Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Smarttrainer of toch een nieuwe mountainbike?

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 24 jun 2019 08:25

Waarom rij je nu amper in de winter? Dat lijkt me toch een belangrijke vraag. Of er nu een mtb of racer in je garage staat verandert daar niet veel aan lijkt me.

Ik heb zelf een smarttrainer en vind dat een betere aanvulling tov een racer/mtb. Vooral s'avonds na het werk kruip ik al sneller op de rollen dan nog buiten in het donker te gaan fietsen. En in het weekend is het ook wel leuk dat wanneer ik tijd heb dat ik ook kan rijden, ongeacht wat voor weer het is. Het klopt dat er weinig dagen zijn dat je écht niet buiten kan, maar ik rijd voor mijn plezier en dan is bij 6 graden in de regen gaan fietsen toch iets waar ik eerder voor pas.

Qua saaiheid, dat is voor ieder persoonlijk. Ik vind net dat het voor wat extra afwisseling zorgt. Ik zal niet zeggen dat ik in oktober uitkijk naar op de rollen fiets maar ik zie er zeker niet tegen op.
Zwift, racefiets, mtb. lopen (jammer genoeg willen de knieën niet altijd mee). Ik probeer een beetje vanalles te doen. Jaren aan een stuk 1 sport doen (op 1 type fiets) is niks voor mij :)

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 26 jun 2019 13:34

Wederom goede punten.
Ik zal hier nog eens goed over nadenken.

Blijft lastig aangezien beide voor en nadelen hebben.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 26 jun 2019 14:22

Zoals oa door Havana al aangegeven, beiden hebben hun eigen doel. Het is dus niet een 'zwart-wit' keuze. Verder speelt persoonlijke voorkeur een rol, maar dat weet je pas echt als je het een tijdje structureel geprobeerd hebt.

Mijn advies, aan het begin van het najaar gewoon een keuze maken en kijken hoe het bevalt. Nu heb je niks, dus altijd winst. :winkthumb:

Zelf heb ik overigens ook voor dit dilemma gestaan, ben vanwege positieve verhalen over Zwift en praktische overwegingen (kleine kinderen thuis) begonnen met een Tacx Neo. Maar na 2 seizoenen een 2e hands MTB erbij gekocht, omdat een aantal leden in mijn fietsclub dat ook bleken te doen en daar heel enthousiast over waren. Van beide aankopen geen enkele spijt, de afwisseling bevalt mij uitstekend. Dus via een omweg kom ik uit bij de eerste reactie van Ernie C.; allebei. :D

Succes met jouw keuze! Wellicht dat je tzt laat weten wat het geworden is, altijd leuk om te horen.
"Fietsen is mijn medicijn."

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 26 jun 2019 14:40

Het is heel persoonlijk. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn én daadwerkelijk vooruit te komen. Dus een trainer is aan mij niet besteed. Ik fiets het hele jaar door op mijn racefiets (heb daar ook zonder problemen mee door de sneeuw gefietst) en de ATB. Nu weet ik van mijzelf dat ik geen koukleum ben en het mij ook niet ook niet uitmaakt dat de fiets wel eens een keer (ok, aardig vaak) vies is, Maar dat is een kwestie van de essentiële onderdelen weer schoonmaken, En daarnaast vind ik het ook niet erg om in het donker te fietsen. Dat zijn allemaal zaken die je in de overweging mee moet nemen.

Waar ik overigens nog geen antwoord op gezien heb is waarom je nu niet in de herfst/winter fietst. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Mijn Strava

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 27 jun 2019 12:44

@Arko74

Bedankt voor je bericht, zal zeker nog even laten weten wat het word.

@Herrick

Hmm denk dat ik gewoon nog geen geschikte winterkleding heb voor de racefiets en ergens trekt het fietsen in de kou en donker me nog niet echt.

Als ik een mtb zou hebben zou ik dan ook met name de weekenden als ik niet hoef te werken gaan fietsen of wielrennen overdag.

Doordeweeks ben ik vaak pas rond 17.00 uur thuis en zie ik mezelf niet nog even 1, 5 uur in het donker trainen.

Misschien toch maar eens proberen.

Ik zie veel voordelen in een smart trainer, maar ben ook bang dat ik ondanks zwift het op een gegeven moment misschien toch echt oersaai ga vinden (of niet) mountainbiken vind ik erg gaaf!

Echter moet ik toch wel eerst richting een bos rijden eer ik kan fietsen. Dus zoals ik al zei gaat dat hem in de winter doordeweeks ook niet worden.

Lastig zeg.. Zal er nog eens goed over nadenken.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 jun 2019 17:55

Mijn Tacx staat volgens mij al 2 winters onaangeroerd. Heb afgelopen winter ook een mtb gekocht, maar nog maar pak hem beet 10 ritjes op gemaakt. Winters trainen is ondanks de goede voornemens gewoon niet helemaal mijn ding. Niet dat ik het niet leuk vind of een hekel heb aan kou, maar hou er niet zo van om in het donker te rijden of met de mtb in de auto te gaan (die dan ook weer vies wordt). De combi 9-6 werken + 3u reistijd maakt het fietsen in de winter gewoon lastig.

Conclusie: In maart/april afzien, in mei weer een beetje in vorm, en september/oktober in topvorm wanneer het s'avonds alweer donker is. Niet heel efficient allemaal. Dit jaar doe ik het écht anders(!)

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 27 jun 2019 19:04

ypuh schreef: 27 jun 2019 17:55 Mijn Tacx staat volgens mij al 2 winters onaangeroerd.
Uit interesse, heb je Zwift weleens geprobeerd?

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 27 jun 2019 19:33

@ypuh

Hoe ga je het dit jaar anders doen dan?
(toevallig ook van XBW forum?)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 jun 2019 20:28

Voor mij is het ook beiden. Ik heb vorig jaar wel een Gravelfiets gekocht, die is toch een stuk handiger in het vlakke Vlaanderen, stuk sneller ook.

Ik heb momenteel nog een gewone spinningfiets die het in de winter ook goed deed (wat Netflix erbij en prima om een uurtje mee te trainen), normaal komt er een Tacx Neobike in de plaats (maar die is blijkbaar erg moeilijk te produceren)

Ik zou dus beiden doen en als budget een probleem is: ga voor een 2de hands spinningfiets (200-250€) en koop er ook een MTB/gravelfiets bij (eventueel ook 2de hands)
Afbeelding

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 27 jun 2019 22:06

Champignon33 schreef: 27 jun 2019 12:44 Doordeweeks ben ik vaak pas rond 17.00 uur thuis en zie ik mezelf niet nog even 1, 5 uur in het donker trainen. Misschien toch maar eens proberen.
Mja, zoveel mensen komen er heus niet voor 17u00 thuis.
Ik kom pas om 18u30 thuis van het werk, dus het is 19u15 vooraleer ik op mijn fiets zit. Meestal rijd ik dan tot 21u zowat, douche nemen en tegen 21u30 kan ik me in de zetel ploffen :).

Het is vooral een kwestie van doen. Terwijl ik me aan het aankleden ben vraag ik me geregeld af waarom ik niet gewoon lekker binnen blijf of wat anders doe. Maar na 10 minuten rijd ik al met een smile rond, In het donker rijden terwijl er amper iemand op de baan is, ik kan daar echt van genieten. Mijn goede voornemen voor deze winter is om meer buiten te rijden en minder op Zwift!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jun 2019 22:11

ypuh schreef: 27 jun 2019 17:55 De combi 9-6 werken + 3u reistijd maakt het fietsen in de winter gewoon lastig.
Dat klinkt als: tijd voor een andere baan :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2019 22:32

Ik heb wel 4 indoortrainers gehad en ze telkens na enkele jaren verkocht omdat ik het niet kon opbrengen om binnen te fietsen.
Ik heb het opgegeven en heb mij een goede winterset gekocht om buiten te blijven rijden. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie