Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Draaggewicht nieuwe aankoop

Vincitore
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2016 11:44

Vincitore 07 mei 2019 21:06

Dames/heren.

Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met fietsen en heb daarvoor, via internet, een Giant gekocht. Dit is een volledig Carbon fiets met een 105 groep. Ik fiets nu zo’n 2500-3000 kilometer per jaar naast onder andere een drukke baan. Onlangs heb ik Veenendaal-Veenendaal en de Amstel Gold gedaan en ik heb wel als doel om ooit eens dikke cols in Frankrijk te gaan beklimmen. Ik ben dus ook iemand die houd van heuvelachtig terrein en bergen beklimmen lijkt me fantastisch. Dit laatste heb ik dus nog niet ervaren.

Aangezien ik fanatieker en sneller word en er meer en meer plezier aan beleef, wil ik eigenlijk een upgrade door een nieuwe racefiets aan te schaffen. Destijds kocht ik deze huidige na veel zoeken op internet. Volgens Giant heeft mijn huidige monster een maximaal draaggewicht van 120kg. Zelf ben ik nu een dikke 10kg kwijt en zit nu rond de 100kg. Ik vind het enorm moeilijk om nu een keus te maken. Overigens wil ik dit deze keer bij een erkende dealer gaan doen om een fiets aan te schaffen die helemaal op maat zal zijn. Uiteraard doe ik eerst op internet research alleen ik vind het enorm lastig om te achterhalen wat nu, per fietsmerk en uitvoering, een maximaal draaggewicht is. Lang niet alle fabrikanten vermelden dit, wat ik overigens begrijpelijk vind.

Ik wil een beroep op jullie doen om mij van info te voorzien. Welke fabrikanten raden jullie aan en vooral af? Waar moet ik specifiek opletten gezien mijn huidige gewicht? Welke aanpassingen zou ik direct kunnen doen wanneer ik een bepaalde fiets op het oog heb? De wielen lijkt mij wel verstandig mocht dat nodig zijn.

Bedankt voor jullie hulp! :like:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 mei 2019 21:30

Elke normaal verkrijgbare racefiets kan jouw gewicht aan.
Kijk vooral naar een stel goede wielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 08 mei 2019 09:40

Ik zou niet zoveel waarde hechten aan maatwerk bij de gemiddelde fietsenmaker. Je heb nu een fiets, zet eerst een op papier wat je (qua houding) wel of niet bevalt. Zeker als je tevreden bent met je huidige merk zijn er behoorlijk veel mogelijkheden om binnen het gamma een stapje hoger te gaan (waarbij je gewicht bij geen enkel model een probleem zal vormen, ook niet met de gebruikte wielen)

Zou wel even aangeven wat je nu hebt, op een carbon racer met 105 kun je (met goede benen) de tour winnen dus zal het eerder in het wellicht op de gok "via internet besteld" zitten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 mei 2019 11:53

Je gewicht is voor geen enkele betaalbare fiets een probleem (ultra lichte klimfietsen van 10.000€ of zo, zouden misschien wat krap zijn)

Er zijn nauwelijks fietsenmakers die je deftige op een fiets kunnen/willen zetten, ze willen vooral een fiets op voorraad verkopen. Juiste afstelling en maat kan je best zelf bepalen.
Dit kan aan de hand van je huidige fiets of door een bikefit. Als je nu goed op de fiets zit, zonder klachten is IMHO een bikefit niet nodig.
Heb je wel klachten, dan kan een bikefit een goede startpositie zijn om nadien nog wat details te finetunen (zo heb ik het gedaan, bikefit met een goede uitleg waarom welke aanpassingen nodig waren en dan zelf wat verder aangepast, ik had vooral last van de rug, nu niet meer)
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 mei 2019 13:37

Je hebt al een goeie fiets, goed merk, licht materiaal en prima bedieningsorganen.

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 08 mei 2019 21:16

Als je fiets nu van Carbon is hij rijd lekker en je vindt hem mooi dan zou ik hem lekker houden.

Je zou je geld dan kunnen steken in een paar goede stevige wielen.

(Of zoek je een goede rede om een nieuwe fiets te kunnen kopen. 😁

Ik denk dat elk frame wel 120kg aan kan. Maar niet elke wielen.
Als je kijkt naar een andere fiets kijk dan naar het max gewicht wat de wielen fabrikant opgeeft.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mei 2019 21:58

De DIN norm voor een fiets qua belasting is 110kg. En dat hoeft niet vermeld te worden. Sommige fabrikanten gaan daarover heen. Maar, ...dan rekenen ze met het systeemgewicht: incl fiets en belading.

Plaats reactie