Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

N+1 of “one rig to rule them all?”

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 24 aug 2019 15:38

Advies of ervaringen gevraagd.

Sinds ruim 10 jaar rijd ik op de mtb en racefiets. Zelf vind ik dat ik goed (hard) kan fietsen. ;)

Op dit heb ik een goede canyon aeroad maat M met ultegra (mechanisch) en velgremmen waarmee ik bijna alles doe. Zomer, winter, regen, zon, goede wegen, slechte wegen, kasseien, bergen enz. Geen offroad, ijs of gravel. Ik ondervind bijna nooit problemen. Als het donker en koud, slecht weer is dan zet ik hem binnen op een weerstands trainer binnen.

Qua geometrie zou ik een stack en reach van 57 om 39 moeten hebben, dus de aeroad is 1,5 cm te laag. De ruim 73 graden zitbuis en balhoofd vind ik fijn.
Voordelen van de huidige fiets vind ik:
De stijfheid met sprinten,
het gevoel dat ik gemakkelijk ruim 40km/u kan fietsen,
Het scherp sturen in de bochten,
Wielwissels,
Reparatie en vervangingskosten van onderdelen,
Het zelf kunnen onderhouden,

Nadeel,
Tot 25mm banden,
Lage wielen zien er niet zo mooi uit,
Alu remrand op winter, slechtweer, (daal)wielen.

Op den duur ben ik toe aan vervanging:

Staal of carbon:
Ik vind een stalen frame van bijvoorbeeld stjoris cycles of singlebe er erg mooi eruit zien,
Een canyon ultimate sl omdat de geometrie daarvan mij goed past en met ultegra kost dit niet teveel.

Disc of velg rem.
Disc is +600gram en €.
-Van de velgrem vind ik de greep iets mooier.
-Van disc heb ik het idee dat je niet meer hoeft na te denken over je remrand en de omstandigheden waarin je fietst. Nu zou ik voor die enkele keer in de Dolomieten alu wielen mee nemen. De rest kan gewoon op carbon. Voor die €600,- verschil kan je mooie alu wielen kopen.
-Afgelopen jaren heb ik maar een paar keer een bijna botsing of minder prettige afdaling in de bergen vanwege slechte remmen icm gribus weer gehad. Met disc was dit misschien iets minder geweest. Is die ervaring bij jullie ook zo?
-Velgrem blijft de komende 10 jaar nog wel.

Staal vs carbon canyon:
Ik zie mensen op een stalen fiets net zo hard meerijden, sturen en sprinten in de groep. Is er een verschil is rijeigenschappen tov carbon?
Zit er veel verschil tussen een ervaren bouwer zoals Alex van st joris vs een voor mij onbekende zoals Singlebe?
Wat zou het gewicht zijn van zo’n stalen frame?

Extra fiets naast de aeroad:
Een fiets voor slechte weersomstandigheden en bergen zou dan redelijk licht met schijfremmen en zo moeten zijn. Wat doe ik dan met die andere? Uiteindelijk rijd je toch op de fiets die je het fijnste vind en staat die andere te verstoffen. In mijn geval was dit zo omdat mijn goedweer fiets te duur was. Ik heb nu 1 fiets voor alles. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Kleur:
Henry Ford. Any color as long as it’s black. Ik geef niet zoveel om uiterlijk.

Budget:
Rond de €3000 vind ik goed genoeg. Ultegra onderdelen. Als het maar goed werkt en rond die prijs te vervangen is.

Het meeste neig ik naar 1 fiets voor alles die een lange tijd mee kan. Wat adviseren jullie en waarom?
Staal/carbon —> bij staal welke bouwer, waar moet ik op letten?
Disc/velgrem

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 24 aug 2019 16:47

Staal kan een leven lang mee en is enorm comfortabel omdat het helemaal af te stellen is op je eigen lichaamsverhoudingen (via bikefitting). Dat kan ook wel met een carbon racefiets, maar die komt uit een mal terwijl staal dat niet heeft. Wat betreft Sint Joris (en ik denk ook andere bouwers); dan zou ik je budget maar flink omhoog gooien. Het is een rib uit je lijf, maar als je het dan echt goed wil doen, waarom niet?
Het voordeel van carbon en Canyon zou ik dan zoeken in het feit dat je vrij veel krijgt voor vrij weinig. Carbon is ook stijver dan staal. Daarnaast is het 400 gram lichter dan staal, gemiddeld genomen dan.
Zie verder de link naar een artikel over stalen racefietsen in het FD hieronder, daar staat heel veel informatie in. Succes ermee :)
https://fd.nl/fd-persoonlijk/1151256/de-fiets-op-maat
IG: _superver

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 aug 2019 16:58

thominator_cycling schreef: 24 aug 2019 16:47 Carbon is ook stijver dan staal. Daarnaast is het 400 gram lichter dan staal, gemiddeld genomen dan.
Dat zal wel 1400 gram moeten zijn, toch....?

