Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets: te klein?

Fred321
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2019 20:22

Fred321 24 jun 2019 20:33

dag iedereen,

Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe fiets (1ste racefiets) en nu hoorde ik net dat een verre kennis er ééntje te koop had gezet. Het betreft een specialized allez van zo'n 3 jaar oud, die er nog perfect in orde uitziet. Maar nu blijkt dat de framehoogte 54 blijkt te zijn en dat de gebruiker 1,74m groot is. Ikzelf ben dus iets groter (1,80m) en zou dus graag een idee hebben of deze fiets mij zou passen. Mijn bbl is rond de 86cm waardoor deze fiets mij te klein lijkt, wat is jullie idee?
foto van de fiets in bijlage.
Bijlagen
fbb09b51d135d6af2dfac6aeddb581db.png

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 jun 2019 00:20

Een iets kleinere fiets is eenvoudig, en zonder slechte bijwerkingen, te vergroten. Dat moet nu ook kunnen. Heb je er wel al opgezeten? Dat zou je het al kunnen weten = voelen. Zadel meer setback, stuurpen iets langer enz.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 25 jun 2019 07:17

klimmer schreef: 25 jun 2019 00:20 Een iets kleinere fiets is eenvoudig, en zonder slechte bijwerkingen, te vergroten. Dat moet nu ook kunnen. Heb je er wel al opgezeten? Dat zou je het al kunnen weten = voelen. Zadel meer setback, stuurpen iets langer enz.
Als het zadel niet meer hoger kan of je kan de drop niet aan is er natuurlijk niet veel meer aan te doen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2019 07:18

Ik vind een 54 Allez eerder te groot voor iemand van 1,74m dan te klein voor iemand van 1,80m.

Is dit een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld, hoe hij voor jou moet worden afgesteld of een random foto van het internet van het model?
Campagnolo Ultra Dork

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 25 jun 2019 08:58

Ernie C. schreef: 25 jun 2019 07:18 Ik vind een 54 Allez eerder te groot voor iemand van 1,74m dan te klein voor iemand van 1,80m.

Is dit een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld, hoe hij voor jou moet worden afgesteld of een random foto van het internet van het model?

Het gaat hem wss over de beenlengte. 84cm op 1m80 is natuurlijk wel vrij lang.

Maar op een grotere gaat hij dan mss wel te lang zitten..

Als dit de fiets is heeft hij nu toch wel al een behoorlijke drop.. Maar beste is eens een foto nemen waar je op de fiets zit en met je been richting de camera in gestrekte stand.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 25 jun 2019 09:04

Google eens op 'sizing guide 2016 Specialized'. Voor iemand van 1,80 mtr geeft de maattabel een 56 (loopt t/m 1,80) of 58 (loopt vanaf 1,80). Het ligt een beetje aan de prijs maar een 54 is in principe dus wel aan de kleine kant.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Fred321
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2019 20:22

Fred321 25 jun 2019 10:29

Ernie C. schreef: 25 jun 2019 07:18 Is dit een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld, hoe hij voor jou moet worden afgesteld of een random foto van het internet van het model?
Dit is een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld.

Het is waarschijnlijk wel aan de kleine kant, maar als ik tijd heb zal ik eens proberen langs gaan om te zien of dit in werkelijkheid ook zo is. Hoe merk ik trouwens direct dat de fiets te klein is? (Ben niet gewoon van een racefiets)

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 25 jun 2019 10:48

Ik ben 1,80, heb zelf specialized en ben, in eerste instantie door winkelpersoneel, op een 56 er gezet. Later toen ik fanatieker werd en een S-works tarmac kocht heb ik een proffesioneel fietsmeting laten doen en daar kwam idd een 56 er als ideale (specialized) fietsmaat uit.

Kan je op een 54er? Zeker, zadelpen is (behalve als je heel lange benen hebt) geen probleem. Stuurpen kan wel naar 12/13 cm zonder probleem. Stuurhoogte mss wel een probleem als ik naar de foto kijk. Ik zie geen spacer boven de pen. dus max nog 1/2 cm tje naar boven? Verder moet je je wel realiseren dat een kleine fiets wat nerveuzer stuurt. Je komt iets verder boven je voorwiel te hangen. In het verleden kochten coureurs vaak een wat kleine fiets om dan idd met 12/13 cm stuurpen een compacte wendbare fiets te hebben.

Kortom, zonder je precieze maten te weten, lijkt een 54 aan de kleine kant maar met wat aanpassingen kan het wss wel.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 25 jun 2019 11:36

Fred321 schreef: 25 jun 2019 10:29
Ernie C. schreef: 25 jun 2019 07:18 Is dit een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld, hoe hij voor jou moet worden afgesteld of een random foto van het internet van het model?
Dit is een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld.

Het is waarschijnlijk wel aan de kleine kant, maar als ik tijd heb zal ik eens proberen langs gaan om te zien of dit in werkelijkheid ook zo is. Hoe merk ik trouwens direct dat de fiets te klein is? (Ben niet gewoon van een racefiets)
Door een foto te posten of naar iemand te gaan met verstand van zaken.. Als je wacht tot je een blessure hebt is het te laat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2019 11:44

Fred321 schreef: 25 jun 2019 10:29
Ernie C. schreef: 25 jun 2019 07:18 Is dit een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld, hoe hij voor jou moet worden afgesteld of een random foto van het internet van het model?
Dit is een foto van hoe de fiets bij hem stond afgesteld.

Het is waarschijnlijk wel aan de kleine kant, maar als ik tijd heb zal ik eens proberen langs gaan om te zien of dit in werkelijkheid ook zo is. Hoe merk ik trouwens direct dat de fiets te klein is? (Ben niet gewoon van een racefiets)
Dan heeft hij wel serieus lange benen voor 1,74m. Het zadel zal bij jou rond de 75cm hoog moeten komen staan (hart trapas - bovenkant zadel). Vraag hem eens een foto te nemen als het zadel op die hoogte staat. Dan zie je meteen of het nog een beetje comfortabel is.

Je zit zo'n beetje op scheidingslijn tussen beide maten. Vroeger zou je dan blindelings de kleinste kopen. Tegenwoordig is het de trend dat er steeds grotere fietsen worden geadviseerd, ook b.v. in zo'n size guide van Specialized. Dat is niet omdat het beter is maar meer omdat we allemaal aero willen en ook allemaal ouder worden ;) .

Zelf ben ik nog een beetje van de oude stempel. het moet wel een racefiets blijven. Van een beetje drop is nog nooit iemand dood gegaan. Maar het moet jou natuurlijk wel passen. Juist omdat het een bekende is zou ik proberen om hem een dagje mee te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 25 jun 2019 12:57

(Mogelijk bedoelt Ernie Endurance i.p.v. Aero.)

Toen ik in november 2017 maatadvies vroeg over de Roubaix Comp 2017 hadden we hier een vergelijkbare discussie. Ben toen zelfs nog terug geweest naar de fietsenzaak omdat jullie me aan het twijfelen brachten.

Met een lengte van 1,78 heb ik er nog geen spijt van dat ik me aan het maatadvies van Specialized (een 56'er) heb gehouden.

Volgens de maatadviestabel zit topicstarter overigens tussen een 56 en een 58. Tenzij je nog in de groei bent zal ik dan dus voor een 56 gaan.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2019 13:16

Ik bedoel echt earo. Die zijn vaak te laag voor de wat oudere fietser, daarom wordt er een maatje groter geadviseerd. Dat geldt trouwens ook voor de andere sportieve modellen. Om de logica erin te houden trekken ze het dan ook maar door naar de endurance modellen. Bekijk je de maatadviestabellen van een aantal jaar terug dan zie je dat er toen kleiner werd geadviseerd.

Het probleem van een maat te groot nemen bij een sportief model is dat hij vaak te lang wordt. Beter kijk je dan eerst naar een endurance model. Komt het dan nog niet uit dan neem je een maatje groter van dat endurance model.

Dat jij dus uiteindelijk op die 56 Roubaix bent uit gekomen is logischer dan dat ts op een 56 Allez uitkomt.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie