Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Grail maatadvies

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 12 jun 2019 23:09

k33z schreef: 12 jun 2019 08:37 Ik heb zowel een Endurace CF SLX als een Grail CF SL. Het is inderdaad lastig vergelijken omdat je bij de Grail echt moet kijken naar de Stack+ en Reach+, maar die getallen zal je van je andere fiets niet hebben waarschijnlijk..

Mijn zit op de Grail is wel redelijk gelijk aan die van mijn Endurace, De geometrie tabel van de Endurace (normale stack en reach) moeten je een aardig beeld geven. Zit wel iets verschil in, maar niets wat niet de corrigeren is met een stuurpen of een spacer meer of minder.
Dat is het hem net, bij de Grail CF kan je de stuurpen toch niet aanpassen?

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 12 jun 2019 23:18

Normaal gezien kan je bij Canyon wel een stuur wisselen zodra je dit direct na aankoop aanmeld. Neem aan dat dit bij de Grail ook kan.

Zou zeggen, je kan altijd langsrijden als je iets wilt zien. Maar ik rij zowel mijn Endurace als mijn Grail in maat L.

jeroenbernaerts
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020 17:21

jeroenbernaerts 12 jan 2020 19:06

Beste pelep,

Hebt u uiteindelijk de canyon grail besteld?
Wat zijn de bevindingen?
Ik zou hem willen gebuiken voor het lichtere moutainbike werk en dan in de zomer met andere wielset op de weg (recreatief) is dit een goede combinatie?
Ik heb exacte dezelfde grote en been afstand, bent u uiteindelijk voor de M gegaan?
Ik zou hem willen bestellen in een M.

Mvg

jeroen

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 12 jan 2020 22:55

jeroenbernaerts schreef: 12 jan 2020 19:06 Beste pelep,

Hebt u uiteindelijk de canyon grail besteld?
Wat zijn de bevindingen?
Ik zou hem willen gebuiken voor het lichtere moutainbike werk en dan in de zomer met andere wielset op de weg (recreatief) is dit een goede combinatie?
Ik heb exacte dezelfde grote en been afstand, bent u uiteindelijk voor de M gegaan?
Ik zou hem willen bestellen in een M.

Mvg

jeroen
Dag Jeroen, heb inderdaad de Grail, de CF SL8.0 - de carbon versie dus met het dubbeldek stuur. Ik heb er een paar groepsritten op de weg mee gedaan rond de 28km/h mét de gravelbanden op, paar gravel/bosritten en vooral alleen op de weg nu, de wintertraining. Echte MTB ritten heb ik er (nog) niet mee gedaan.
Heel tevreden van, reageert heel vinnig wat ik niet direct had verwacht. Het doet me overwegen m'n BMC Granfondo ook te vervangen door een Canyon trouwens. Zelf rij ik dus in de zomer met een andere fiets, met deze ga ik wel (terug) Roubaix rijden met 32mm (of meer).
Ik heb hem zelf uiteindelijk in M besteld, en die zit perfect.
Ter info - Canyon staat dit weekend normaal ook op Velofollies.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 21 sep 2020 15:26

Pelep schreef: 07 jun 2019 15:50 Met 178.5cm en bbl 81.5 val ik letterlijk net tussen S & M.

...
Ik zit met het zelfde dilemma Pelep, heb vrijwel de zelfde maten (l 178cm en bbl 82cm), kom uit op een S. Maar vul ik 1cm extra in bij mijn totale lengte, dan wordt het al een M. De maattabellen met "stack+" en "reach+" kom ik gewoon niet uit. :roll:

Bij Canyon krijg ik te horen dat mijn huidige fiets (Roubaix mt 56, overigens met een 1cm kortere stuurpen dan standaard) meer bij een M past, maar dat de Grail 'ruimer' uitvalt en ze adviseren hun maatvoering te hanteren (dus een S).
Echter, bij een video van BikeRadar kwamen ze tot een tegenovergestelde conclusie, namelijk liever een M ipv S te nemen bij twijfel, zoals jij ook hebt gedaan.

Mijn vragen aan jou: Ben je nog steeds tevreden over jouw keuze voor een M? Geen kortere stuurpen nodig? Of misschien iemand anders die ervaring heeft met de Grail, wat betreft maatvoering?

Gezien de lange levertijden maak ik graag de juiste keuze, als ik moet omruilen dan zit ik ver in 2021...
"Fietsen is mijn medicijn."

bejo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2016 11:18

bejo 05 okt 2020 07:57

Mijn vrouw en ik overwegen allebei een Grail aan te schaffen. Ik heb al een Endurace in M, en daar kom ik bij de Grail ook op uit.

Mijn vrouw komt volgens het systeem van Canyon op XS maar daar komen kleinere wielen in (650b).

Levert dit een groot niveauverschil op als we samen (ook op de weg) gaan fietsen? Of heeft ze er juist profijt van? Normaal gesproken ben ik ietsje (niet veel) sterker en ik pas me graag aan, maar als we samen gaan fietsen moet het voor ons allebei leuk blijven: ze moet zichzelf niet afmatten omdat de fiets haar nadeel oplevert.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 10:31

Ik heb zowel 700c als 650b wielen in m’n gravelracer.
Gebruik eigenlijk de 700c niet meer.
Juist het grotere volume vd band geeft mij off-road een voordeel. Meer comfort en kan lagere bandenspanning rijden waardoor ik ook op lastige ondergrond juist sneller de opstakels passeer.
Maw ik ondervind ging negatief effect vd 650. Eerder positief.
Je hebt “op de weg” tussen haakjes staan.
Ook op de weg ervaar ik de 650 als prettig. Maar doe er dan wel meer druk in. En - en (weg-gravel) is altijd een compromis.
Pas je de spanning aan de weg aan,, zul je off-road wat oncomfortabel rijden. Andersom natuurlijk ook. Lagere druk op de weg zal iets aan rolweerstand opleveren.
Kort, ik heb geen nadeel aan de 650

bejo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2016 11:18

bejo 05 okt 2020 15:04

Dankjewel @t2300! Dat is zinvolle feedback. Ik denk dat ik op zoek ga naar een setje 650b-wielen voor mezelf. Dan rijden we allebei met hetzelfde materiaal en is bovenstaand probleem de wereld uit.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 okt 2020 15:06

bejo schreef: 05 okt 2020 15:04 Dankjewel @t2300! Dat is zinvolle feedback. Ik denk dat ik op zoek ga naar een setje 650b-wielen voor mezelf. Dan rijden we allebei met hetzelfde materiaal en is bovenstaand probleem de wereld uit.
Goed plan. !

Plaats reactie