Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuzehulp: MTB of Gravelbike

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 31 jul 2019 16:20

wouterj schreef: 31 jul 2019 15:50 Mijn ervaring: als je eenmaal met je gravelfiets van de onverharde paden geproefd hebt, ga je ze ruiger en avontuurlijker opzoeken, en al snel tegen de limieten aanlopen.
Gewoon om tegengas te geven tegen al de gravel adviezen, maar wel gemeend.
Volgens mij gaat dit nu echt de kern raken van mijn dillema en waar de twijfel zit.

Ik heb nu de behoefte niet om zware singletracks of MTB circuits op te zoeken omdat ze simpelweg ook niet om de hoek liggen maar wil ik wel offroad knallen. Pak ik op de Utrechtse Heuvelrug, Vechtdal en in de winter dan toch de MTB? Of heb ik behoefte aan een racer die goed tot zijn recht komt in ongelijk terrein op bospaden en onverhard terrein waarbij ik de kans heb dat ik tegen de limieten ga aanlopen omdat ik de wens heb om meer avontuurlijker terrein op te zoeken.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2019 16:34

Koop een MTB en kom erachter dat je die (juist!) in lente, zomer en herfst ook kunt gebruiken! :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 31 jul 2019 17:15

huur een MTB op de betere MTB routes in Limburg/postbank/ardennen en omgeving,
thuis (voor mij onder eindhoven) is het niet lastig en vlak en zanderig, een crosser/gravelbike is heerlijk snel, zelfs de karrespoorpaden in limburg/utrechtse heuvelrug maakt reuze pret,

MTB is dan weer leuk met ballon banden op the strand.

ikzelf vind een crosser fijn wanneer ik rondje mijn neus achterna rijd. dus: een pad inrijden waar ik nooit eerder ben geweest; erachter komen dat het pad na 2km onverhard wordt en met mijn racer zou omdraaien, met een crosser/gravelbike, probeer je dan volle bak te gaan.
tjaa, dus altijd +1 voor de crosser, vernieuwde trek crockett jummmm ?
er kunnen zelf spatborden op voor winter race gebeuren.
Bijlagen
Crockett5Disc_20_28025_B_Portrait.jpg

retep52
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 04 mei 2011 12:20

retep52 01 aug 2019 13:36

Heb zelf een mtb en een racer gehad... Heb de racer ingeruild voor een Diverge, omdat het voor mij de ideale mix is voor wegkilometers op een racefiets-achtige manier en ad hoc lekker onontgonnen paadjes in kunnen schieten.. Reuzelol!

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 aug 2019 13:42

HarryuitHilversum schreef: 31 jul 2019 13:43 Een Gravelbike is een perfecte winterfiets. Ten opzichte van de MTB is die (volgens een test uit de Roadbike.de):
7% sneller op asfalt
2 % sneller op karresporen (maar gevoelig minder comfortabel)
7% langzamer op singletrails.

Mijn eigen ervaring is dat je met een gravelracer prima een MTB parcours kunt rijden, ook in het buitenland. Wel is een Gravelracer minder comfortabel en minder stabiel op steile technische klimmen en in afdalingen tov de MTB.
Dit is appels met peren vergelijken. Een mountain bike heet niet voor niets zo, hou je niet van veel hoogte verschil, hou je niet van ongelijke ondergrond, afdalen of stijle klimmen dan hou je niet van een MTB en is iedere andere fiets uitstekend. Kortom totale andere manier van fietsen. Ik rij nooit met de MTB op asfalt, daarvoor is hij ook niet gemaakt. Gewoon goed nadenken waarvoor je de fiets wilt gebruiken, dan weet je voldoende en hoef je het ook niet te vragen. Vraag het anders aan v.d. Poel die rijdt op verschillende fietsen! :lol:

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 01 aug 2019 21:13

Mijn advies: gravelbike! Als je niet specifiek mtb routes zoekt (ook in het buitenland) kun je er vrijwel alles mee rijden. Ik heb afgelopen maand nog een simpele mtb track in de Alpen gereden met gravelbike en 650B mtb banden (kan optioneel) en dat ging uitstekend. Het klimt beter, maar daalt lastiger als mtb.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 aug 2019 07:44

EmileT83 schreef: 31 jul 2019 16:20
Volgens mij gaat dit nu echt de kern raken van mijn dillema en waar de twijfel zit.

Ik heb nu de behoefte niet om zware singletracks of MTB circuits op te zoeken omdat ze simpelweg ook niet om de hoek liggen maar wil ik wel offroad knallen. Pak ik op de Utrechtse Heuvelrug, Vechtdal en in de winter dan toch de MTB? Of heb ik behoefte aan een racer die goed tot zijn recht komt in ongelijk terrein op bospaden en onverhard terrein waarbij ik de kans heb dat ik tegen de limieten ga aanlopen omdat ik de wens heb om meer avontuurlijker terrein op te zoeken.
Wat vind je zware singletracks? In mijn beeld hebben we die in Nederland niet.

Maar een MTB is heel gauw sneller. Ik ga het verhaal maar weer heel kort vertellen, tot ergernis van anderen denk ik :D

Ik heb eerst jaren op de MTB op de weg gereden. Toen we kinderen kregen een racer omdat ik ook minder weg ging in de weekenden. Is was toen eens benieuwd wat het echt scheelde en heb toen 40 ritjes naast elkaar gelegd en de snelheid vergleken.
Hardtail MTB 26 met racing ralphs op 3bar tegen een scott foil. Scheelde net geen 8%.

Dat was nog een 26!! een 29 komt op net geen 6%. Dat zijn ritten waarbij ik gemiddeld tussen de 28 en 35 thuiskwam variërend van 40 tot 150km. Als je veel harder rijd gaat het meer schelen, maar in de winter met prut op de weg is het weer minder omdat je meer grip hebt en een wegschuivend bandje prima is op te vangen.

Voordeel van een gravelracer kan weer zijn dat onderdelen uitwisselbaar zijn. Je lichte klimsetje kan bv prima in je gravelracer waardoor je misschien geen extra wielsetje nodig hebt etc.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 aug 2019 09:02

#the rules: een fiets heeft een krom stuur.
tenzij er ook een kinderzitje en fietstassen op zitten gemonteerd.

zo kan het topic dicht? ;)

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 03 aug 2019 07:53

Dank allen. Zijn weer stukje dichter bij de beslissing.

nick299
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jan 2016 18:43

nick299 05 aug 2019 18:58

En een Cannondale Slate?

Heb er zelf overigens nooit op gefietst.

Ik heb zelf een racer mtb en cross fiets, maar ik woon ook rond Arnhem. Kan alle kant op.

Echter op mijn crossfiets heb ik nog een 2e set wielen aangeschaft. 1 set met 30mm gator skins, en 1 set met cross banden. Zo kan ik de fiets voor alles gebruiken. Mischien is dat een optie? En duur hoeft het niet perse te zijn.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 aug 2019 20:58

Vorig jaar heb ik een MTB gekocht en gebruik die eigenlijk veel te weinig. Je zult toch altijd met de auto naar Schoorl, Dorst, de Heuvelrug o.i.d. moeten rijden voor een leuke rit. Heb daarnaast ook een gravel/cross/vakantie fiets, maar idem dito, je hebt nauwelijks bos/gravel in ons land.

Die 'gravel' fiets wordt wel een stuk meer gebruikt voor slecht weer ritten, fietsvakanties of een incidentele gravelritje met een paar forumleden. Meestal staat die ook gewoon op 30mm racebanden en is het mijn comfort racer.

Vind het zelf altijd wel fijn om gewoon 2 racefietsen te hebben, waarvan de eentje dus een stuk veelzijdiger is.

Plaats reactie