Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maat tt/triathlonfiets

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 18 sep 2019 22:01

Hoi allemaal,

Pas geleden heb ik een bikefit gehad voor mijn racefiets. Kost even wat, maar daar krijg je ook een hoop info voor terug.
Nu wil ik graag in de komende maanden naast een trek emonda h2 ook een tijdrit/triathlon fiets aanschaffen. 2e hands of nieuw heb ik geen voorkeur voor. Kan ik de racefiets gegevens daarvoor gebruiken of moet ik weer een specifieke bikefit doen?

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 19 sep 2019 07:40

Nee, die maten zijn anders. Je zadelhoogte zal wel ongeveer gelijk zijn, maar typisch zit je ten opzichte van je bottom bracket meer naar voren geroteerd. Dit betekent dat de reach van je frame langer is. Door de rotatie ten opzichte van bottom bracket zal je stack vaak lager zijn.

Ter info, mijn fietsen:
P3: Stack 522, Reach 411
S2: Stack 541, Reach 380 (ik rijd hier ook nog met spacers on de stuurpen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 sep 2019 08:04

Je zadelhoogte is dus niet gelijk.., je zit verder naar voren op een TT fiets.., dus meer boven je bracket. Dan kan je zadel een stukje omhoog (trapt wat efficienter).

Je moet wel even je doel bepalen. Een tijdritfiets voor officiele tijdritwedstrijden moet aan andere regels voldoen dan een fiets voor de triathlon. een TT fiets (of gewone koersfiets) kan je vaak wel op een triathlon gebruiken. Een dedicated triathlon fiets is niet altijd UCI legaal voor tijdritwedstrijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 19 sep 2019 08:27

MarkVeenstra schreef: 19 sep 2019 08:04 Je zadelhoogte is dus niet gelijk.., je zit verder naar voren op een TT fiets.., dus meer boven je bracket. Dan kan je zadel een stukje omhoog (trapt wat efficienter).
Ik het niet noodzakelijk eens met een andere zadelhoogte. Ja, je zadel moet omhoog omdat je meer naar voren zit, dat betekent echter niet dat je totale zadelhoogte gemeten t.o.v. je bottom bracket ook groter wordt. Door het naar voren schuiven wordt de afstand immers kleiner, wat je compenseert door je zadelpen wat verder uit te laten steken. Typisch zul je ook zien dat er tijdens tijdritten/triathlons meer gebruik wordt gemaakt van de voorkant van het zadel, effectief betekent dat weer dat de zadelhoogte (waar het wordt gebruikt) kleiner is. Om dan dezelfde kniehoek te houden zal het zadel dus weer omhoog moeten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 sep 2019 08:51

wmc schreef: 19 sep 2019 08:27 ...Typisch zul je ook zien dat er tijdens tijdritten/triathlons meer gebruik wordt gemaakt van de voorkant van het zadel, ...
Klopt dit ook voor de triatlon rijder? Zet die zijn zadel niet gewoon ver genoeg naar voor zodat die niet op het puntje moet zitten.
De ITT UCI rijder kan niet anders omdat zijn zadel niet ver genoeg naar voor mag.

Walter

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 19 sep 2019 09:12

walter- schreef: 19 sep 2019 08:51
wmc schreef: 19 sep 2019 08:27 ...Typisch zul je ook zien dat er tijdens tijdritten/triathlons meer gebruik wordt gemaakt van de voorkant van het zadel, ...
Klopt dit ook voor de triatlon rijder? Zet die zijn zadel niet gewoon ver genoeg naar voor zodat die niet op het puntje moet zitten.
De ITT UCI rijder kan niet anders omdat zijn zadel niet ver genoeg naar voor mag.

Walter
Ja, zie https://www.tririg.com/galleries.php?id ... i_Race_Day

Zelfs met een ISM zadel (Sanders, McNamee, Amberger)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 sep 2019 09:54

Ok, dan bedoelen we hetzelfde maar zit het in de definitiekwestie. Afstand van je zitvlak naar bottom bracket moet min of meer gelijk blijven (zelfde kniehoeken). Als zadel naar voren gaat (of eigenlijk je lichaamspositie), dan is het gevolg dat je zadel verder uit het frame moet steken om dezelfde afstand tot bottombracket te handhaven. Voor een leek --> je zadel gaat omhoog ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2019 12:20

Maar de leek meet als het goed is de hoogte al van hart bb naar de plek op het zadel waar je zitbotjes komen.
Campagnolo Ultra Dork

patrickdo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 jul 2018 12:53

patrickdo 19 sep 2019 12:22

Ik snap denk ik wat jullie bedoelen. Simpel gezegd, aan de maten van de bikefit heb ik weinig. Voor een goede maat zal ik een tijdrit specifieke bikefit moeten doen. Ik wil niet her risico lopen dat ik 2500-3000 euro uitgeef en dan de verkeerde fiets heb.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 sep 2019 12:27

Ernie C. schreef: 19 sep 2019 12:20 Maar de leek meet als het goed is de hoogte al van hart bb naar de plek op het zadel waar je zitbotjes komen.
Maar voor diezelfde leek (of misschien ben ik dat zelf dan ook wel), zal het verstellen van de zadelpen aanduiden als zadel hoger of lager zetten.

En terug naar die rijdrithouding, je gaat naar voren zitten.., je gaat hoger zitten (ten opzichte van de grond, en verticale afstand tov je bottombracket veranderd. De absolute afstand van bottom bracket naar zadel (zitbotjes) zal nagenoeg gelijkblijven inderdaad).
Als je al het andere hetzelfde houdt, ga je dieper moeten zitten. Zadelstand zorgt voor ruimte om je bekken meer te kantelen. Dus wellicht gaat dat goed. Maar ook een goede kans dat je op een andere stackhoogte uit komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 sep 2019 13:27

Als je de TT houding op je normale fiets wilt overzetten heb je helemaal gelijk. Hier gaat het om aanschaf van een extra fiets en dan kan het eigenlijk niet meer mis gaan (de zadelhoogte althans).

Overigen zag ik laatst een bikefit voorbij komen waarbij een zadelstack en setback werden i.p.v. 'ouderwets' de zadelhoogte.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 sep 2019 13:58

Nog opmerking ivm start en reach:

Reach: uci gaat je wel geen zeer grote reach toestaan; er is een maximale lengte voor je fiets (of beter je steunbeugels voor je handen). Daar zit je echt snel aan. Je ziet ook veel renners met een zeer korte stuurpen. En dikwijls zie ik een gelijkaardige reach tov de racefiets maar wel een duidelijke kortere bovenhuis (voor de 2 frames die ik eens bekeken heb).
Stack: er kan een beste hoge opbouw voorzien worden voor je elleboog steunpunt. En veel renners kiezen nu net om wat hoger te zitten.
Ik wil maar zeggen dat naast het frame er nog veel aan de zitpositie kan en zal gesleuteld worden.

Walter

Plaats reactie