Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

fiets voor ontspanning - advies gevraagd

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jun 2019 09:26

Wanneer je toch vering wil hebben, kijk dan voor een headshock vering zoals Koga dat bij de verschillende trekkingfietsen heeft.
Dat is een klein verinkje tussen vork en balhoofd en geeft je een paar cm vering.
Een fatsoenlijke vork kost je idd zo'n €500,- en brengt behoorlijk wat extra gewicht mee.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 08 jun 2019 09:35

scottpch schreef: 08 jun 2019 09:26 Wanneer je toch vering wil hebben, kijk dan voor een headshock vering zoals Koga dat bij de verschillende trekkingfietsen heeft.
Dat is een klein verinkje tussen vork en balhoofd en geeft je een paar cm vering.
Een fatsoenlijke vork kost je idd zo'n €500,- en brengt behoorlijk wat extra gewicht mee.
ja, dat heeft de door mij aangehaalde Super Metro ook: 35 mm veerweg en geheel onderhoudsvrij
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 08 jun 2019 10:07

Hmm oke dat is iets om rekening mee te houden. Dan ga ik daar eens naar zoeken.

Nb kwam ik net de volgende fiets tegen (heb mijn budget wat verhoogd) en deze fiets lijkt een zeer goede afmontering te hebben, én een luchtgeveerde voorvork:
https://www.canyon.com/nl-nl/fitness-bi ... ection-tab

Is dat een goede fiets?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jun 2019 10:15

@rogerm43 Begrijp ik het goed dat je eigenlijk voor een verende voorvork ga? Er is door verschillende mensen gezegd dat je het helemaal niet nodig zou hebben op de ritjes die je aangeeft om te gaan doen, maar je volgende vraag gaat steeds weer over een verende voorvork.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jun 2019 10:26

rogerm43 schreef: 08 jun 2019 07:31 Ik vond de stevens x cross 6x namelijk wel een fijne fiets en denk dat de vering tijdens ofroad ritjes wel wat extra comfort bezorgt.
https://bike-advisor.com/reviews/compon ... -2012.html
Geschikt om potholes in het asfalt op te vangen, maar dat kun je als fietser zelf ook al door met je achterkont uit het zadel te komen als je door een gat in de weg rijdt.

De vork is een model dan in 2012 nieuw was en voor de onderdelen die Stevens van Shimano gebruikt geldt het zelfde. Crossfietsen hebben geen vering nodig. Jij en je dikke banden zijn de vering!
De vering komt van een coil spring, oftewel van een spiraalveer. Dat is een duurzame veer die lang mee gaat, maar het nadeel daarvan is dat het progressief meer kracht vraagt om hem verder in te drukken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jun 2019 10:33

Die Suntour vork op de Canyon is wel een betere uitvoering dan die met een coilspring, echter je voegt nog 2kg extra gewicht door die vork toe terwijl een headshock of zoals Nee_Nee zegt, een paar dikke banden genoeg veercomfort geeft.
Ook je stuurgedrag wordt iets indirecter door zo'n geveerde vork....

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 08 jun 2019 10:37

Waarom kies je dan niet voor de onroad serie zonder verende voorvork?
https://www.canyon.com/nl-nl/fitness-bi ... s-products

Meer merken hebben fitness fietsen. Bijvoorbeeld een Trek FX3. Dan hou je nog geld over
.https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21572/

Ik zou zelf niet kiezen voor een verende voorvork. Maar ja er zijn genoeg mensen die blij zijn met een SUV en altijd op mooi asfalt rijden. Kennelijk is er een markt voor.

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 08 jun 2019 11:09

@jans, ik sta open voor een fiets zonder verende voorvork, maar denk dat ik het toegevoegde comfort toch wel fijn ga vinden, ik wil namelijk ook echt offroad gaan fietsen op mountainbike achtige wegen (geen jumps, geen rotsen, gewoon buiten en van de weg af, door t bos etc). Ik moet eens zo'n vaste voorvork gaan uitproberen denk ik :-)

Ik lees dat iedereen idd zegt, pak een hybride met vaste voorvork, maar die hebben dan van die dunne bandjes, in principe zou ik een cross hybride met vaste voorvork eens willen zien, maar die vind ik niet veel.. nog tips anders voor niet genoemde modellen en merken?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 08 jun 2019 11:43

rogerm43 schreef: 08 jun 2019 11:09 @jans, ik sta open voor een fiets zonder verende voorvork, maar denk dat ik het toegevoegde comfort toch wel fijn ga vinden, ik wil namelijk ook echt offroad gaan fietsen op mountainbike achtige wegen (geen jumps, geen rotsen, gewoon buiten en van de weg af, door t bos etc). Ik moet eens zo'n vaste voorvork gaan uitproberen denk ik :-)

Ik lees dat iedereen idd zegt, pak een hybride met vaste voorvork, maar die hebben dan van die dunne bandjes, in principe zou ik een cross hybride met vaste voorvork eens willen zien, maar die vind ik niet veel.. nog tips anders voor niet genoemde modellen en merken?
35 mm dunne bandjes?

En wat die verende voorvork betreft, ik rij allen in NL en in 95% van de ritten/tijd heb ik hem niet nodig. In 4% zou ik hem kunnen gebruiken (bult af), maar dan vergeet ik de lock eraf te doen, kortom in 99% van de tijd gebruik ik de vering niet 😂
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hayes

hayes 08 jun 2019 11:56

Ik zou voor een crosser of gravelfiets gaan.
Ik gebruik mijn crosser met baanbanden (32mm) voor woon-werk. Door de rechtop positie en de dikke banden (lagere druk) is dat al best comfortabel. Ik pak ook regelmatig wat lichte offroad mee. Dat goed. Bij grote putten/bulten/drempels ga je automatisch toch even uit het zadel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jun 2019 12:38

rogerm43 schreef: 08 jun 2019 11:09 .............
Ik lees dat iedereen idd zegt, pak een hybride met vaste voorvork, maar die hebben dan van die dunne bandjes, in principe zou ik een cross hybride met vaste voorvork eens willen zien, maar die vind ik niet veel.. nog tips anders voor niet genoemde modellen en merken?
Jij stelt een vraag en je krijgt hier heel onderbouwde antwoorden.

Ism 35 mm banden heb je, ook off-road in Nederland niet echt een verende vork nodig.

Waar een verende vork wel kan helpen is om de erbarmelijke fietspaden in België te trotseren maar jij woont in Nederland als ik het goed heb.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rogerm43
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2019 15:58

rogerm43 08 jun 2019 13:29

Helemaal vergeten en wellicht handig om te vermelden, ik woon in zuid limburg tegen belgië aan en hier heb je net wat meer hoogteverschil dan bijv in het noorden van Nederland, vandaar mijn enigszins huiverige houding t.o.v. een vaste voorvork. Bijvoorbeeld de sint pietersberg mtb route of het heuvelland zou ik ook graag willen bereiden.

Plaats reactie