Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor dikkerds?

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 16 mei 2019 19:39

Wellicht een domme vraag, maar stel dat je nogal aan de stevige kant bent (zeg maar 127 kg schoon aan de haak.)

Moet je daar rekening mee houden bij de aanschaf van een fiets. Zijn er bijvb merken, materialen of bepaalde onderdelen die daar eigenlijk niet op berekend zijn?

Ps: nee, ik ben niet van plan om een fiets van amper 6 kg aan te schaffen ;)

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 16 mei 2019 19:48

Een stalen fiets lijkt me een betere optie als een carbon fiets.
Maar ook carbon fietsen zijn volgens mij geschikt voor"zwaardere" personen.
Een stalen fiets lijkt me voor het gevoel gewoon wat fijner.

Verder is het wel belangrijk dat je stevige wielen hebt met redelijk wat spaken.
Meestal staat bij het zoeken naar wielen het gewicht bij wat ze kunnen hebben.
Handgespaakte wielen zijn daarom zeer geschikt.
Bikers are not alone

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 16 mei 2019 19:59

Het frame maakt weinig uit, carbon, alu of staal ze kunnen dat gewicht allemaal wel aan.
Cruciaal zijn de wielen, een degelijk handgespaakt setje met 32 of 36 spaken is wel aan te raden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 16 mei 2019 22:50

En toch, ik ben ongeveer een jaar of 7 geleden weer begonnen om van de kiloos af te komen en voor de lol.
Ook ik zit in de gezellige mannen groep.
Nooit enige problemen gehad met materiaal, alles geprobeerd en in totaal een fiets of 12.
Ja, ik ben een liefhebber van het materiaal en probeer graag iets.
Wielen ook veel gehad, Ksyriums met heel weinig spaken, 2700 km, probleemloos.
Campa Euroos, 3500 km so far.
Wel ooit op de mtb een achterwiel krom gereden, via een vette kei spontaan anderhalve meter los.
Een sleciaal wielset zal vast beter en strakker zijn. Waarschijnlijk ook later sneuvelen.
Succes.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 17 mei 2019 07:56

Zelf ben ik op het ergste moment nog wel wat zwaarder geweest dan die 127 kilo. Na een flinke tijd stil te hebben gezeten door een ongeval, tikte de weegschaal 140 kilo aan. Verder ben ik ook nog vrij lang en heb ik een bouw waardoor ik nooit heel licht zal worden en geweest ben.

Eerste advies, koop een fiets waar je goed op kunt zitten. Ik weet niet hoe lang je bent, maar ik kan mij voorstellen dat heel diep zitten wellicht een probleem kan zijn. Een houding die je comfortabel langere tijd kunt volhouden is heel belangrijk.

Verder zou ik een fiets met schijfremmen adviseren. Velen zullen het wellicht niet met mij eens zijn. Dit is niet omdat die dingen beter remmen, maar simpelweg omdat je dan ook lekker brede banden kunt monteren. 32mm brede bandjes zullen al een deel van de klappen voor het materiaal en ook jouzelf opvangen.

De wielen zijn wel een punt van aandacht. Het goede nieuws is hier dat wielen in de afgelopen jaren een serieus pak sterker zijn geworden. Dat hebben we te danken aan de trend van bredere velgen en banden. Ik kan standaardwielen gaan opnoemen waar je waarschijnlijk geen problemen mee zult gaan krijgen. Maar voor alle wielen zul je boven het aanbevolen gewicht uit gaan komen.

Het beste ben je inderdaad af met een setje handgespaakte wielen. Ik denk voor schijfremmen dan aan een DT Swiss rr521 velg, of H Plus Son The Hydra. 32 (double butted) spaken in deze velgen is zat. Qua naven zijn shimano naven of DT 350 nog wel betaalbaar en kwalitatief prima in orde. Met name een setje met de Hydra velgen vind ik (juist) met een hoger aantal spaken nog bijzonder mooi ook!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 mei 2019 11:02

Ik zou gewoon iets kopen wat past. Neem aan dat je budget ergens rond de 1.000e ligt en je nog moet beginnen.

De wielen zullen als eerste sneuvelen en reken op ongeveer 300 of iets meer voor een degelijke hufterproof set ter vervanging. De rest kan allemaal wel een stootje hebben.

Last but not least, reken jezelf niet te snel rijk. De kilo's zullen er niet afvliegen en die kilo's die er af gaan zullen er zo weer aanvliegen. De meest gemaakte fout (echt al 10-tallen keren gezien zowel in de sportschool, bij de fietsclub als familie) is denken dat de winst 'binnen' is waardoor mensen de fiets net even iets vaker laten staan en juist een hapje extra nemen omdat ze zo goed bezig zijn.

De andere is de overmijdelijke motivatiedip van mensen die te enthousiast beginnen of door verwachtingen die niet uitkomen. Als afvallen je doel is en fietsen het middel, dan ga je hier ongetwijfeld tegen aanlopen. Voor de meeste veelfietsers geldt dat fietsen hun hobby is en afvallen een leuke bijkomstigheid.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 17 mei 2019 11:21

Zou zelf investeren in goede handgespaakte wielen 32/36 iets in die richting. Niks zo vervelend om constant iets aan je wielen te hebben en dan niet te kunnen fietsen.

Fietsen kunnen allemaal je gewicht wel aan.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 17 mei 2019 11:29

Bedankt voor alle tips.
Goed te horen dat het met de meeste zaken wel meevalt. Had idd wel verwacht dat met name de wielen een puntje van aandacht zouden zijn.

Wel grappig dat zadelpennen niet genoemd worden. Als kind heb ik vrij fanatiek ge-bmx-ed/gefietscrossed, en omdat veel vaders toch verplicht met hun kinderen mee moesten naar al die wedstrijden, werd er dus als bezigheidstherapie een volwassenen/vader-competitie ingericht (met net iets grotere fietsen). Daar is menige zadelpen bezweken onder de bierbuiken.

Ben trouwens al een tijdje bezig (ca. 2 jaar, eerste rondje was best beschamend, totaal kapot van 20 km) en ben vooral op de fiets gestapt voor de conditie (afvallen is leuk, maar vooral bijzaak als is er zeker al wat af) en heel fanatiek is het allemaal ook weer niet (max 2x in de week), Rijd nu op een gazelle SPN-2 die ik nog had staan, maar aangezien het fietsen een blijvertje is en het langzaam iets serieuzer aan het worden is ben ik langzaam op zoek naar een echte racefiets. Ik rijd trouwens vaak met wat ook niet al te fitte vrienden/kennissen uit de wijk dus er zit ook wel een stukje sociale controle op zodat je niet te makkelijk je fiets kunt laten staan (die rijden overigens wel allemaal op net iets beter materiaal, dus dat is ook een beetje een reden om naar een nieuwe fiets te kijken).

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 18 mei 2019 19:08

Nog nooit een gebroken zadelpen op een racefiets gezien.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 18 mei 2019 23:13

Over zadelpen gesproken: ben zelf ook niet de lichtste, de D-shape zadelpen van mijn Giant Defy is erg prettig. Deze veert wat mee en dat zorgt voor veel comfort.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 19 mei 2019 15:19

VSF maakt stalen frame fietsen.Kunnen wel t/m 140 kg aan.Zullen vast ook stevige wielen in zitten.(neem ik aan).

Is zoń stalen VSF radonneur niet wat? en dan eventueel na een jaar of wat en behoorlijk wat gewicht kwijt....overstappen op een lichtere fiets?
Al denk ik zelf sterk dat gewicht afname niet alleen met het fietsen alleen zal slagen. Ik fiets veel maar afvallen doe ik nauwelijks.Hoeft ook niet want ik ben 83 kg bij 190 cm.


Lijkt mij dat je hier de wereld mee uit fietst en veel plezier aan kunt beleven.

https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... c-800-2019

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 19 mei 2019 22:00

SqueeZer schreef: 19 mei 2019 14:53 Dus word het mogelijk eens tijd om toch een lange trip naar Nederland te maken om bij Zoran of Wheeltec ofzo een deftige set samen te laten stellen.
Als je weet wat je wil sturen ze ook op, is goedkoper dan erheen rijden en de tijd die je daarvoor kwijt bent,..
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie