Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets voor ontspanning - advies gevraagd

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 08 jun 2019 13:51

Berg op heb je juist niks aan een verende voorvork! Kost alleen maar extra energie!
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jun 2019 14:06

Voor de Sint-Pietersberg MTB-route heb je een serieuze mountainbike nodig. Daar doen mtb-ers het geregeld in hun broek en stappen af.

Afgaande op wat je in je eigen woorden verwoordt en het merk dat je noemt, kom je bij zoiets uit:
https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jun 2019 15:25

Of een Cube Nuroad
Afbeelding

Of een Trek Checkpoint (met 25% korting is deze mogelijk toch passend binnen je budget)
Ter info, als je een maat 54 zoekt staat er in het Te koop topic een Checkpoint met DI2 te koop voor een superprijs.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 08 jun 2019 16:42

ik heb, mede naar aanleiding van jullie meningen en adviezen, de beslissing gemaakt om 2 fietsen te vergelijken, waarvan ik denk dat deze goed zouden zijn voor mijn bedoelingen.

Canyon: Roadlite SL 8.0
of
Canyon: Pathlite SL 7.0

Het verschil zit hem in het feit dat de een een hybride is, gebaseerd op een road bike, de ander op een mountainbike. ik wil met de fiets ofroad kunnen gaan. ik vraag me af, waarom zou een merk een dergelijke 'off road hybride' maken, als deze per definitie (en jullie meningen) inferieur zijn aan de variant met vaste voorvork, voor wie worden die dan gemaakt?

Ik waardeer jullie meningen overigens heel erg, ik ben enkel nog op zoek naar enkele antwoorden. ik kan niet wachten om te beginnen met het fietsen, maar gezien het bedrag wat ik eraan moet uitgeven, wil ik een weloverwogen keuze maken, zonder spijt te krijgen in de toekomst. Thanks alvast!!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jun 2019 16:49

Ik zou voor een hardtail MTB met een beetje snelle banden gaan (niet teveel noppen).

Voor dat geld haal je een leuke Canyon, Rose of Radon die qua gewicht niet of nauwelijks onderdoet voor zo'n hybride geval. Leg je daar dezelfde banden op als op die hybride dan je er ook niet langzamer mee gaan.
Campagnolo Ultra Dork

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 09 jun 2019 14:20

Na de opmerking over de (on)zin van een verende voorvork ben ik zojuist met mijn stadsfiets eens een uurtje gaan fietsen over een fietsroute waarbij een gedeelte offroad was en ik ben blij dat ik even ben gaan testen. Dit ging inderdaad prima zonder voorvering.

Nu ben ik dus aan het twijfelen om niet toch voor een gravel achtige bike te gaan. Bijv. De cube nuroad, helaas overal al uitverkocht...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2019 14:58

Een beetje off road gaat inderdaad prima, meer dan een beetje ook maar MTB routes in Zuid-Limburg doe je toch echt het liefst met een mountainbike.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jun 2019 16:14

Je zit niet aan Cube of enig ander merk vast. Je uiteindelijke keuze gaat afhangen van het inzetgebied waar je uiteindelijk voor gaat kiezen. Weg - zandweg - gravel/grind - mountainbikeroute.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2019 20:29

rogerm43 schreef: 09 jun 2019 14:20 Na de opmerking over de (on)zin van een verende voorvork ben ik zojuist met mijn stadsfiets eens een uurtje gaan fietsen over een fietsroute waarbij een gedeelte offroad was en ik ben blij dat ik even ben gaan testen. Dit ging inderdaad prima zonder voorvering.

Nu ben ik dus aan het twijfelen om niet toch voor een gravel achtige bike te gaan. Bijv. De cube nuroad, helaas overal al uitverkocht...
Dan koop je toch een Trek, Stevens,.........................
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 jun 2019 22:35

Verende vorken voor een hybride fiets hebben gewoon een metalen spiraalveer voor de vering. Meer niet. Soms kun je die vastzetten, maar zelfs bij de goedkopere Rockshox vorken blijft er dan nog 20-30mm vering over. Ondingen. Bergop gaan die dingen deinen. Vering...vering. Over demping lees je geen woord. Daarvoor heb je een schokdemper nodig en dan zijn we bij heel andere fietsen. Een hybride met dikke banden (en dan denk ik niet aan 32mm, maar aan 45-50mm) dat geeft goede grip en comfort. Die banden lopen nog licht met 2,5 bar erin (wel afhankelijk van je gewicht). Voor meer handposities: monteer bar-ends.

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 10 jun 2019 11:14

mijn oog is gevallen op de Stevens Gravere:
https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL

zijn de specificaties goed genoeg? Ik heb daar weinig kaas van gegeten namelijk :roll:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 jun 2019 11:32

Is een 105 mix groep, 105 is goed genoeg maar dan wel met een 105 crankstel.
Tevens zou ik voor hydraulische remmen gaan en niet voor mechanische remmen, hydraulisch remt stukken beter!
Verder ziet de fiets er netjes uit, budget evt wat oprekken ivm hydraulische remmen?

Plaats reactie