Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets lange man

kater232
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2014 20:44

kater232 21 jul 2019 15:12

Beste allemaal:

Ik ben Kay en na een hele lange twijfelperiode twijfel ik nu tussen een weg of een gravelfiets, met name om het feit dat ik woonwerk wil rijden en de wegen hier niet overal al te denderend zijn. Daarnaast wil ik de fiets gebruiken als aanvulling op mijn hardlooptrainingen (momenteel 10k), in totaal verwacht ik een wekelijkse afstand van 100 a 150km te gaan fietsen.

Ik realiseer me echter dat ik met mijn lengte en gewicht best een aardige uitdaging voor de boeg heb, ik heb zojouist naar mijn beste vermogen een en ander opgemeten en kom tot de volgende resultaten (gemeten volgens competitive cyclist voorbeeld):
  • lengte: 199cm
    BBL: 99cm :shock:
    bovenlichaam: ~66cm
    arm: ~79cm
    sternal notch: ~162.5cm
    Onderbeen: ~63.5 cm
    dijbeen: ~73.5
Gewicht volgens weegschaal: 105 kg, schommelt tussen 104 en 110kg op dit moment.

Op basis hiervan weet ik al dat ik het grootst beschikbare frame moet nemen, echter, er zit natuurlijk verschil in geometrie tussen fiets 1 en fiets 2. Ik heb van een aantal fietsen de maten ingevoerd op bikegeocalc en ik kom tot de conclusie dat ik minimaal 10cm drop van zadel naar stuur ga hebben (algemeen tussen 10 en 15cm).

Mijn budget rolt zo om en nabij de €2200 euro, lager is altijd beter, hoger... tja als het niet anders kan is dit geen enkel probleem.

Diverse fora doorgespit en vernomen dat Canyons over het algemeen het beste lijken te passen, of het komt in elk geval vaak voorbij. Naar aanleiding hiervan de volgende fiets uitgepikt, nu in de zomersale dus enig voordeel:

Canyon Endurace cf-sl-disc-8.0 (schijfremmen omdat ik dat beter vind stoppen vanuit mtb). echter zit ik hier in 2XL met een drop van ~13cm (mits de getallen op bikegeocalc kloppen). nagenoeg volledig ultegra afgemonteerd, alleen de zadelpen voldoet niet voor mijn gewicht, volgens canyon tot 100kg.
Alternatief zou hier het alu frame kunnen zijn met iets andere banden/zadelpen en verder zelfde afmontage, voor zover ik kan beoordelen.


Daarnaast bij een aantal fietsenmakers geweest:

Specialized adviseerde de Diverge comp E5 (in 64 cm), 105 afgemonteerd en het nieuwe model heeft hydro schijfremmen aan gelijke prijs Canyon. betreft een gravelbike en de drop zou ca. 11cm moeten zijn. Voordeel is dat dit een fysieke winkel relatief kortbij is.

Ridley X-trail qua prijs iets hoger dan de canyon en kan ik op internet niet meer terugvinden, wellicht uitlopend model?

Cannondale Synapse of Topstone (hiervoor moet ik nog naar de fietsenmaker daar deze vakantie heeft).

Jan janssen Tour de France werd ook nog aangeraden, voornamelijk omdat deze een 65cm zitbuis heeft, als ik dan de stack en reach ga vergelijken komt deze behoorlijk overeen met de andere deelnemers dus of dit een meerwaarde is weet ik ook niet?

Zoals wellicht zichtbaar: ik zie door de fietsen de fiets niet meer.......
Carbon of alu, qua gewicht zal het me een biet wezen aangezien die paar gram op >100kg echt niet merkbaar zal zijn, maar het is naar de toekomst wellicht weer beter met het oog op resale waarde.

Endurance of gravel.... tja, de twijfel is vooral omdat sommige stukjes asfalt er wat minder goed bijliggen dan andere.. zou ik dat echt gaan merken?

Op dit moment kom ik even niet op meer informatie/vragen, mochten jullie nog iets willen weten om tot een beter advies te komen hoor ik dit graag.

Linkjes:
Canyon Alu endurace 8.0 disc (ultegra)
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... roesse=2XL

Canyon Carbon endurace 8.0 disc (ultegra)
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... roesse=2XL

Specialized Diverge E5 Comp (105)
https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 512-154247

Cannondale Synapse Carbon (105)
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined

Cannondale Topstone alu (105)
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined

Jan Janssen TdF (105)
https://www.janjanssen.nl/fietsen/tour-de-france/

Afbeelding afmetingen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2019 17:18

Een Trek Emonda al eens bekeken.
Van de adviesprijs mag je, ook voor de modellen 2020, 25% aftrekken.
Al is dat enkel belangrijk als de fiets je past en je hem ook nog eens mooi vind.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kater232
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2014 20:44

kater232 21 jul 2019 17:25

Lcsmet schreef: 21 jul 2019 17:18 Een Trek Emonda al eens bekeken.
Van de adviesprijs mag je, ook voor de modellen 2020, 25% aftrekken.
Al is dat enkel belangrijk als de fiets je past en je hem ook nog eens mooi vind.
Zojuist even gekeken naar de 2XL varianten op de Trek website, ik zie hierbij helaas geen fietsen met schijfremmen, de Emonda SL6 (zonder schijfremmen, bovenkant budget), ziet er zeker goed uit, alleen qua stack en reach is dit ook weer gelijk aan eigenlijk alle andere fietsen. Even snel ingevuld in de bikegeocalc: zadel - stuur afstand is ook hier 11cm. Ik weet niet wat de gemiddelde drop is?

