Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1e racefiets 2 meter 116kg

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 01 sep 2019 21:50

Goede zondag avond,

Na twee keer een race fiets gehuurd te hebben in de alpen, ben ook ik van plan om een racefiets aan te schaffen. Ik ben opzoek naar een instap modelletje rond de 800/900E. Mijn ambitie is niet om een semi-prof te worden, maar een keer een rondje IJsselmeer en de mont ventoux op staan wel in de planning.

Ik heb al een aantal zaken bezocht in Amsterdam, zoals Kapitein, Cormantel en De Vos. Bij kapitein hadden ze niets in mijn maat en binnen mijn budget. Bij Cormantel hadden ze nu niets staan maar half september zou de Attain race disc binnenkomen in frammaat 62. En bij de Vos stond een Sensa Roagna tiagra 2019 framemaat 64. Echter na een beetje onderzoek doen op dit forum leek mij een eerste racefiets kopen bij de Vos niet echt slim.

Bij 12gobiking staan ze ook zag ik.

https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-tiagra-2019 deze heeft Supra RA Comp 10sp wielen

https://www.12gobiking.nl/cube-attain-race-disc-2020 deze heeft Cube RA 0.8 Aero Disc wielen

Ik vroeg mij af of deze fietsen een beetje geschikt zijn voor mij, mijn lengte (2 meter) en mijn gewicht (116kg)? Of moet ik ook denken aan andere wielen (puur om mijn gewicht te houden, het gewicht van de racefiets vind ik niet belangrijk met mijn 116kg)?

Of zijn er andere modellen die aan te raden zijn die binnen mijn budget vallen? Ook vroeg ik me af of er nog fietsenwinkels aan te raden zijn voor mij om langs te gaan? Eentje waar ze meerdere fietsen hebben staan die mij zouden kunnen passen?

Groeten,

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 01 sep 2019 22:02

Mijn binnenbeenlengte is trouwens 96. In theorie zou ik framemaat 65 moeten hebben.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 sep 2019 22:11

Canyon Endurace AL 6.0 nu met 100 euro korting. Die andere fietsen zijn allemaal erg kort gebouwd en zeker omdat jouw benen nog niet eens zo heel lang zijn voor jouw lengte gaat dat nooit perfect zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 01 sep 2019 23:35

Achterwiel van die Sensa kun je waarschijnlijk na jaar wel vervangen, had ik namelijk en ben ook vrij zwaar

Dus ok om mee te beginnen maar niet voor lange termijn
Laatst gewijzigd door Derjan01 op 02 sep 2019 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2019 09:59

Met wielen moet je met dit budget een beetje geluk hebben denk ik.
Want, je zult relatief goedkope - instap- wielset bij een fiets krijgen. Die zijn vaak wat zwaar, en misschien met veel spaken. --> Maar dat is een voordeel met een groot gewicht, het wiel is degelijk.
Uiteraard kan het zijn dat de naaf van mindere kwaliteit is en de lagers er snel aan gaan. Daar moet je wat geluk bij hebben (en hangt ook af van hoeveel je in de regen gaat fietsen.

Maar, als je een fiets koopt, en er zitten genoeg spaken in de wielen (24 of meer, liefst 28 of 32).., dan kan je er lekker op wegfietsen. In het "ergste" geval heb je over 1 of 2 jaar een nieuw setje wielen nodig die je dan wellicht op jouw gewicht kunt laten samenstellen en bouwen bij een wielenbouwer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 sep 2019 12:27

De Sensa Romagna is wel een prima beginnersfiets. Daar kun je meteen alles mee. (vlak, klimmen)

Met je gewicht moet je goed letten op de wielen. Vaak hebben die een max rijder gewicht van 100 of 115 kg. Sommige hebben geen max rijder gewicht, met name de wielen van Shimano zijn sterk. Ik zou daarom toch even naar De Vos gaan, die Sensa nemen en hen vragen om hem af te monteren met een sterke set voor weinig geld. Dat kunnen ze daar prima imo.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2019 13:28

Maar wel een volle maat kleiner dan de Canyon in de grootste maat.

De standaard wielen van Shimano zijn ook niet degelijker dan de andere instap wielen. dan zul je toch echt naar handgespaakte wielen moeten gaan kijken. Om je nu door Vos te laten adviseren over welke wielen je moet nemen...
Campagnolo Ultra Dork

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 02 sep 2019 20:47

Ernie C. schreef: 01 sep 2019 22:11 Canyon Endurace AL 6.0 nu met 100 euro korting. Die andere fietsen zijn allemaal erg kort gebouwd en zeker omdat jouw benen nog niet eens zo heel lang zijn voor jouw lengte gaat dat nooit perfect zitten.
Waar kan ik deze vinden? Ik kan alleen de 7.0 vinden en alleen op de canyon site. Ben er wel benieuwd naar.

Ga zaterdag naar 12gobiking om te kijken of ik op bovenstaande een beetje fatsoenlijk kan zitten. Zal dan meteen vragen tot hoe zwaar de wielen belastbaar zijn. Is het dan verstandig om meteen door te rijden daar Wim de Vos in Oosterhout? Ik lees daar ook goede verhalen over.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2019 21:02

Als ik hem rechtstreeks google kom ik er wel op maar helaas geen 3XL meer op voorraad en van de 7.0 ook niet meer :( Wel jammer want het is zo ongeveer de beste fiets voor echt lange mensen.
Campagnolo Ultra Dork

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 04 sep 2019 22:04

Het is jammer dat je niet net wat meer budget hebt. Mijn broer is 2,05 en heeft net een Isaac vitron disc maat 64 gekocht.

Ik zou zelf gaan voor een disc fiets en niet meer voor een velg variant maar dat is een eindeloze/zinloze discussie hier.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2019 23:07

Zeker met weinig budget is disc vaak zonde van het geld. De Vitron disc is inderdaad één van de weinige echt grote frames op de markt. Helaas gaat de velgremversie maar tot maat 62. De goedkope Canyons blijken helaas op te zijn in die grote maten. De CF is ook al niet meer te krijgen. Dan hou je nog de Cannondale Caad Optimo en de Trek Emonda ALR over.

Zeker gezien de noodzaak voor sterkere wielen is het budget eigenlijk wel te krap om een echt goed passende racefiets te kopen. Als het budget er is zou ik het zeker verhogen. Ik weet niet wanneer Canyon de nieuwe collectie online zet maar nu is het wel een beetje treurig daar met het aanbod.
Campagnolo Ultra Dork

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 05 sep 2019 08:14

Met mijn 2.02 en een 101 binnenlengte zit ik (met het zadel op de max.) nog best wel prima en dat is op een Ultimate. Het enige nadeel is, dat ik behoorlijk diep kom te zitten, en voorlopig de af-fabriek spacing moet laten zitten.

Maar ik denk dat je keuze ruimer is als je niet vast houdt aan een zekere 64, 65, 66 cm frame.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Plaats reactie