019 20:48

Als je de fiets voornamelijk op de weg gebruikt zou ik het lekker bij 2x11 houden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 19 sep 2019 21:49

Vanwege de kleinere stapjes?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16234
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2019 22:44

Inderdaad en zoveel extra onderhoud heb je nu ook weer niet want je kunt toch maar maximaal 1 kettingblad tegelijk gebruiken ;) .
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2019 12:31

5. Soms zijn ze nog ergens ietsje goedkoper en/of onder een andere merknaam

https://www.wiggle.nl/x-tools-essential ... eutel-set/

Of je Shimano of sram neemt. is daar een goede rede voor, nee. meer persoonlijk voorkeur.
Ik vond het opschakelen met de hele remhendel opzij nooit echt lekker. Double tap vind ik dan fijner.
Ook de greep vind ik iets prettiger bij sram.

1 of 2 bladen op de weg zou ik zeker voor twee gaan je houd hem dan wat veelzijdiger.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 20 sep 2019 19:53

Dank voor alle info.

1x11 zou ik vooral willen (proberen) vanwege de looks, niet meer schakelen voor, minder schoon te maken wat fijn is met woon/werk fietsen.

Sowieso komt er een 2e wielset 1 met 25/28mm tubeless weg banden, de andere met ntb banden.
Afbeelding

Plaats reactie