Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bergverzet? Vraag van een dame/leek

CMC
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2019 18:07

CMC 02 jul 2019 18:19

Vorige maand heb ik als wandelende deelnemer tijdens TourDuALS de Mont Ventoux getrotseerd. Geïnspireerd door de fietsers ben ik vastberaden volgend jaar in het zadel te klimmen. 🚲
Nu ben ik naar een paar speciaalzaken geweest voor info. Maar uiteraard praten zij vooral naar de fietsen die zij in het assortiment hebben. Ik wil in eerste instantie een 2e handje kopen op marktplaats om te kijken of ik het leuk genoeg vind. Echter begrijp ik dat een bergverzet 12-32?? (of mogelijkheid) wenselijk is...
Hoe weet ik, als leek zijnde, wanneer dit op een fiets kan/zit? Kan ik voor 500 euro iets dergelijks op marktplaats kopen, is dat reëel? Alle tips zijn welkom😊

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 jul 2019 21:33

Als een achter derrailleur van het type lange kooi is dan past er makkelijker een cassette in met een groter groot kransje, al zit die cassette er op dat moment er niet in, een cassrette en ketting is niet erorm duur.
En dan voor tandwiel een compact = kleine tandblad 34. Of je gaat voor een triple en je komt overal boven. Triple zijn bladen 30 39 50 dacht ik. Persoonlijk vind ik een triple niet fijn, gezien je sneller last hebt van een scheve ketting.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 jul 2019 21:42

Er zijn genoeg artiekelen die beginnen met: verzet keuze of geef er een engelse draai aan.
https://www.mantel.com/blog/het-juiste-verzet/

https://www.klimtijd.nl/weblog/17/het-beste-bergverzet

Ga zo maar door.
Heel licht draaien is ook niet alles, kans op omvallen ligt dan op de loer. Veel lees plezier.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jul 2019 22:19

CMC schreef: 02 jul 2019 18:19 Vorige maand heb ik als wandelende deelnemer tijdens TourDuALS de Mont Ventoux getrotseerd. Geïnspireerd door de fietsers ben ik vastberaden volgend jaar in het zadel te klimmen. 🚲
Nu ben ik naar een paar speciaalzaken geweest voor info. Maar uiteraard praten zij vooral naar de fietsen die zij in het assortiment hebben. Ik wil in eerste instantie een 2e handje kopen op marktplaats om te kijken of ik het leuk genoeg vind. Echter begrijp ik dat een bergverzet 12-32?? (of mogelijkheid) wenselijk is...
Hoe weet ik, als leek zijnde, wanneer dit op een fiets kan/zit? Kan ik voor 500 euro iets dergelijks op marktplaats kopen, is dat reëel? Alle tips zijn welkom😊
Als je niet iemand in de directe omgeving hebt die je kan helpen, zou ik de stoute schoenen aantrekken en naar iemand van een fietsvereniging bellen. Misschien dat daar wel iemand is de je helpen kan met een advies.
Een bergverzet kan wel tot 34 tandjes. Zoals al gezegd heb je een lange kooi nodig, maar ja, hoe kun jij weten wat een lange kooi is. ;)
Veel succes en een redelijke kans dat er echt wel goede hulp hier van de site komt.
Begin maar vast te meten wat je binnenbeenlengte is. Dan willen de mannen ook weten wat je lengte is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jul 2019 22:47

Koop een tweedehands fiets met een triple (=3 tandwielen voor i.p.v. 2). Dan heb je altijd een bergverzet te pakken.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 02 jul 2019 23:50

Ernie C. schreef: 02 jul 2019 22:47 Koop een tweedehands fiets met een triple (=3 tandwielen voor i.p.v. 2). Dan heb je altijd een bergverzet te pakken.

+1 en als leek zeker laten begeleiden bij de aankoop

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jul 2019 00:18

De Mont Ventoux is niet zomaar een berg, die je wel even met een bergverzet/triple zult beklimmen, Daarvoor zul je eerst wat klimkilometers in de benen moeten krijgen. Al vind je een fiets met een triple enz: je moet er ook nog eens goed op passen.
Het is maar een voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1429871542
Lopen is een heel andere belasting dan fietsen.
Zie hieronder en zoek een adviseur in de buurt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jul 2019 11:07

Een tweedehands triple kopen levert altijd een bergverzet op. Iedereen hier is al leek begonnen en heeft veel vragen gesteld aan mensen met ervaring.