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 24 aug 2019 17:35

klimmer schreef: 24 aug 2019 16:58
thominator_cycling schreef: 24 aug 2019 16:47 Carbon is ook stijver dan staal. Daarnaast is het 400 gram lichter dan staal, gemiddeld genomen dan.
Dat zal wel 1400 gram moeten zijn, toch....?
Dat zou best eens kunnen, een typootje (vanaf het smartphoneschermpje) mijnerzijds.
IG: _superver

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 24 aug 2019 19:57

Misschien was de verwijzing naar stjoris niet zo handig. Ik kende het artikel al. Met alle respect voor de maat framebouwers,

Als ik een beetje zoek zie ik dit in staal:

https://www.bike-components.de/en/Cinel ... 372700161/

https://standert.de/collections/triebwe ... 0519703643 frame 1600 en vork 350 gram

Deze vind ik al erg mooi. Hoe verhouden dit soort frames zich tov wat ik nu rijd? Zijn de hand gebouwde frames lichter? Of bedoelde @klimmer 1400 gram. Dat vind ik acceptabel. Een kleine 500 gram meer dan nu.

Kosten voor de buizen: rond de €300
https://ciclicorsa.com/shop/columbus-spirit-tube-set/
Lugs of fillet onderdelen kosten nog rond de €100,-

Laat het eens 550 aan materiaal zijn. €2000 voor meten, lassen spuiten?

De instelling “Fietsen is het nieuwe golfen” is waarom het gros van ons, zoals ik, het vel over de oren wordt getrokken. €12000,- voor een fiets, man man.

Ik begreep van Alex bij StJoris dat hij bezig is met iets in standaard maatvoering. Dit najaar moest ik zijn site in de gaten houden. Ik hoef geen “maatpak”, confectie is goed genoeg.

Het in mijn ogen overdreven prijskaartje is 1 van de redenen waarom ik enorm twijfel over een stalen frame enige tijd geleden was het volgens mij wat minder duur. Naast een partner ook nog een fiets waar ik de rest van mijn leven van houd...... dan is €2500,- voor een frame een koopje :roll:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 aug 2019 21:58

Mede forumlid BartV is een, van horen zeggen, goede frame bouwer. Er loopt een draadje hierover: wind cycleworks. Hij kan iets maken wat perfect past in wat je zoekt. Qua maat en uiterlijk. Als je zelf de onderdelen van je huidige fiets overzet op je nieuwe frame, kom je een heel eind met je budget. Zeker als je je huidige frame kaal te koop aanbied op MP. Haal je weer wat geld terug.
Misschien is dit ook een optie om te overwegen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 25 aug 2019 14:04

Kijk een naar het ritcy logic frame staal en ook in schijfrem te krijgen met carbon voorvork
Zeer scherp geprijsd kameraad rijdt hier op gekocht bij bikecomponents de

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 aug 2019 14:58

raiju schreef: 24 aug 2019 15:38 ............. Wat adviseren jullie en waarom?
Staal/carbon —> bij staal welke bouwer, waar moet ik op letten?
Disc/velgrem
Carbon en discs.
Ik persoonlijk carbon maar als jij titanium en/of staal mooier vindt is dat zoveel meer waard dan mijn advies.
Discs, in de meeste disc frames kan je voor de winter 28-30 mm brede banden steken en je kan het ganse jaar met een mooie set carbon velgen rijden.
Bij rijden in de nattigheid is een fiets met disc remmen net iets minder vuil en sneller terug proper dan de remrand van velgremmen.

Maar je eigen opsommingen van de vereisten/pro's en contra's is al redeljk volledig zodat je volegsn mij zelf wel kan uitmaken wat je wel en wat je zeker niet wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 25 aug 2019 22:21

Staal ziet er mooi uit. Punt.

Dat is tot nu toe mijn belangrijkste reden om staal te kiezen. Toch lees ik een paar argumenten waarom ik beter carbon kan kiezen. Dan kan ik beter wachten tot de nieuwe aeroad in 2020 of de ultimate die daarna komt.

Lcsmet, ik begrijp je punten en die snijden, met slecht weer, hout. Dus daar ga ik rekening mee houden.

De ritchey road logic en cinelli nemo tig had ik ook al bekeken. Deze ritchey kost in velgrem versie helemaal niet zo veel. De groep om op te bouwen, heb ik nog liggen.

De aeroad zal wel blijven. Bij verkoop levert dat vaak erg weinig op.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 aug 2019 22:28

Holdsworth Competition of Dedacciai Zero 25 zijn ook prima opties als het ook velgrem mag zijn: https://bikesuperior.nl/winkel/fietsen/ ... acciaio25/ (gaat nog wat van de prijs af als je belt of mailt!)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 aug 2019 08:24

Je kunt ook eens bij Mason kijken.

https://masoncycles.cc/
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 aug 2019 09:01

Die weten ook wat ze voor een stalen frame kunnen vragen.

Overigens is het verschil in gewicht en stijfheid helemaal niet zo dramatisch als hierboven wordt geschetst. Ik durf wel te beweren dat je met de frames die ik noemde voor 3000€ een lichtere fiets kunt bouwen dan dat je er een carbon schijfremfiets voor koopt. Ook is de stijfheid van een modern stalen frame met oversized buizen gewoon prima.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie