Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets: afmontage shimano 105 of ultegra

19Erik70
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2018 17:24
Locatie: Zwolle

19Erik70 05 jun 2019 15:01

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb nog nooit op de racefiets gezeten. Mijn voornemen was om in het voorjaar een racefiets te kopen, dit ga ik echter uitstellen tot het einde van het jaar. Eerst nog maar even doorsparen. Mijn voornemen is om een endurace te kopen met het oog op de wat comfortabelere zithouding. Met mijn 1.94 zit ik niet graag heel erg voorover gebogen. Maar nu zit ik wel met een paar vragen die bepalend kunnen zijn voor de keuze van een fiets. Zouden jullie mij op weg willen helpen?

Naast het fietsen in Nederland (incluis de paar heuveltjes die wij rijk zijn) wil ik de fiets ook twee keer per jaar meenemen naar Zuid-Europa met zijn heuvels en bergen. Biedt een afmontage ultegra veel meer dan een shimano 105 of is dat niet enorm merkbaar? Maken (betere) wielen (tot max 600,00 per set) echt het verschil of valt dat wel mee? Ik vraag me namelijk af wat verstandiger is; kiezen voor ultegra en later eventueel andere wielen kopen, of kiezen voor de in aanschaf goedkopere 105 en gelijk iets betere wielen te kopen.

Als ik hier antwoord op heb, kan ik verder kijken naar wat er op de markt allemaal te koop is. Ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen…

Groeten,
Erik
Ik word niet gehinderd door kennis…...

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 jun 2019 15:21

19Erik70 schreef: 05 jun 2019 15:01 Ik ben nieuw op het forum en heb nog nooit op de racefiets gezeten.
Ik zou eens wat vergelijkbare 'ik begin met fietsen-topics' doorlezen. Daar zijn er namelijk honderden van.

In jouw geval:
- Zorg er voor dat je goed op de fiets zit; bbl, stack/reach, etc.
- Je hebt nog nooit op een fiets gezeten; waarom niet eerst eens testen op een tweedehands/leen? Zonde om honderden/duizenden euro's uit te geven aan iets waarvan je nog niet eens weet of het je bevalt.

De vragen over ultegra/105 vs. nieuwe wielen lijkt me voor jouw stadium nog totaal irrelevant.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

19Erik70
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2018 17:24
Locatie: Zwolle

19Erik70 05 jun 2019 15:28

Bedankt voor je reactie...nou ja, nieuw op het forum is niet helemaal juist als ik het nu lees. Heb al veel gelezen moet ik zeggen alleen ontbreekt de kennis. Vandaar mijn vragen. Daarnaast….natuurlijk is het wellicht verstandig om te kiezen voor een tweedehands om te kijken of het bevalt. Bevalt het niet dan val je geen buil. Aan de andere kant, als het wel bevalt ben ik het geld voor een tweedehands ook gedeeltelijk kwijt als ik die inruil voor een relatief goede fiets. Het is maar net welke keuze je maakt. Afmontage is eigenlijk mijn startpunt, vandaaruit wil ik verder kijken naar goede zit enz.
Ik word niet gehinderd door kennis…...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jun 2019 15:33

Verschil tussen 105 en Ultegra is technisch erg klein.
Beide werken goed.
Het verschil tussen echte instapwielen en wielen uit het middensegment gaat mogelijk meer betekenen.
Maar ook met "goedkope" wielen kan je snel fietsen.
Jouw beperkingen (stuurvaardigheid, spierkracht) zijn van doorslaggevender belang dan de afmontage van je fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 jun 2019 15:33

Ergens snap ik je punt. Heb je in je netwerk mensen die verstand hebben van fietsen? Wellicht kun je eens een ritje maken op een leenfiets van hen of kunnen zij mee om te kijken naar een tweedehands. Op MP staat steeds meer mooi tweedehands spul ivm de schijfremhype, dus het kan echt wel lonen.

Om dan toch op je vraag in te gaan: ik ben zelf begonnen met tiagra en rij sinds 2016 met 105 5800. Vergelijk met ultegra kan ik je niet geven, maar wat ik zo van vrienden/fora/interwebs afhaal is dat je weinig verschil gaat merken in gebruik, het zit hem meer in gewicht en prijs.
Qua wielen: ik weet niet hoe zwaar je bent met je 1.94, maar ik kan me voorstellen dat gewicht een rol kan gaan spelen in wielkeuze.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 jun 2019 15:42

Als je gelijke series 105/Ultegra koopt (bijvoorbeeld R7000 en R8000), zul je geen verschil merken tussen de twee groepen. Het is exact hetzelfde, behalve het gewicht (ik dacht 200gr verchil ten faveure van Ultegra? - velgremmen versie).
Sta je voor een keus tussen de huidige generatie 105 of de vorige Ultegra (om maar wat te noemen), het zou zomaar kunnen dat de nieuwere generatie 105 beter is.

Ben je gevoelig voor het stickertje dat er op zit, dan zou ik zeker voor Ultegra gaan :lol:

Je zult veel meer spullen nodig hebben dan een nieuwe wielset:
- Goede(!) broeken
- Shirts
- Ondershirts
- Schoenen
- Pedalen
- Helm(!!!!!!!)
- Wellicht een bril en handschoenen

Dat kost ook stiekem wat bij elkaar.

