Nieuwe fiets Pinarello of Colnago
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik denk dat er technisch gezien wel degelijk nadelen zijn, dat is de reden dat ik het nooit zou kopen. Je kunt met lugs nooit de vezels overal verweven en ook niet de lokale stijfheid zo goed controleren als met een monocoque. (Net zoals wapening bij beton) De voordelen van lugs zijn (zover ik weet) nu net dat er minder handwerk aan te pas komt en dat je minder kosten hoeft te maken om meerdere maten aan te kunnen bieden. Duurdere productie kosten had ik nog nooit gehoord, ik kan me dat technisch gezien ook niet voorstellen, de oorzaak daarvan ligt eerder in de uurtarieven van mensen die de frames maken.Ernie C. schreef: ↑17 sep 2019 20:21Je vind het mooi en technisch gezien zijn er geen nadelen maar toch zou je het niet kopen. Die mag je mij uitleggen.ericpeters schreef: ↑17 sep 2019 15:20
Ik heb de C64 een paar keer met mooie afmontage mogen bewonderen en die zit er echt prachtig uit, Ik ben echter geen fan ervan om een carbon frame in buizen en lugs uit te voeren en zou alleen daarom zelf nooit voor deze Colnago kiezen.
Een gelugd carbon frame is vooral duurder om te maken maar de monocoque topmodellen zijn net zo duur dus daar kun je geen voordeel uit halen. Een C64 is iets zwaarder maar dat is niet per definitie een eigenschap van gelugd carbon (Parlee!).
Volgens mij is het in lugs monteren van carbon buizen een achterhaald productieproces, Dat stamt uit de beginperiode (ik heb al de Giant Cadex genoemd). Carbon kun je juist in alle mogelijke vormen verwerken, waarbij de optimale vorm tegelijkertijd licht, comfortabel, aerodynamisch en sterk is. Waarom zou je het dan behandelen als staal? De enige reden die ik kan verzinnen is een eenvoudiger productieproces c.q. de kosten. Toch knap dat Colnago het zo duur weet te verkopen...
En nu ben ik fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37359
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tsja, dan zal de fiets toch wel goed zijn.
Tijdloos, uniek, herkenbaar, historie; zijn paar termen die zo in mij opkomen.
En wat ik al eerder in dit topic schreef: niet iedereen zit te wachten op de zoveelste Canyo-spesh-ndale, bij voorkeur in mat zwart.
Tijdloos, uniek, herkenbaar, historie; zijn paar termen die zo in mij opkomen.
En wat ik al eerder in dit topic schreef: niet iedereen zit te wachten op de zoveelste Canyo-spesh-ndale, bij voorkeur in mat zwart.
Less is bore
De rij-eigenschappen van lugged carbon zijn ook behoorlijk anders dan monocoque, en dat is iets dat sommige mensen echt aanspreekt.marcus66 schreef: ↑18 sep 2019 08:29 Volgens mij is het in lugs monteren van carbon buizen een achterhaald productieproces, Dat stamt uit de beginperiode (ik heb al de Giant Cadex genoemd). Carbon kun je juist in alle mogelijke vormen verwerken, waarbij de optimale vorm tegelijkertijd licht, comfortabel, aerodynamisch en sterk is. Waarom zou je het dan behandelen als staal? De enige reden die ik kan verzinnen is een eenvoudiger productieproces c.q. de kosten. Toch knap dat Colnago het zo duur weet te verkopen...
Qua kosten hangt er maar net vanaf hoeveel frames er geproduceerd worden. Bij een klein aantal frames is lugged aanzienlijk goedkoper (want geen mallen nodig), worden de aantal groter dan juist veel duurder.
Derde argument zijn de looks. Bij een C64 vind ik het erg echt fantastisch uitzien, al snap ik dat het smaak is.
Het plaatsen van carbon in verschillende richtingen gebeurt bij een C64 in de lugs. In de buizen zelf gebeurt bij een monocoque ook niks speciaals. Dat speelt zich allemaal rond dezelfde punten af als waar de lugs zitten bij een gelugd frame. Omdat alle onderdelen los geproduceerd moeten worden en daarna het frame nog gebouwd moet worden gaan er neer uren in zitten. Op kleine schaal zijn lugs en tube to tube wel goedkoper inderdaad.
Overigens zijn te technieken carbon lugs en monocoque frames ongeveer even oud (Kestrel en Trek ). Carbon met metalen lugs bestaat al veel langer (Exxon Graftek).
Het is ook niet voor niks dat van de profs die Colnago rijden er nog redelijk wat voor de C64 kiezen. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe achterhaald het frame is. Het kan gewoon nog prima concurreren met de rest van de topframes.
Overigens zijn te technieken carbon lugs en monocoque frames ongeveer even oud (Kestrel en Trek ). Carbon met metalen lugs bestaat al veel langer (Exxon Graftek).
Het is ook niet voor niks dat van de profs die Colnago rijden er nog redelijk wat voor de C64 kiezen. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe achterhaald het frame is. Het kan gewoon nog prima concurreren met de rest van de topframes.
Campagnolo Ultra Dork
Zeker niet te onderschatten, monocoque wilt nogal 'hard' en 'gevoelloos' aanvoelen en het zal wel stijver zijn als een lugged of tube2tube frame maar dat gaan wij niet voelen.
Lugged / tube2tube geeft meer beleving tijdens het rijden, de ene houdt daarvan de ander niet.
Denk de keuze voor je zal zijn ga je voor lugged en traditioneel = Colnago en anders de Pina.
Mijn keuze Colnago, Lugged, heel mooi lakwerk, lakwerk schema tevens productie in EU.
YFood !!!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik zou de Pinarello F12 disc nemen. Vast een hele goede fiets die ook nog eens heerlijk zal rijden. Ik heb zelf een F10 en deze fiets doet alles goed. Het enige wat niet fijn is op de F10 is heel slecht wegdek/kasseien. Klimmen, dalen, sprinten, bochten, aanzetten gaat allemaal geweldig. Daarnaast geen geperste lagers en dus geen gezeik. Het werk gewoon allemaal erg goed. Als de F12 disc je goed past, zou ik deze fiets nemen.
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 11 okt 2019 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12460
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens zonder ooit met beide gereden te hebben
Het gevoel op slecht wegdek wordt voor het grootste deel bepaald door je banden(spanning), zadel, zadelpen, stuurpen en stuur en maar heel weinig door je frame. De draaicups vind ik ook een pre!
Het gevoel op slecht wegdek wordt voor het grootste deel bepaald door je banden(spanning), zadel, zadelpen, stuurpen en stuur en maar heel weinig door je frame. De draaicups vind ik ook een pre!
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Je hebt gelijk, maar één nadeel van de Dogma is de beperkte ruimte voor bredere banden. Ik weet niet hoe dat met de disc versie is, maar meer dan 25mm op mijn F10 is niet mogelijk. Daarnaast is de F10 eerder stevig/stijf dan comfortabel. Er komt relatief weinig comfort uit de zadelpen, vork en seatstays. Met andere woorden; het is een echte stijve koersfiets. Ik neem aan dat dit voor de F12 ook zal gelden. Ik schat in dat de Colnago meer comfort zal bieden en minder aero zal zijn, maar ook minder scherp zal sturen. Het is, denk ik, niet goed te vergelijken omdat een C60 door zijn constructie anders zal rijden. Een kwestie van voorkeur. Colnago is ook een goede fiets.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29