Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuzehulp: MTB of Gravelbike

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 31 jul 2019 11:11

Goedemorgen,

Ik heb wat (objectief) advies nodig over de keuze, als 2de fiets, tussen een MTB of een gravelbike.

Mijn situatie:

Ik heb een gewone racefiets met 28mm racebandjes waarmee ik gedurende de maanden maart - september/oktober op de weg mee rij en in de winter hang ik hem aan de Tacx, gemiddelde ritje is zo 70 - 100km.

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een tweede fiets die ik wil gebruiken om in de wintermaanden bij (vochtige condities) buiten te gebruiken (vochtig wegdek, licht buitje, door het bos, etc), en waarmee ik in de zomermaanden offroad kan (zand- en schelpenpaden, gravel, bospaden, (lichte) onverharde klimmetjes, eventueel een licht ATB circuit).

Bikepacking is niet van toepassing en hier in de omgeving (Den Haag) liggen maar 2 ATB circuits, Zoetermeer en de Uithof, waar ik naartoe kan fietsen.

Ik neem mijn fiets wel vaak mee naar het buitenland (Frankrijk, Spanje, Duitsland, Belgie), Utrechtse Heuvelrug en Vechtdal e.o. Vaak knijp ik nu in de remmen als ik gravel e.d. tegenkom en zoek een andere weg, maar ik wil voortaan gewoon door kunnen knallen.

Mijn gevoel zegt dat een MTB niet de juiste keuze is omdat de gravelbike multifunctioneler is, er weinig ATB tracks liggen hier in de omgeving en de gravelbike comfortabeler is voor de langere ritten, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2019 11:33

Vlaardingen en Bergschenhoek heb je ook MTB parcoursen ;).
En ik denk dat je ongeveer evenveel gravel hebt in deze omgeving. Ja er liggen her en der wat schelpenpaden (maar die kan je met 28mm bandjes op de racer ook prima hebben), al zijn dat vaak wandelpaden.

Maar wat je eigen omgeving betreft, zou ik geen argument voor het 1 of het ander geven. Misschien dat als het strand lonkt, een mountainbike juist geschikter is (bredere, ballonbanden mogelijk).

Maar de rest van je verhaal verraad eigenlijk een gravelfiets ;). Doorrijden waar je nu nog stopt. En het offroaden niet al te moeilijk laten zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 31 jul 2019 11:35

Klinkt als gravelbike.
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 31 jul 2019 11:40

Ik zit (ongeveer) met de zelfde vraag en ik zit ook omgeving Den Haag/Z'meer. Heb een nieuwe racefiets besteld en ik moet nu beslissen welke oude fiets ik weg ga doen. Mijn gazelle SPN2, fitness bike die nu dienst doet als racefiets, of de MTB.

De balans slaat voorlopig door in het nadeel van de MTB, vooral ook omdat de MTB buiten de genoemde parcours nergens echt nodig is. En aangezien ik toch 99% van de tijd op de weg zit heb ik denk ik liever een iets multifunctionelere tweede fiets dan een echte MTB. Maar ik twijfel ook nog steeds.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 jul 2019 12:17

Wanneer je geen singletracks neemt wanneer je op onverhard gaat rijden, dan kun je het beste een gravelbike of cyclocrosser nemen.
Daarmee kom je een heel eind op onverhard en ook mtb tracks, zoals gezegd zijn singletracks dan wat lastiger.

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 31 jul 2019 12:33

Ik woon ook in dezelfde omgeving en aan een MTB heb je niks daar...Paar kleine rondjes rijden op die parcoursen, waar je dan over de weg naartoe moet..Al het gravel wat ik in de omgeving ken (schelpenpaden in de duinen, gravel paadjes in het Groene Hart) doe ik bij droog weer zonder problemen ook op 28mm.

28mm kun je ook prima in de winter mee rijden, ook genoemde paden, Mijns inziens zou je hem dus alleen maar gebruiken voor Vechtdal/Utrechtse Heuvelrug en op vakantie. Aangezien je naar al die plekken niet op de fiets heen en weer gaat, zou ik een MTB nemen en wat meer de uitdaging opzoeken.

