Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cannondale supersix EVO 2018

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 18 jul 2019 09:08

BBL is binnenbeenlengte.....wat tussenbeenlengte is durf ik bijna niet te vragen...;-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2019 09:29

wasbeer2006 schreef: 13 jul 2019 17:24 Ik heb al zo vaak gezegd, kies een fiets op de stack. De reach komt altijd wel goed. Waarbij ik als uitgangspunt zou nemen om met een racert een stuurpen van 10 -12 cm te pakken, met extreme maten kan je korter of langer maar 99% van de gevallen niet nodig.

Als ik mijn foil maat L met een 13cm pen zou rijden is de reach groter dan een XXL en als ik een 9cm pak is de reach kleiner dan XS en zo is het vrijwel bij elk frame.

Kijk welke drop je aankan en kies dat frame met daarbij al vuistregel 10 tot 12cm stuurpen. kan het niet verkeerd gaan.
Ik zou exact het tegenovergestelde adviseren! De stuureigenschappen worden nogal beinvloed door de lengte van de stuurpen die je kiest (en vast ook wel een beetje door je gewichtsverdeling tussen de wielen). Dus, ik kies mijn fietsen op reach; bekijk vervolgens of mijn zadel ver genoeg uit het frame komt (bij sloping frames is dat nooit een probleem) en of het stuur diep genoeg kan Afhankelijk van je (relatieve) beenlengte en je persoonlijke voorkeuren kom je dan vanzelf op een comfort of juist op een "wedstrijd"racer uit. (in mijn geval zoek ik naar fietsen die t.o.v. de reach een lage stack hebben).

Zo rij ik met 1m78/81 cm BBL op een 56 SuperSix, met 11 cm stuurpen, en 11-12 cm drop. Het zadel staat op 73.5 cm hoogte. Ik moest daarvoor mijn stuurpen wel maximaal "slammen", maar door van te voren alles goed uit te rekenen wist ik dat dit ging passen. Een 54 SuperSix had ook gepast, maar dan had ik met een 13 cm pen moeten gaan rijden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2019 10:00

En het best kijk je dus naar allebei ;) .

Bij een nieuwe broek ga je toch ook niet kiezen tussen de juiste lengte en de juiste taille?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2019 10:10

Broeken kies ik op taille. Eventueel te lange pijpen kunnen altijd korter (ik heb vrij korte pootjes...) ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jul 2019 17:33

53x11 schreef: 18 jul 2019 09:29 Zo rij ik met 1m78/81 cm BBL op een 56 SuperSix, met 11 cm stuurpen, en 11-12 cm drop. Het zadel staat op 73.5 cm hoogte. Ik moest daarvoor mijn stuurpen wel maximaal "slammen", maar door van te voren alles goed uit te rekenen wist ik dat dit ging passen. Een 54 SuperSix had ook gepast, maar dan had ik met een 13 cm pen moeten gaan rijden.
Zelfde maatvoering hier : 1.78 en bbl van 81 cm op een 54cm Supersix Evo ( zie onderschrift ) met een 11 cm stuurpen en zadelhoogte van 72,5cm. Niet helemaal "ge slammed" maar met de conische spacer en een drop van 9cm. Ik kan wel " slammen" omdat ik NU de drop aankan, maar gezien mijn leeftijd en elasticiteit in de verwachte toekomst laat ik het zo.

Zo zie je maar niet iedereen is hetzelfde.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2019 20:53

@53x11 wat je zegt klopt niet helemaal ;)

Je doet uiteindelijk hetzelfde als ik doe. Jij kijkt of je drop voldoende is, in mijn geval met lange benen of ie niet te groot is. Dan zoek je daar je reach bij.

Bij bv de race racers, zo noem ik ze even zit er amper verschil in de reach. Per maat groter vaak maar 4mm. Natuurlijk hou ik bv met mijn lengte 185 aan dat ik minimaal 11cm stuurpen heb. Maar kom ik een half centimetertje te kort verzet ik mijn zadel en schoenplaten 5mm, zit je uiteindelijk hetzelfde.

Echt lange of korte frames zijn er bijna niet of je moet endurance modellen pakken, maar ook al eigenlijk niet want daar is de stack vooral groter.

Nu heb jij korte benen en ik lange en dan kan het wat nauw komen, maar een gemiddeld iemand kan je op elke fiets gooien.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2019 23:01

wasbeer2006 schreef: 18 jul 2019 20:53 .....Maar kom ik een half centimetertje te kort verzet ik mijn zadel en schoenplaten 5mm, zit je uiteindelijk hetzelfde.
.....
Als je je schoenplaatjes 5 mm verzet dan voelt fietsen toch heel anders aan.
Iedereen die een beetje mee is in bikefitting zal je vertellen dat alles begint met de positie van je schoenplaatjes, daarna met de terugstand van je zadel, enz.

Ik zou jouw methode niet toepassen om een fiets passend te krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jul 2019 23:58

Volgens mij is het nog veel simpeler: de drie contactpunten met je fiets (handen, voeten, billen) staan min of meer vast. Vervolgens is het zoeken naar een fiets die daar tussen past. In mijn geval is dat eerst zoeken naar de reach, omdat ik relatief gezien vrij lang zit, maar wasbeer heeft inderdaad gelijk dat je ook bij stack kan beginnen.

Een supersix kan je in ieder geval beschouwen als een fiets voor mensen die lang en/of diep willen zitten. In het geval van TS zou mijn advies zijn: gaat de voorkeur voor lang, dan de 56, is het vooral diep, dan de 54. Zit je niet graag lang of diep, kijk dan naar een ander type frame uit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jul 2019 08:34

@LCsmet ik bedoel dat er in stuurpennen voor de gewone man 1cm verschil zit. Als je tot 5mm langer of korter wil los ik dat op met bv schoenplaten 4mm naar voren zadel 4mm naar achter, je hebt dan exact dezelfde setback en andersom natuurlijk.

Natuurlijk is de gewichtsverdeling 4mm anders, maar het is geen F1 auto he een racefiets. Ik weet best dan wielbasis ook veel kan schelen hoor, maar van die paar mm merk ik niets.

@53x11 ik snap uiteraard wat jouw uitgangspunt is. Ik denk ook dat het komt omdat jij relatief korte benen hebt en 11/12cm drop wil en ik met lange benen mijn best moet doen om maximaal 11/12cm drop te hebben. jij start bij de reach en ik bij de stack omdat meer dan 12cm drop voor mij teveel is. en ik vaak dan al minimaal met 2cm spacers moet werken.

Plaats reactie