Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke maat Canyon Ultimate?

Onster
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2015 10:58

Onster 18 mei 2019 13:26

Goedemiddag!

Al enkele jaren rijd ik tevreden rond op een Canyon Ultimate SL in de maat XL. Ik was eigenlijk van plan om volgend jaar een nieuwe racefiets te kopen, maar aangezien mijn wielset het onlangs heeft begeven heb ik een goede reden om mijn plannen voor een nieuwe fiets te vervroegen.

Wederom heb ik mijn oog laten vallen op een Canyon, de Ultimate CF SL 8.0 DI2 (in de moviestar-uitvoering) om precies te zijn. Ik dacht gewoon weer een XL te bestellen, maar de geometrie van de huidige Ultimate blijkt anders te zijn dan die van weleer.

Kan het zijn dat ik ergens heb gelezen dat de XXL nu de XL is, de XL nu de L is, enz?

Ik ben 1,90 lang met een bbl van 88,5. De stack van mijn huidige fiets is 59,8 en de reach is 40,6. Deze fiets past mij prima (ik fiets met een spacer van 1 cm, maar die is niet echt nodig).

Canyon (PPS) geeft aan dat ik met mijn maten voor een L moet gaan (stack is 59,2 en reach is 39,9).

Ik zit echter wel tegen de XL aan, mijn lichaamslengte verhogen naar 191 levert namelijk bij een bbl van 88 of 89 al een XL op. Ik zit dus precies op de wip wat betreft lichaamslengte. Echter, als ik mijn lengte op 190 houd, dan pas bij een bbl van 95 wordt het advies een XL.

Ik twijfel, zou een XL niet beter passen? Die heeft een stack van 61,3 en een reach van 41,8.

Lang verhaal kort, zoals jullie kunnen zien valt mijn huidige fiets (qua stack en reach) precies tussen de L en XL in. Dus wat is wijsheid? Welke maat past het beste bij mij?

Wat denken jullie?

Groet,

Onster

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 mei 2019 13:49

Als hij je niet past kun je toch makkelijk ruilen naar een andere maat bij canyon?

Ik zou de grootste maat nemen en dan Mss kortere stuurpen vragen van de eerste keer.

Onster
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2015 10:58

Onster 18 mei 2019 14:54

Klopt, omruilen kan altijd, maar ik wil het bijhorend gedoe als even kan voorkomen. Vandaar dat ik hoop op advies en/of ervaringen van forumleden zodat ik een meer gefundeerde keuze kan maken.

Uiteraard ga ik maandag even met Canyon chatten.

Ik heb de oude maattabellen van Canyon ondertussen opgezocht. Destijds liep de range van xs tot en met 3xl, inmiddels loopt de range van 2xs tot en met 2xl. Dit gegeven doet vermoeden dat alle oude maten "naar links" zijn opgeschoven. Dus 3XL is 2XL, 2XL is XL, XL is L, enz.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 mei 2019 14:59

Als jij de Xl neemt en hij past je niet dan kan ik hem Mss in outlet voor een prijsje scoren 😁.

Ik ben voor dezelfde fiets aan het kijken en ik ben 1m90 met BBL van 95cm.

Mijn bikefitter raadde me de Xl aan (net als canyon) maar met een 10cm stuurpen ipv de standaard 11cm

roelw
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 18 mei 2019 15:26

Ik heb ook 3 Ultimate's; De maten zijn inderdaad wat veranderd (laatste model is 'langer').
2 opmerkingen IMHO:
- je kan ruilen maar dat is toch altijd een heel gedoe en zou ik enkel als noodoplossing achter de hand houden
- 10cm stuurpen op een XL frame gaat vreems staan. Bedenk dat veel profrenners met een kleiner maatje rijden en zeer lange stuurpennen. Dat geeft een zeer goede wendbaarheid zonder dat de fiets nerveus wordt (en ook wel een diepe zit)
Als je echt op de wip zit zou ik voor de L gaan met een normale of iets langere stuurpen. Eventueel kleine spacer voor meer stack maar je geeft aan dat je nu al diep zit op je L.
Mijn laatste Ultimate CF SL disc is een L met 120 stuurpen en ik ben 1m86. Dat pas maar zit minder goed vind ik als het vorige model (ook L, ook met 120 stuurpen).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2019 07:33

@djemz, met jouw BBL zou ik ook een xl aanraden, maar die van de TS is een stuk korter.
Het gaat er vooral om welke drop je aan kan. Je krijgt een L en XL gewoon passend

@Roelw. Persoonlijk vind ik een stuurpen van 10cm op een XL ook aan de kleine kant. Het kan misschien net. Maar optisch is toont het niet. Het gaat erom dat je er lekker op zit

Bij mijn huidige fiets heb ik gezocht naar een stuur met zo kort mogelijke reach zodat ik een wat langere stuurpen kan monteren. Ik zit op deze manier veel beter. Op het stuur wat langer en op de grepen gelijke afstand.

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 19 mei 2019 11:41

Ik zat met hetzelfde probleem. Volgens de PPS had ik een S nodig maar deze meting houd naar mijn gevoel teveel rekening met uw totale lengte. Ik ben dan de geometrie van mijn oude fiets gaan vergelijken met de nieuwe en heb dan terug een M besteld. Ik heb nl. lange benen voor mijn lengte. Mijn oude Ultimate had een 11cm pen en de nieuwe één van 10cm zodat de zit nagenoeg gelijk is.
Mijn idee is dat de TS beter af is met de L en een langere stuurpen. Stack kan je nog aanpassen met spacers.

Ter info, de nieuwe Ultimate is een juweeltje :winkthumb:
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 19 mei 2019 14:40

wasbeer2006 schreef: 19 mei 2019 07:33 @djemz, met jouw BBL zou ik ook een xl aanraden, maar die van de TS is een stuk korter.
Het gaat er vooral om welke drop je aan kan. Je krijgt een L en XL gewoon passend

@Roelw. Persoonlijk vind ik een stuurpen van 10cm op een XL ook aan de kleine kant. Het kan misschien net. Maar optisch is toont het niet. Het gaat erom dat je er lekker op zit

Bij mijn huidige fiets heb ik gezocht naar een stuur met zo kort mogelijke reach zodat ik een wat langere stuurpen kan monteren. Ik zit op deze manier veel beter. Op het stuur wat langer en op de grepen gelijke afstand.

Ik zou qua zadelhoogte idd een Xl nodig hebben zoiezo, maar ik vrees dat hij te lang is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2019 17:10

Toch zit er vaak in reach maar een paar mm per maat. Bij mijn fiets zit er tussen een L en XL slechts 6mm. Dat is altijd op te vangen voor iedereen.

Desnoods zet je je schoenplaten 6mm naar voor of achter en je zadel tegenovergesteld. zo kan je tussen twee maten stuurpennen prima schuiven.

Onster
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jun 2015 10:58

Onster 20 mei 2019 11:09

Zojuist even gechat met Canyon. Kristel adviseert mij om voor een L te gaan. Bij een XL zit ik waarschijnlijk niet diep genoeg.

Dit advies bevestigt mijn vermoeden. Ik zal waarschijnlijk vanavond de fiets bestellen. Hij is op voorraad dus wellicht kan ik dit weekend al een testritje maken.

Tzt zal ik mijn bevindingen qua maatvoering in dit topic delen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 mei 2019 13:02

Ik denk dat een XL voor jou zeker te groot is. Ik rijd op een XL en ben 1.98. Past me perfect!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 20 mei 2019 13:12

HarryuitHilversum schreef: 20 mei 2019 13:02 Ik denk dat een XL voor jou zeker te groot is. Ik rijd op een XL en ben 1.98. Past me perfect!
Wat is jou BBL? En zou je eens de afstand kunnen meten tussen remgrepen en zadelpen? Dan kan ik eens vergelijken met mijn huidige fiets.

Je hebt de ultimate die nu te koop is toch?

Plaats reactie