Een bergverzet is een licht verzet. Verzet is de deelsom (quotiënt) van het aantal tanden voor gedeeld door het aantal tanden op de tandwielen achter. Hoe kleiner het aantal tanden op het kleinste tandwiel voor hoe lichter je verzet. Hoe groter het aantal tanden op het grootste tandwiel achter hoe lichter je verzet.
je kunt er dus gewoon aan rekenen.
Een triple heeft voor drie tandwielen. De kleinste daarvan vaak met 30 tanden. Achter vaak geschikt voor 28 tanden. Je verzet is dan 30 gedeeld door 28 = 1,2
Een dubbel heeft voor twee tandwielen. Die kleinste daarvan is vaak 34 tands. Met de juiste derailleur kun je die achter rijden met als grootste 32 tanden. Je verzet is dan 34 gedeeld door 32 = 1,06

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jul 2019 11:49

TKMP schreef: 02 jul 2019 21:42 Heel licht draaien is ook niet alles, kans op omvallen ligt dan op de loer.
Ik heb vanochtend tijd genoeg gehad om hier over na te denken, maar ik begrijp het toch nog steeds niet. Waarom zou je omvallen met een licht verzet? Ik denk dat ik eerder om zou vallen als het verzet me te zwaar wordt.
@Nee_Nee: je maakt een rekenfoutje, waardoor het verschil 30/28 groter lijkt dan 34/32, maar dat is het nauwelijks. 1,07 tegen 1,06. (Ik heb achter ook een 34).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2019 13:55

Maar een voordelig tweedehandsje heeft waarschijnlijk nog 10 speed en dan zijn 32 en 34 achter niet mogelijk. Dan is 30 wel ongeveer het maximum. Daar valt dan weer een mouw aan te passen met een MTB derailleur maar dan lopen de kosten weer op.
Campagnolo Ultra Dork

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 03 jul 2019 14:18

Jans schreef: 03 jul 2019 11:49
TKMP schreef: 02 jul 2019 21:42 Heel licht draaien is ook niet alles, kans op omvallen ligt dan op de loer.
Ik heb vanochtend tijd genoeg gehad om hier over na te denken, maar ik begrijp het toch nog steeds niet. Waarom zou je omvallen met een licht verzet? Ik denk dat ik eerder om zou vallen als het verzet me te zwaar wordt.
@Nee_Nee: je maakt een rekenfoutje, waardoor het verschil 30/28 groter lijkt dan 34/32, maar dat is het nauwelijks. 1,07 tegen 1,06. (Ik heb achter ook een 34).
Dan fiets je zodanig langzaam dat je bijna stilstaat. Dat is ook weinig stabiel. Ga tijdens de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen eens kijken op de klim van de Muur van Geraardsbergen op de Koppenberg oid. Genoeg volk dat daar laat zien wat er hier bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jul 2019 14:31

StefanJ schreef: 03 jul 2019 14:18
Jans schreef: 03 jul 2019 11:49
TKMP schreef: 02 jul 2019 21:42 Heel licht draaien is ook niet alles, kans op omvallen ligt dan op de loer.
Ik heb vanochtend tijd genoeg gehad om hier over na te denken, maar ik begrijp het toch nog steeds niet. Waarom zou je omvallen met een licht verzet? Ik denk dat ik eerder om zou vallen als het verzet me te zwaar wordt.
@Nee_Nee: je maakt een rekenfoutje, waardoor het verschil 30/28 groter lijkt dan 34/32, maar dat is het nauwelijks. 1,07 tegen 1,06. (Ik heb achter ook een 34).
Dan fiets je zodanig langzaam dat je bijna stilstaat. Dat is ook weinig stabiel. Ga tijdens de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen eens kijken op de klim van de Muur van Geraardsbergen op de Koppenberg oid. Genoeg volk dat daar laat zien wat er hier bedoeld wordt.
Ik vraag het me echt serieus af, maar zijn het vaak niet diegene die door een te zwaar verzet van de fiets moeten? (Door vaak te laat naar een kleiner verzet?) En dan kan de rest ook zo ongeveer van de fiets.

Plaats reactie