Je zult veel meningen te horen krijgen. Mijn input:
Ga voor 105, steek het verschil tussen 105 en Ultegra (+ een beetje meer geld) in bovenstaande zaken en ga fietsen. Bevalt het? Koop je het jaar erop nieuwe wielen.

De beste actie is, zoals eerder genoemd, om met een kenner naar een 2e hands te kijken om mee te beginnen.
Laatst gewijzigd door Philippos op 05 jun 2019 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 05 jun 2019 15:43

Mijn tip is om het echt een paar keer te proberen voordat je veel geld in het fietsen pompt. Je wilt ook klimmen in Zuid Europa? Huur maar eens een week een fiets in Limburg en leef je uit. Wie weet vind je brandende longen, kramp in je kuiten en en knalrood hoofd minder leuk dan je nu denkt - dan maakt 105 of Ultegra geen moer uit
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

19Erik70
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2018 17:24
Locatie: Zwolle

19Erik70 05 jun 2019 15:55

Bedankt allemaal! Mijn beperkingen, alsof ik dat nog niet door had haha....maar je hebt helemaal gelijk. Dat is ook zo, maar heb veel gelezen over wielen en dacht in dat geval een goede keuze te kunnen maken door geld in wielen te steken. Ik hoop dat het fietsen bevalt en dat mijn beperkingen steeds minder op de voorgrond liggen :-)

Ik heb geen fietsers in mijn netwerk helaas. Maar blijkbaar bevalt de 105 afmontage jou ook. Met mijn 100 kg kan ik op veel wielen terecht als ik de specificaties zo lees. Dat scheelt al weer.

Wederom een keuze voor de 105, ik zal de series in de gaten houden. Een jaartje aankijken kan geen kwaad om dan nieuwe wielen te kopen, mee eens. En idd, je kan je geld zat kwijt aan onderdelen, kleding en accessoires.

Een racefiets huren…..tja misschien een idee. Is wel heel verstandig, praktisch wel een hoop geregel. Maar ik neem het zeker mee in mijn overwegingen, bedankt!
Ik word niet gehinderd door kennis…...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 jun 2019 15:59

Ik heb een fiets met ultegra (8000) en een andere (lees: oudere) met 105/ultegra mix (Shifters 105, deri ultegra).
Op recreatief niveau is vrijwel geen verschil te merken bij het schakelen.

Een fiets met 105 afmontage is zeker niet minderwaardig. Maar, zorg wel dat je 'goed' op je fiets zit. Anders zou de fun wel eens zeer snel kunnen over zijn.

Pijnlijke zitknobbeltjes en dito spieren, tintelende handen, ... het hoort er in het begin allemaal bij.
Je hebt al plannen richting bergen! Mooi, maar probeer eerst even de Ardennen uit voor je veel langere hellingen te lijf gaat.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 05 jun 2019 16:01

Tenzij iedere gram gaat tellen (wedstrijden, bergen), maakt 105 of Ultegra helemaal niets uit. Voor beginners (en ook voor vele enorm ervaren fietsers) is 105 al meer dan zat. Het geld dat je daarmee uitspaart, kun je inderdaad beter steken in goede kleding, schoenen, helm en gereedschap voor onderweg.

Het allerbelangrijkste advies is om eerst een goede fietsmeting te laten doen. Je geeft aan dat je graag niet te diep wilt zitten en daarom kijkt naar de Endurance modellen. Echter, die modellen zijn echt niet per definitie voor iedereen geschikt. Met bijvoorbeeld relatief korte benen, is zoiets al een stuk minder interessant.

Voor goed fietsplezier is goed op de fiets zitten essentieel. Ga daarom niet zomaar wat proberen, maar investeer eerst in een goede fietsmeting.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 05 jun 2019 16:04

19Erik70 schreef: 05 jun 2019 15:55 Een racefiets huren…..tja misschien een idee. Is wel heel verstandig, praktisch wel een hoop geregel. Maar ik neem het zeker mee in mijn overwegingen, bedankt!
Gauw googlen levert mij dit op. Lijkt het proberen waard. Heb je gelijk een idee of het een dealer is waar je in de toekomst een fiets zou willen kopen.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

19Erik70
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2018 17:24
Locatie: Zwolle

19Erik70 05 jun 2019 16:15

105 lijkt steeds meer passend voor mij….. En bergen, nou ja heb het echt niet hoog in mijn bol hoor, ken mijn grenzen…..geloof ik….maar wil wel gewoon ' iets' omhoog kunnen technisch gezien. Dat een fiets goed moet zitten heb ik ook over gelezen, bedankt voor de tip! Alleen lees ik hier ook dat twee fietsmetingen twee verschillende resultaten kunnen opleveren. Dat maakt het wel weer twijfelachtig voor mij. Maar ik snap je punt.

Nou voor mij telt met mijn 100 kg elke gram niet meer hoor….of wel….ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Maar ik kijk niet op een grammetje meer of minder.

Wow desertstorm, bedankt! Ik ga zaterdag eens bij ze langs. Kijken wat ze te huur hebben.
Ik word niet gehinderd door kennis…...

Plaats reactie