Optie 2 is je racefiets ook weg doen en een gravelbike kopen met 2 wielsets. Denk dan aan een wat racier gravelbike zoals een Giant Revolt of een Specialized Diverge.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 31 jul 2019 13:43

Een Gravelbike is een perfecte winterfiets. Ten opzichte van de MTB is die (volgens een test uit de Roadbike.de):
7% sneller op asfalt
2 % sneller op karresporen (maar gevoelig minder comfortabel)
7% langzamer op singletrails.

Mijn eigen ervaring is dat je met een gravelracer prima een MTB parcours kunt rijden, ook in het buitenland. Wel is een Gravelracer minder comfortabel en minder stabiel op steile technische klimmen en in afdalingen tov de MTB.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 31 jul 2019 14:08

Gravelbike!

Ik heb een racefiets en een MTB, maar ik denk dat ik tzt een gravelbike erbij ga nemen. Ik pak nu met veel wind, koude en natte omstandigheden de MTB. Echter moet ik altijd minimaal 7 km verhard fietsen voordat ik op de MTB paden zit. Daarbij komt dat er in mijn omgeving steeds meer mooie mtb tracks verdwijnen danwel verboden worden. Voordeel is dan ook mijn racefiets van november tot maart binnen kan blijven en dus minder last van modder/pekel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2019 14:35

Ja op een race forum weet je welke antwoorden je krijgt. Stel hem ook eens op het MTB forum.

Stel je zelf wat voor fiets je wilt, gravelracer, MTB hardtail, fully of AM. dat maakt de keuze makkelijker.

Wat is je doel? een zo snel mogelijke fiets? comfortabel?, veiligheid bij gladweer?
Een MTB geeft 's winters op de weg met de juiste banden veel meer controle in gladheid en met troep op de weg.

Een Gravelracer zit op de weg tussen een MTB en racer in. In mijn eigen vergelijk van jaren geleden wat een 26 MTB slecht 8% trager dan een racer. Een 29 is dat nog hooguit 6% het gemiddelde van deze ritten lag tussen de 28 en 35. Een gravelracer zal hier tussenin zitten. Bij hogere snelheden zal dat meer zijn. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet meer dan een paar % dat hier zal rijden.

De gravel racer van nu is ook wel een beetje de MTB van jaren gelden met een racestuur. 1.8 bandjes, starre vork etc. De MTB van nu wordt steeds meer op ruig werk gemaakt. De wedstrijden XC van nu zijn bijna DH.

De Utrechtse Heuvelrug kent de mooiste MTB banen van Nederland waar je echt met de gravelbike maar beperkt uit de voeten kan. Natuurlijk het gaat, maar daar is het wel mee gezegd. Daarnaast is ie daar niet voor gemaakt en sloop je dat ding ermee op de remkuilen en jumps.

Dus of rijd die routes niet of je gaat ze wel rijden en koopt een MTB.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 jul 2019 14:39

raven14 schreef: 31 jul 2019 11:35 Klinkt als gravelbike.
Plus 1.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 31 jul 2019 15:50

Een racer met 28 bandjes en een Gravelfiets die niet voor singletracks gebruikt gaat worden geven wat mij betreft veel te veel overlap in inzet gebied. Ik heb ze alle 3.
Als ik ruimte en geld had voor slechts 1 fiets: De Gravel racer
Als ik ruimte en geld had voor 2 fietsen; Racer en MTB

Kwestie van je opties zo ruim mogelijk te houden. Mijn ervaring: als je eenmaal met je gravelfiets van de onverharde paden geproefd hebt, ga je ze ruiger en avontuurlijker opzoeken, en al snel tegen de limieten aanlopen.
Gewoon om tegengas te geven tegen al de gravel adviezen, maar wel gemeend.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2019 15:57

^dit dus. Met een MTB heb je er meteen een hele nieuwe discipline bij. Met 28 mm bandjes kun je heel prima de gravelpaadjes pakken, dus welke functie heeft die gravelbike dan nog?

(Overigens ken ik iemand die op een gravelbike 95% van de MTB'ers op de heuvelrugroutes achter zich laat, dus het kan wel...)
(Diezelfde persoon rijdt op veel strava segmenten op de heuvelrug trouwens top-10 plekken als hij op z'n MTB stapt, dus wellicht hebben conditie en techniek er ook wat mee te maken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie