Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

S-WORKS Tarmac SL6 - KADERMAAT

Mattcal
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2019 10:32

Mattcal 15 sep 2019 10:46

Hallo,

Graag zou ik een S-works Tarmac SL6 bestellen, echter is er twijfel tussen 2 kadermaten...

1.Volgens de tabellen van Specialized val ik binnen de categorie “54”
2.Na opmeting van mijn huidige fiets stelt de fietsenmaker een “56” voor

Gezien er twijfel is tussen 2 maten is volgens de fietsenmaker de 54 meer competitief en de 56 meer recreatief. Competitie zal ik niet meer rijden en voluit voor comfort…

De 56 bij Specialized heeft een langere bovenbuis (+1.2cm tov huidige fiets) maar de “kop” blijft quasi hetzelfde in hoogte.

De 54 Specialized heeft een kortere bovenbuis (-1 cm tov huidge fiets) en een lagere “kop” (-2.2cm tov huidige fiets)

Mijn totale lengte betreft 178.5 cm met een binnenbeenlengte van 84.5!

In bijlage de huidige fiets opgemeten en de s-works tarmac sl6

IMG_20190915_104145_resized_20190915_104217175.jpg
IMG_20190915_104145_resized_20190915_104217175.jpg
Bijlagen
IMG_20190915_104154_resized_20190915_104216300.jpg

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 15 sep 2019 13:46

Ik zou voor de 56 cm gaan en de stuurpen mogelijk iets korter. Stuurpen kun je altijd nog wisselen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 15 sep 2019 14:28

Ik ben 1,80 en heb al mijn derde 56.
prj

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 sep 2019 14:59

Hoe lang fiets je al? Ik kom toevallig die foto van die Sportivo tegen bij 2ehands.be dus ik vermoed dat je die niet zelf nieuw hebt gekocht?
Hoe bevalt je huidige positie op de fiets?
Heeft de Specialized dealer ook gekeken naar hoe je nu op je Sportivo zit, of alleen naar de huidige afstelling?
Hoe heb je vastgesteld dat 'de kop' (waar heb je het dan precies over?) bij een 56 op dezelfde hoogte komt?

Met andere woorden: Weet je zeker dat je op deze wijze op de fiets wilt blijven zitten, en wat heb je er eventueel aan gedaan om je zelf daar van te verzekeren?

Ik zou bij de aanschaf van zo'n premium fiets mijn huidige fiets meenemen naar de dealer, de afstelling laten creeeren in hun eigen bikefit omgeving en dan duidelijk het verschil laten zien in toepassing op een 54 en 56.

De huidige maten zijn overigens een beetje appels met peren vergelijken: Van je Sportivo weten we niet precies de stack en reach, en de opgegeven maten zijn niet 1op1 te vergelijken met moderne fietsen.

Daarnaast zou ik dat prestatie vs comfort ook wat loslaten: In de basis streef je dezelfde positie na dus daar ga je geen comfort of prestatie mee bereiken. Wel maakt de fietskeuze en de framemaatkeuze uit hoe het rijdt: Volgens mij ga je voor een 56cm met een korte stuurpen rijden, en bij een 54 heb je vermoedelijk wel een heel korte wielbasis. Beide zijn volgens mij een recept voor enigszins instabiel rijgedrag (maar ik laat me graag corrigeren). De fietsenmaker lijkt dat voor de 54 dan 'prestatie' te noemen, maar ik zie niet in hoe je dat voor een 56 dan 'comfort' zou noemen.

Wat verder opvalt: Je zadel staat hoog en een goed stuk naar achteren. Dat kan perfect zijn voor jouw lichaamsverhoudingen, maar vandaar dat ik even check of je zeker weet dat je nu goed zit. Als een vernieuwde professionele blik je anders op de fiets zet, kom je misschien wel iets naar voren bijvoorbeeld.

Mattcal
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2019 10:32

Mattcal 15 sep 2019 15:18

Hallo,

Ik fiets nu ongeveer 12 jaar waarvan de eerste 6 in competitie. De competitie liet ik gaan door werk en gezondheid.
De Sportivo kocht ik wel degelijk zelf aan.
Momenteel ben ik redelijk zeker van mijn positie, deze werd gecreëerd in samenwerking met de kiné een jaar terug. De huidige positie kwam er na rugproblemen en een hernia operatie in de onderrug.

willem_81
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2010 21:27

willem_81 15 sep 2019 15:19

Beste

Ik reed vroeger ook altijd met een maat 56 en dacht dat dit mijn goede maat was.
Tot ik 4 jaar geleden een nieuwe fiets kocht en zeker wou zij dat ik hier goed op zat.

Toen heb ik eerst een volledige bikefit laten doen. Niet bij een fietsenmaker maar bij een echte bike fitter. Koste 175euro maar achteraf gezien zijn geld meer dan waard. Ik ben 1m77. Hij heeft me volledig opgemeten onderbeen bovenbeen, armlengte schouderbreedte en op die manier een positie bepaald. Ik ben van een Spec Tarmac Sl4 maat 56 en stuurpen van 10cm naar een Spec Tarmac Sl5 maat 54 gegaan met stuurpen van 8cm. Vroeger was mijn comforthouding handjes boven op het stuur en als ik te lang op de remgrepen reed kreeg ik last in rug en nek.
Nu is comforthouding op de remgrepen en zit ik gewoon veel relaxter op de fiets. En veel reactiever. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad en kan het alleen maar aanraden. Kost beetje geld maar om achteraf gezien zo comfortabel te kunnen rijden zonder klachten.

Mvg

Willem

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2019 16:43

Ik zie al een redelijk korte stuurpen op die sportivo volgens mij?

Dat zou betekenen dat de 56 te lang gaat zijn en de 54 misschien te laag. Waarom de keuze voor dit model als "voluit voor comfort" de insteek is?

Met de 54 met wat spacers kom je in ieder geval het beste uit.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 sep 2019 16:59

Mattcal schreef: 15 sep 2019 15:18 Hallo,

Ik fiets nu ongeveer 12 jaar waarvan de eerste 6 in competitie. De competitie liet ik gaan door werk en gezondheid.
De Sportivo kocht ik wel degelijk zelf aan.
Momenteel ben ik redelijk zeker van mijn positie, deze werd gecreëerd in samenwerking met de kiné een jaar terug. De huidige positie kwam er na rugproblemen en een hernia operatie in de onderrug.
Dat is goed om te weten! Nu nog even een aantal andere zaken onder de aandacht brengen die je nog was vergeten:

Heeft de Specialized dealer ook gekeken naar hoe je nu op je Sportivo zit, of alleen naar de huidige afstelling?
Hoe heb je vastgesteld dat 'de kop' (waar heb je het dan precies over?) bij een 56 op dezelfde hoogte komt?

Met andere woorden: Weet je zeker dat je op deze wijze op de fiets wilt blijven zitten, en wat heb je er eventueel aan gedaan om je zelf daar van te verzekeren?


Aanvullend:

Het verschil in bovenbuis is niet zo groot als dat je zelf schetst, want de maat 54 Tarmac heeft een steilere zadelbuishoek. Hoewel het nog steeds niet helemaal te vergelijken is (en ik geen hele technische tekening wil gaan maken), vermoed ik dat de bovenbuis van je huidige fiets meer vergelijkbaar is met de maat 54 Tarmac.

Ik snap je dilemma. Ik wil je niet van de Tarmac afpraten want er rijden mensen genoeg op sportieve fietsen die ergens een compromis doen. Toch zou ik als ik jou (of u, maar ik ben nu eenmaal Hollander) was alle onzekerheden uit de vergelijking willen halen: Als ik het geld wat een Specialized Tarmac doorgaans kost zou gaan uitgeven dan laat ik de dealer de fiets helemaal afstellen op mijn huidige fiets voordat ik uberhaupt tot een aankoopbeslissing over zou gaan.

Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je je zadel op dezelfde plek ten opzichte van je bracket krijgt, en dat je je shifters op dezelfde plek ten opzichte van je zadel krijgt! Daar zitten dus ook nog onzekerheden bij zoals setback van de zadelpen (wat in het geval van een maat 54 voor jou problematisch kan worden) en bijvoorbeeld de lengte van het stuur.

Mattcal
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2019 10:32

Mattcal 15 sep 2019 18:57

Hallo,

Nog even een toevoeging. De huidige fiets heeft een reach van 435 en een stack van 545.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 sep 2019 19:14

Hoe heb je dat precies gemeten? Beide waarden liggen nogal ver van wat je zou verwachten. Ik verwacht een iets hogere stack, en je reach heb je mogelijk tot een ander punt gemeten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2019 19:29

Sterker nog: Beide waarden komen in zijn geheel niet overeen met iets dat op een racefiets lijkt.
Campagnolo Ultra Dork

Mattcal
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2019 10:32

Mattcal 15 sep 2019 19:31

Reach werd gemeten door een waterpas verticaal loodrecht te plaatsen door het midden van het bottombracket en zo te meten tot het midden van het balhoofd. De meter werd daarbij horizontaal waterpas gehouden. Deze waarde is na enkele keren nameten 435 mm.
De stack werd gemeten door een waterpas horizontaal te plaatsen op het balhoofd en dan te meten tussen het midden van het bracket en de waterpas, dit betreft 545mm.

De waardes lagen ook buiten mijn verwachting. Dit kan de zadelstand verklaren?

download/file.php?mode=view&id=6686
Bijlagen
stack sportivo.jpg

Plaats reactie