Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1e racefiets 2 meter 116kg

Mark67
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 aug 2018 06:56

Mark67 05 sep 2019 09:57

Er staan een aantal Canyon Endurace fietsen in maat 3XL met end of season sale te koop:

https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... art=0&sz=7

Heb niet gekeken naar de wielset, maar de prijzen lijken me wel goed nu.

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 05 sep 2019 15:56

Thanks voor het meedenken!

Tot hoe ver zou ik mijn budget dan moeten verhogen? Opzich zit er wel wat speling in maar er moet ook wat overblijven voor pedalen en kleding.

Met een verhoogd budget zou ik wel wielen willen hebben die mij kunnen dragen en een goed passende fiets. Ik ben niet opzoek naar een hightech super fiets, gewoon een fiets waar ik fatsoenlijk mee kan fietsen. waarschijnlijk ben ik toch zelf de beperkende factor in het geheel.

De Trek Emonda ALR 4 2019 is uitverkocht in maat 64. De 2020 versie van 1599E vind ik te duur. De Cannondale Caad Optimo had ik ook gezien en vind ik qua budget te doen. Maar dan moeten de wielen mijn gewicht wel houden. anders koop ik liever een goedkopere fiets en vervang de wielen voor een beter exemplaar wanneer dat nodig is.

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 05 sep 2019 16:15

SqueeZer schreef: 05 sep 2019 15:59 Volgens mij moet je anders denken en al rekenschap houden met een goede 300 a 500 euro extra voor een goed gespaakt (liefst handgespaakt dus) wielsetje.

Desnoods koop je een fiets, laat je wielen spaken en verkoop je de wielset die bij de fiets kwam op tweedehands.
Als ik dit sowieso moet doen om te kunnen fietsen is een budget van 900 al vrij hoog.

Whoopp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2019 17:39

Whoopp 05 sep 2019 16:26

Ik had nog een vraag (zo veel vragen ook). Ik had 12gobiking net aan de telefoon om te kijken of ze de sensa-romagna-tiagra-2019, cube-attain-race-disc-2020 en de cannondale-caad-optimo-tiagra-2020 in de grootste maat hadden staan. Dit hadden ze niet maar ze vertelde wel dat ik andere modellen van het zelfde merk in een hoger segment kon passen. Deze zouden de zelfde fit hebben als de fietsen die ik op oog had. Klopt dit wel? Of kan je zo nooit een goed oordeel over de fiets hebben? Een een bezoek aan de winkel dan ook zinloos zijn,

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2019 17:14

Whoopp schreef: 05 sep 2019 16:26 ........ik andere modellen van het zelfde merk in een hoger segment kon passen. Deze zouden de zelfde fit hebben als de fietsen die ik op oog had. Klopt dit wel? ..........
Het zou kunnen, je kan dit enkel weten door de geometrie van de verschillende modellen met elkaar te vergelijken.
Bij sommige merken/modellen hebben de carbon frames dezelfde geometrie als de alu versies.
Maar dat kan je enkel vergelijken als je weet op welk model je hebt gepast en welk model dan de "goedkopere" variant is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2019 22:01

Bij Cube zijn alle Attains gelijk in geometrie. Bij Cannondale zul je op een Caad12 of Supersix kunnen proefrijden voor dezelfde geometrie.

Beide fietsen hebben een achterwiel met 28 spaken. Als je een beetje met je materiaal om kunt gaan zou dat best eens te doen kunnen zijn. Cannondale geeft een maximaal berijdersgewicht van 125 kilo aan. Daar mag dan nog 4,5 kg aan bagage bij en dat mag dan samen 126kg zijn volgens de handleiding :? (ze hebben 285 lbs verkeerd omgerekend) . Ze zullen dus gewoon garantie moeten verlenen als de wielen het niet houden.
Je zou dan alsnog je via garantie verkregen wielen kunnen verkopen en dan iets anders uitzoeken.

Bij Cube zit je op een maximaal systeemgewicht van 115kg. Dat is dus inclusief fiets, bidons en zadeltasje.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 sep 2019 00:14

SqueeZer schreef: 05 sep 2019 15:59 Volgens mij moet je anders denken en al rekenschap houden met een goede 300 a 500 euro extra voor een goed gespaakt (liefst handgespaakt dus) wielsetje.

Desnoods koop je een fiets, laat je wielen spaken en verkoop je de wielset die bij de fiets kwam op tweedehands.
Ik zie die extra investering ook... Maar dat hoeft niet direct. Relatief laag segment fietsen komen met zware, goedkope wielen... Vaak met veel spaken. Wellicht met wat mindere kwaliteit naven/lagers/afdichting. Maar dat is niet zo heel erg gerelateerd aan gewicht rijder.
Kies dus een fiets binnen je budget van nu. Ga er lekker mee fietsen. En probeer die 300 a 500 euro in de komende 1 a 1.5 jaar bij elkaar te sparen, voor die upgrade die er aan gaat komen.

Direct doorverkopen van een setje instapwielen levert je nu misschien een keer 100 euro op oid. Als je ze al kwijt raakt. Schaf je met een jaar of wat een handgespaakt setje aan, laat je deze hangen als reserve.
Maar goed, dat zou mijn strategie zijn, is persoonlijke afweging natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 sep 2019 09:47

@MarkVeenstra, precies wat ik ook dacht.

En probeer op vlakke ondergrond te rijden en niet alle kasseienstroken in de omgeving te pakken.
Ik vermoed wel dat TS iets meer power zal leveren dan de gemiddelde beginner misschien dat dit een beperkende factor is voor de wielen.

Weet iemand of er wel eens sterke wielen op marktplaats komen? Misschien is er wel een fiets die standaard op wielen met veel spaken staat. Als iemand van 70kg zo’n fiets koopt is de kans aanwezig dat hij de wielen van 2kg vervangt door een setje van 1500gram.

En misschien heeft een forumlid toevallig nog een sterk setje liggen als je een zoekopdracht plaatst.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 sep 2019 13:59

Derjan01 schreef: 01 sep 2019 23:35 Achterwiel van die Sensa kun je waarschijnlijk na jaar wel vervangen, had ik namelijk en ben ook vrij zwaar

Dus ok om mee te beginnen maar niet voor lange termijn
Troost je; hier rijdt iemand van 60kg ook zijn achterwiel stuk na een aantal maanden (vison team 30) . Het is niet altijd het gewicht ;-).

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 08 sep 2019 19:05

walter- schreef: 08 sep 2019 13:59
Derjan01 schreef: 01 sep 2019 23:35 Achterwiel van die Sensa kun je waarschijnlijk na jaar wel vervangen, had ik namelijk en ben ook vrij zwaar

Dus ok om mee te beginnen maar niet voor lange termijn
Troost je; hier rijdt iemand van 60kg ook zijn achterwiel stuk na een aantal maanden (vison team 30) . Het is niet altijd het gewicht ;-).
Die wielen van Vision ook gehad, weinig plezier ook van gehad inderdaad.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 sep 2019 21:12

Derjan01 schreef: 08 sep 2019 19:05
walter- schreef: 08 sep 2019 13:59
Derjan01 schreef: 01 sep 2019 23:35 Achterwiel van die Sensa kun je waarschijnlijk na jaar wel vervangen, had ik namelijk en ben ook vrij zwaar

Dus ok om mee te beginnen maar niet voor lange termijn
Troost je; hier rijdt iemand van 60kg ook zijn achterwiel stuk na een aantal maanden (vison team 30) . Het is niet altijd het gewicht ;-).
Die wielen van Vision ook gehad, weinig plezier ook van gehad inderdaad.
Ik ken iemand (ik schat hem max 85 kg) die ook Vision Team 30 wielen had en er meerdere keren spaakbreuk bij had. Hij heeft inmiddels een ander merk wielset van de dealer gekregen.
Ikzelf (93 kg) rijd nu een jaar met Vision Team 35 en ben er dik tevreden over. Het verschilt dus nogal per merk en type blijkbaar.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 08 sep 2019 22:32

plantagenet schreef: 08 sep 2019 21:12
Derjan01 schreef: 08 sep 2019 19:05
walter- schreef: 08 sep 2019 13:59

Troost je; hier rijdt iemand van 60kg ook zijn achterwiel stuk na een aantal maanden (vison team 30) . Het is niet altijd het gewicht ;-).
Die wielen van Vision ook gehad, weinig plezier ook van gehad inderdaad.
Ik ken iemand (ik schat hem max 85 kg) die ook Vision Team 30 wielen had en er meerdere keren spaakbreuk bij had. Hij heeft inmiddels een ander merk wielset van de dealer gekregen.
Ikzelf (93 kg) rijd nu een jaar met Vision Team 35 en ben er dik tevreden over. Het verschilt dus nogal per merk en type blijkbaar.
Hebben wel erg weinig en ook nog eens afgeplatte spaken dus dat kostte me een achterwiel. Velgen zijn ook niet echt sterk, kwam een scheurtje in, dat kostte me het voorwiel.

Kan natuurlijk mee zitten en misschien ga je er beter mee om dan ik. Maar wil wel gewoon wielen die tegen een stootje kunnen en deze zijn dat niet.

Plaats reactie