Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube Attain SL of Ridley Fenix A

KenBCK
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2019 08:30

KenBCK 29 aug 2019 08:57

Hallo mede forumleden,

Ik sta op het punt om terug te beginnen sportief fietsen na 10 jaar inactief geweest te zijn. Ik wou een alu fiets met liefst een 105 groep. Schijf of velgremmen maken voor mij geen verschil, ik heb van men 12 tot 22 op koersfietsen gereden met velgremmen dus ben niet anders gewoon.

Na wat vergelijken is mijn keuze nu beperkt tot volgende fietsen:
  • - Cube Attain SL (model 2020): Shimano 105 (full), hydraulische schijfremmen, shimano ketting, Cube RA Aero velgen
  • - Ridley Fenix A (model 2019): Shimano 105 (mix met Forza remmen & FSA Crank), velgremmen, KMC ketting, Forza RC31 velgen
Beiden kan ik kopen aan dezelfde prijs en mijn voorkeur gaat naar de CUBE aangezien ik daar (volgens mij) meer waar voor men geld krijg met de schijfremmen en full Shimano 105.
Nu leeft er in mijn vriendenkring wel de mening dat Cube op vlak van bouwkwaliteit en service na verkoop minder scoort dan andere grote merken.
Is dit volgens jullie ook zo en ga ik beter voor de Ridley? Of moet ik mij hier geen zorgen over maken?

Alvast bedankt om een herbeginnende fietser wat advies te geven!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 aug 2019 09:57

Welke fiets voldoet qua geometrie best aan jouw body?
Welke fiets vind je zelf de mooiste, tenslotte, het oog wil ook wat.

Zowel mijn madam als ikzelf rijden op een Ridley Fenix SL.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 29 aug 2019 10:26

Als je de geometrie van beide fietsen bekijkt, zie je dat de Cube toch nog meer endurance, dus op comfort gericht, is dan de Ridley. De ridley is nog meer 'racefiets' dan de Cube. Iets om rekening mee te houden dus.
Persoonlijk zou ik voor de Cube kiezen door de iets betere afmontage (schijfremmen en shimano 105 in die prijsklasse). Daar tegenover staat dan wel dat de Cube waarschijnlijk een stukje zwaarder zal zijn dan de Ridley door de schijfremmen.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 29 aug 2019 11:40

Ik rij zelf een Attain SL uit 2016 met 105 5800 - versie velgrem. Daarover kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Zonder de schijfremDISCussie aan te willen zwengelen zou ik je adviseren voor velgremmen te gaan met je genoemde eisen.
Voor een Cube Attain Sl 2018 model met 105 betaal je 999.

Als je iets lichter/anders wilt (jouw opties komen ruim boven de 9kg uit, zeker met disc versie) kun je ook nog kijken naar bv. de sensa trentino, bulls harrier, rose pro sl.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

KenBCK
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2019 08:30

KenBCK 29 aug 2019 12:42

patrickvb schreef: 29 aug 2019 09:57 Welke fiets voldoet qua geometrie best aan jouw body?
Welke fiets vind je zelf de mooiste, tenslotte, het oog wil ook wat.

Zowel mijn madam als ikzelf rijden op een Ridley Fenix SL.
De Cube vind ik zelf het mooist, maar ik wou vooral even polsen naar de ervaringen met Cube en de bouwkwaliteit van hun fietsen.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 29 aug 2019 13:23

KenBCK schreef: 29 aug 2019 12:42 De Cube vind ik zelf het mooist, maar ik wou vooral even polsen naar de ervaringen met Cube en de bouwkwaliteit van hun fietsen.
In dat kader, bij aankoop van m'n cube zat er een groef in mijn velg waardoor mijn velg tikte bij remmen. Ik heb toen contact gezocht met de verkoper, die hebben het voor mij opgelost door een nieuw wiel te steken. Prima service, maar ik weet niet hoe het is gegaan tussen verkoper en cube. Ik denk dat je wat dat betreft meer hebt aan de verkoper dan aan het fietsmerk zelf, maar ligt ook aan het euvel natuurlijk.
Mbt bouwkwaliteit: ja, dikke (sommige mensen zouden het lelijk kunnen noemen) lasnaden op het frame, maar dat boeit mij niet zo. Maar ik heb nu zo'n 20k gefietst met mijn cube en geen problemen met het frame. Overigens nog niet mee gevallen, dat scheelt ook wel 8-)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2019 15:18

Je hoeft niet bang te zijn dat je met Cube het "verkeerde" merk koopt.
Cube maakt gewoon goede fietsen voor een correcte prijs.

Kijk wel even uit of de Attain de voor jou juiste geometrie heeft, want een "verkeerd" frame kopen als in "een frame dat je niet echt past"kan dan weer wel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie