Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets voor ontspanning - advies gevraagd

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 07 jun 2019 16:03

hi,

ik wil naast mijn huidige stadsfiets (van moof single gear) een nieuwe fiets aanschaffen om in de avonden en weekenden lekker te ontspannen. Ik wilde in eerste instantie voor een mountainbike gaan, maar besefte mij dat ik zo'n 70% road wil fietsen, met de mogelijkheid tot 30% offroad (geen jumps etc., gewoon door het bos bijvoorbeeld).

Nu ben ik gestuit op de hybride fiets, en heb bij de fietsenwinkel in de buurt een Stevens Cross uitgeprobeerd, welke mij ten zeerste beviel (stuk sneller dan mijn single speed stadsfiets). Echter lees ik vrijwel overal dat het hebben voor vering in de voorvork overbodig is en vooral snelheid kost. Mijn vraag nu, in hoeverre doet dat er toe in de weekend tochten?

Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro, maar weet niet exact wat ik wil hebben. Wordt dat een hybride fitness, hybride cross, gravel bike.... alle drie zijn in principe all-rounders, en ik weet niet wat voor mij de beste keuze zou zijn.. kunnen jullie mij helpen?

Ik weet niet of zo'n drop bar stuur iets voor mij is, dus wil het 't liefst op flat bars houden. Ook daar lees ik weer van dat de drop bar over het algemeen beter is, maar ik denk dat voor de tochten die ik wil ga maken dit niet heel veel meerwaarde heeft. Ik neig nu dus vooral naar de 'cross hybride' maar dan wellicht met vaste voorvork.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jun 2019 17:41

Voor gebruik op doorgaande paden, zoals fietspaden en onverharde zandwegen is voorbeding absoluut ononodig. Meestal werkt het voor geen meter, dus weinig tot geen vering en nul demping

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 07 jun 2019 18:46

Zou je dan minimaal luchtvering aanraden of gewoon uberhaupt links laten liggen?

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 07 jun 2019 19:18

Ik zou geen verende vork nemen, mijns inziens haal je veel meer comfort uit een goed afgestelde fiets met de juiste afmetingen en een goed zadel, en wellicht zijn bredere banden (28 mm of breder) een optie. Maar goed, dat is allemaal gebaseerd op mijn onregelmatig geplande graveltochten op een toch redelijk sportief afgestelde racefiets.

Daarnaast vraagt een voorvork met vering extra onderhoud (bij de fietsenmaker) dan een niet-verende voorvork). En als je een recht stuur je fijner lijkt zou ik het niet laten als ik jou was.
IG: _superver

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2019 19:21

rogerm43 schreef: 07 jun 2019 16:03 ............;zo'n 70% road wil fietsen, met de mogelijkheid tot 30% offroad...........
vering in de voorvork overbodig is ................
Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro, ................;
gravel bike.... ....................
Met jouw budget laat je een verende vork beter achterwege, beter een vaste vork dan een slechte verende vork.
Een crossfiets/gravelbike zonder verende vork met 32-35 mm banden zul je veel plezier van hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jun 2019 19:47

Geen verende vork en kijken voor een cyclocrosser of gravelbike, waarbij eerstgenoemde mijn voorkeur heeft.

BrEw
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 aug 2018 12:54
Locatie: Antwerpen

BrEw 07 jun 2019 20:17

fiets.png
Ik heb deze. Een uiterst comfortabele fiets. Het stuur (dus niet de vork) is iets gedempt en de zadelpen ook.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 07 jun 2019 20:35

Dropbar t.o.v flatbar geeft het voordeel dat je verschillend handposities kunt kiezen en je houding tijdens de rit wat meer kunt variëren.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 jun 2019 20:50

Tot ik mijn racefiets en later mijn MTB kocht, had ik een Koga Super Metro. Die fiets gebruikte ik voor de toepassing precies zoals jij die beschrijft. En als ik geen andere ambities had gekregen (en de ruimte er voor had), dan had ik die fiets ook niet verkocht.

De Super Metro is een hybride fiets met comfortabele 35mm bandjes. Nieuw kost zo'n fiets 13-1400 euro maar een nette tweedehands krijg je al ver onder 1000 euro.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 07 jun 2019 20:55

Ja, juist als je wat langer op de fiets zit wordt het kunnen verplaatsen van je handen belangrijk.
Rechte sturen vertegenwoordigen zeker geen 10% van het lycra-leger; en dat is niet voor niets.

Twee minuutjes zoeken bracht mij op https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRD ... d-rival-22

Simpele stevige fiets die goed te onderhouden is. Als je hem te boerig vind worden hang je er fietstassen aan.
Wel even een bruikbaar zadel op zetten..

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 08 jun 2019 07:31

Dank voor de vele reacties! Toch even uit nieuwsgierigheid, vanaf welk budget wordt een voorvork een goede keuze? Waar moet ik op letten? Ik vond de stevens x cross 6x namelijk wel een fijne fiets en denk dat de vering tijdens ofroad ritjes wel wat extra comfort bezorgd. Evt bereid om mijn budget te verhogen als dat moet. En anders zonder vering..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jun 2019 07:53

rogerm43 schreef: 08 jun 2019 07:31 Dank voor de vele reacties! Toch even uit nieuwsgierigheid, vanaf welk budget wordt een voorvork een goede keuze? Waar moet ik op letten? Ik vond de stevens x cross 6x namelijk wel een fijne fiets en denk dat de vering tijdens ofroad ritjes wel wat extra comfort bezorgd. Evt bereid om mijn budget te verhogen als dat moet. En anders zonder vering..
Een echt goede voorvork kost al gauw de helft van je oorspronkelijke budget.
Met 35 mm banden ga je de vering niet echt missen.
Crossfietsen hebben (op een uitzondering na) nooit vering en die rijden toch ook wel wat off-road. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie