Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel of MTB

Woffels
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2019 10:02

Woffels 10 jun 2019 10:20

Hoi,

Mijn vriendin wil graag meer sportief gaan fietsen. Het liefst rijd ze op bospaadjes, onverhard. Ze zou de plaatselijke MTB tracks bij ons (Oud Turnhout, Ravels, Arendonk, Herentals, m.a.w. de platte Kempen) willen rijden, met soms een beetje 'gewone' weg. Ze zou graag op vakantie overal uit de voeten willen kunnen, maar niet in die mate dat ze (steile) rotsen e.d. wil beklimmen. De fiets moet de Ardennen of de Alpen niet aankunnen.

Ze heeft weinig tot geen ervaring met sportief fietsen. Omdat ze graag meer comfort had op de fiets (owv rugklachten), dacht ik in de eerste plek aan een MTB met voorvering (budget). Maar tegenwoordig heb je ook die gravelracers... Maar bieden die wel genoeg comfort? En als je weinig technische fietservaring hebt, zijn singletracks dan wel interessant voor zo'n gravelracer? Ohjah, een 'krom' stuur wil ze ook niet. Maar dat is allemaal wel aan te passen ...

Of een MTB met twee wielsets? Eentje met allround banden, en de ander meer baangericht?

Het budget mag namelijk ook niet te duur liggen, liefst onder de < €1000.

Hebben jullie nog suggesties, tips?

Alvast bedankt,
W.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 jun 2019 19:32

Als het geen krom stuur mag zijn dan lijkt een mtb de aangewezen optie. Een stuur van een gravelbike aanpassen naar een recht stuur en dat alles voor onder de 1000,- lijkt me een zinloze actie.
Daarnaast vereist een gravelbike op mtb tracks wel enige techniek. En ondanks een goede techniek is het zelden comfortabel.
Conclusie een mtb, je kunt ook op een mtb kun je ook wat snellere banden zetten. Echt veel grip heb je in de Kempen niet nodig.
o'7o

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 10 jun 2019 20:05

De MTB lijkt me de aangewezen keuze:
1. Een MTB is offroad veel comfortabeler en makkelijker te rijden. Zeker voor een onervaren rijder is dat belangrijk.
2. Onder de 1000 euro kun je zelfs nieuw acceptabele MTB's kopen, (bijv bij Canyon of Rose). Gravelracers vind je nieuw zeker niet en ook 2e hands geef ik je weinig kans.

Woffels
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2019 10:02

Woffels 05 jul 2019 15:47

Bedankt voor de tips!

Plaats reactie