Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Smarttrainer of toch een nieuwe mountainbike?

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 23 jun 2019 12:19

Aaarghh word gek van mezelf aangezien ik geen keuze kan maken.

Ik doe in de lente en zomer maanden circa 3x per week aan wielrennen.
In de winter dus vrij weinig, waardoor ik merk dat ik aan het begin van het nieuwe seizoen toch wat conditie kwijt ben.

Nu zat ik te denken om in de wintermaanden een tacx of kickr incl swift aan te schaffen zodat ik toch door kan trainen.

Echter heb ik laatst voor het eerst ge mountainbiked, en dit beviel ook zeer goed!

Nu twijfel ik... Zal ik naast mijn racefiets voor een mountainbike gaan zodat ik toch in de winter en zomer maanden kan fietsen. Plus leuke afwisseling van het wielrennen.

Of toch voor een smart trainer gaan? (gaat dit op den duur misschien vervelen?)

Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken.
Maar wat zouden jullie kiezen en waarom?
Beide opties is geen keuze financieel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2019 12:53

Allebei, al is de mountainbike bij mij een gravelracer.

Wel heb ik eerst gezorgd voor de tweede fiets en pas daarna de trainer erbij gekocht. Daarna kwam uiteraard de fiets voor op de trainer er nog bij :P .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2019 12:57

Je kan met de racefiets ook gewoon in de winter buiten door fietsen, er vallen iedere winter maar een handvol dagen af dat het echt niet kan door sneeuw of ijzel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 23 jun 2019 21:47

Ik hou het op een binnentrainer maximaal een uur uit, buiten op de mtb of racefiets(in de winter) 2-3 uur. Makkelijke keuze!

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 23 jun 2019 22:03

Mountainbike. Heb je jaar rond meer plezier van dan alleen een trainer in de winter. 's Winters mtb'en is machtig mooi.

Zelf gaat 's winters de racer op de tacx omdat ik geen zin heb om 2 fietsen te blijven schoonmaken. De racer komt eraf in hoge uitzondering als het een hele mooi en schone dag is in de winter. De rest doe ik op de mtb ook omdat het gelijk een training is voor de wintercompetitie.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 23 jun 2019 22:08

De vraag die je jezelf moet stellen is, ga je van de winter zo vaak op de MTB fietsen zodat jouw conditie op peil blijft?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 jun 2019 22:19

mountainbiken is eigenlijk net zo goed een zomersport. Wie gaat nu met die mooie fietsonderdelen in de modder rijden (ok, wij allemaal maar het blijft een zomersport...).
Wat wil je bereiken? Staat op 1 dat beter wedstrijden kunnen rijden: wat heb je daar voor nodig?

Staat op 1 meer plezier aan fietsen en past daar de MTB bij: de MTB natuurlijk...
of is je vraag: hoe krijg ik een betere conditie aan het einde van de winter?

Walter
ps: dat je begin seizoen de indruk hebt dat de andere beter zijn is daarom niet verkeerd; zij zijn misschien meer intensief getraind en kunnen beter wedstrijd ritme aan. Maar zo een intensief getrainde kan zijn conditie verder in het seizoen misschien niet verder opbouwen of behouden... (los dat er vermoedelijk ook betere renners zijn).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2019 22:23

Allebei goede aankopen, elk met een eigen doel.

Als je een hekel hebt aan de kou, of je bent aan huis gekluisterd (bijv. door kinderen) is een smart trainer een uitkomst...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2019 22:54

walter- schreef: 23 jun 2019 22:19 mountainbiken is eigenlijk net zo goed een zomersport. Wie gaat nu met die mooie fietsonderdelen in de modder rijden (ok, wij allemaal maar het blijft een zomersport...).
Hier in de buurt zijn de leuke paadjes in het bos vaak overwoekerd met bramen e.d. en dan heb je ook nog de teken. Sporten in het bos is vooral leuk in de herfst en winter.

Maar over het algemeen kopen de echte mountainbikers een racefiets om in de winter hun mooie fiets te ontzien en doen wielrenners het andersom.
Campagnolo Ultra Dork

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 24 jun 2019 07:40

Hmm goede punten.
Aan de ene kant wat havana zegt is een home trainer wellicht een uitkomst met kids (heb er 2) en wil enerzijds lekker mijn conditie kunnen behouden.

Aan de andere kant is mountainbiken is het bos/natuur ook wel heerlijk natuurlijk, en erg leuk om te doen,leuke afwisseling ook van het wielrennen in de winter/zomer. Alleen zal ik het inderdaad wat minder vaak kunnen doen dan op een smart trainer thuis zitten.

Ook ben ik een beetje bang dat ik een smart trainer na een paar maanden zat ben :?

Zijn er behalve in de winter mtb, en nog andere manieren om je conditie in de benen goed op pijl te houden? Hardlopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2019 07:43

Zelf spendeer ik heel wat uurtjes op mijn Tacx Neo, verder probeer ik regelmatig op de baan te schaatsen. Hardlopen heb ik, vooral in het verleden, ook wel gedaan. Is lekker efficiënt qua tijd.

Zelf vind ik het Tacxen niet meteen heel saai. Ik probeer wel wat afwisseling te zoeken tussen de programma's die ik gebruik.

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 24 jun 2019 08:18

Je hebt op zwift hele leuke workouts die het stationair zitten toch wat dragelijker maken.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Plaats reactie