Hoe de fiets eruit ziet vind ik van ondergeschikt belang aan hoe de fiets zit.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2019 19:13

Zowel de Trek Emonda als de Domane bestaan met schijfremmen.
Een Emonda bestaat tot 64 cm en een Domane tot 62 cm
Met de 25% korting af kost een Emonda SL 6 disc full Ultegra in maat 64cm 2250 Euro.

Een Checkpoint SL5 is ook een mogelijkheid die, met dezelfde korting, juist evenveel kost als de bovenstaande Emonda
I know myself like no one else
Nothing to defend

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 21 jul 2019 20:37

Inhoudelijk kan ik je geen advies geven. Wel dat ik mijn JJ Tour de France al jaren met plezier en zonder problemen rijd. Ook vanuit JJ fabriek, Hoogerheide Brabant, zelf behulpzaamheid/advies en service gehad. Succes met je keuze en wat het ook wordt veel fietsplezier gewenst.

TomDoes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2019 17:29

TomDoes 23 jul 2019 15:23

Ridley X-trail qua prijs iets hoger dan de canyon en kan ik op internet niet meer terugvinden, wellicht uitlopend model?
De x-trail is vervangen door de kanzo, zitten slechts minieme verschillen in de geometrie. Ik had sinds maart een x-trail alu 105 XL en nu sinds een paar weken een kanzo door een garantiedingetje. Met mijn 1.95m heb ik de XL variant en die bevalt mij zeer goed. Ik gebruik 2 wielsets een voor op de weg en een voor alles daarbuiten (incl. eenvoudige mtb routes).

https://www.ridley-bikes.com/product/x-trail-alloy/

De url is niet veranderd :P

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 23 jul 2019 16:59

Met mijn 2.02 en 100,5 BBL raad ik de Trek absoluut niet aan. Hoewel ik bij de test rit nog niet gekeken had naar de geometrie merkte ik dat de Domane gedrongen zat. De top tube was veel te kort voor mij, en het zadel kon in mijn geval niet hoog genoeg. De Emonda zou ruimer moeten zitten, maar ook hier was er geen ruimte.

Bij Rose ging het beter en, op een 66cm Alu fiets kwam ik heel behoorlijk weg. Maar ik zou ook verliefd moeten worden op een fiets, en daarom ben ik uiteindelijk (na een lokale testrit). Naar koblenz gegaan voor een Canyon Ultimate. Deze is net groot genoeg, maar intussen is de zadelpen al 'geswapt' voor een langer exemplaar om niet op de grens te zitten.

Ik raad de ultimate niet meteen aan omdat ik merk dat ik ten opzichte van mede rijders vrij diep zit bovenop, en dat ik echt heb moeten wennen aan het rijden in de drops.

Maar de Endurace klinkt als een goede. Verder zou ik ook zeker naar de Ridley kijken. En afhankelijk waar we in Nederland wonen, kan een tripje bocholt ook een goed idee zijn!

Succes!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 23 jul 2019 20:27

Qua grote fiets met schijfremmen vind ik dit wel een koopje.. Maar moet maar net passen uiteraard (ik heb geen band met Elfring maar vind vaak strakke aanbiedingen op hun site):

http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... 4000-disc/
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

kater232
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2014 20:44

kater232 31 jul 2019 23:09

Na een week eindelijk mijn bikefit gehad, hieruit zijn de volgende resultaten gekomen:
Afbeelding

Advies was om de trek madone te bekijken in de grootste maat..

Het lijkt er dus op dat ik nergens onder een 80/90mm stuurpen uit kom, of weet iemand een kort en hoog frame 🤔

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 01 aug 2019 08:23

Was die laatste bikefit een dynamische meting of statisch, dus ben je alleen opgemeten, en vervolgens door een computerprogramma gehaald of heb je echt moeten fietsen met sensoren en is dat beeld beoordeeld door iemand die er ook daadwerkelijk verstand van heeft?
Jouw lichaamsverhouding van lengte en BBL is nl. niet echt schokkend behalve dat je idd iets langer bent dan gemiddeld. Je zult dus idd een grote maat fiets nodig hebben.
De als laatste opgegeven reach van 47,2cm is wel erg kort. Ter vergelijking; ik ben 1,89m en heb een BBL van 94cm. Mijn Bianchi Infinito heeft een reach van 39,2 cm en heeft nog een stuurpen van 12cm. Dan kom ik op 51,2 cm.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 01 aug 2019 10:05

Ik ben net zo lang als jij en onze lengte maakt de keuze wat beperkt. Ik kijk uitsluitend naar Duitse en Amerikaanse fietsen. Vooral de Duitsers passen mij goed. Merken als Stevens, Rose en Canyon maken goede fietsen voor lange mensen. Mijn racefiets (canyon ultimate) is niet eens de grootste maat, maar past als een jas. Jij hebt vooral lange benen. Dat maakt het wat listiger. Op een groot frame zit je dan al snel te hoog en te lang. De Amerikaanse frames zijn vaak wat korter, wellicht past dit je beter.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2019 14:29

kater232 schreef: 31 jul 2019 23:09 ............ weet iemand een kort en hoog frame 🤔
Het frame met de hoogste stack voor de kortste reach is de Trek Domane.
Er zijn nog andere frames met een endurance geometrie maar die zijn bij een gelijke lengte echt wel lager.

Ergens op dit forum is er een topic waar redelijk wat endurance fietsen zijn opgelijst.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie