Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurance of gravel fiets

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 24 apr 2019 19:13

Ik heb zowel een titanium Pickenflick cx/gravelracer ,,,( Rival 1,) als een carbon Domane endurance racer (SL5 velgrem versie). Met 28mm banden op beide fietsen is er minimaal verschil in stuurgedrag en zitpositie is exact gelijk. Comfort van titanium is erg goed, ook tov hightech carbon Domane. Bij vergelijkbare wielsets is de Domane 3/4 kg lichter..maar een gedeelte daarvan komt op rekening vd discbrakes op de Pickenflick. De disc versie Domane is wrsch hooguit halve kg lichter
Voor mij zou deze gravelracer goed de Domane kunnen vervangen met 28mm banden....maar je kunt met 40mm rijden en met 27.5" x 2.1" mtb banden.
Let wel op: er is veel verschil in geo van gravelracers. Sommige zijn erg lui sturend en daardoor een stuk minder leuk. 40mm is voor mij wel het minimum om wat serieuze offroad stukken door te komen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 apr 2019 19:18

Daarom sturen die fietsjes allemaal zo scherp, Ernie! :like:
Ik had in deze ook niet een merk genoemd, maar in het algemeen is de geometrie wat luier bij een gravelracer.
Toevallig heb ik een cyclocrosser van Speci, de Crux.... ;)

bartd
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 sep 2016 13:50

bartd 24 apr 2019 22:04

Ik zocht hetzelfde als jou en heb me begin dit jaar de canyon inflite aangeschafd.
Een heerlijke fiets en zeer leuk om mee te rijden. Tevens comfortabel.

Heb de terreno dry tubeless banden er op liggen en zeer blij mee.
De terreno zero lijkt me ook top en zeker mogelijk voor hetgeen jij gaat doen (zoals ik).

Ben benieuwd wat het wordt!

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 25 apr 2019 06:35

Voor mijn afweging was dir filmpje beslissend:
https://youtu.be/Kr7u9hgUKJs

Robbyle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:52

Robbyle 25 apr 2019 09:32

dunk schreef: 25 apr 2019 06:35 Voor mijn afweging was dir filmpje beslissend:
https://youtu.be/Kr7u9hgUKJs
Bedankt voor de tip. Ook aan de rest, bedankt voor het advies.

Hoewel ik uit de vele tips de Cannondale Topstone 105 ah overwegen ben, blijf ik toch twijfelen of die Canyon Endurace CF SL 7,0 mijn stijl niet beter zal bedienen.
Die is nog een paar kilo's lichter en heeft standaard wielen/banden die mijn voornaamste gebruik wat meer ten goede komen.
Bovenstaande video toont mij dat dit gewicht nu ook niet zo'n big deal is. Zeker met een lichtere wielset er op. Maar dan moet ik die wel nog afzonderlijk aanschaffen (28mm bandjes zullen wellicht niet werken op 23mm velgen).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 apr 2019 10:42

Dat is het. Ik kwam dit weekend met een route door drente langs die telescopen oid. Allemaal witte schelpen paden. Dat gaat prima met een foil en 25mm michelin banden. Daar heb je echt niets anders voor nodig.

Maar als je geen die hard racer wil, neem iets waat 32 of netto iig 35mm in past.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 apr 2019 11:03

Heb begin dit jaar ook deze keuze gehad, Was bijna voor een topstone gegaan, maar op het laatste moment toch voor een caadx crosser gegaan, ben erg blij met die keuze, want merk dat ik hierdoor juist weer echt op zoek ga naar onverhard, wat ik daarvoor met een gravelracer juist uit de weg ging, Als het draaien en keren wordt zit mijn gravelracer met soms echt in de weg. Die heb ik nu als woon-werk fiets in gebruik en daarvoor is die juist weer top.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2019 11:36

De Topstone en CaadX hebben dezelfde balhoofdbuishoek en vorksprong en het verschil in wielbasis is één hele mm. Ik geloof niet dat je dat verschil gemerkt had.
Wat minder in hokjes denken en alleen kijken naar de gewenste geometrie en maximaal benodigde bandbreedte werkt beter.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 apr 2019 15:29

Ik heb de topstone niet gereden, maar heb een gravelracer van een ander merk. Het verschil in wendbaarheid en aanzetten is voor mij duidelijk in het voordeel van mijn aluminium caadx tov mijn carbon gravelracer. Als ik naar de maten van de topstone en de caadx in mijn maat kijk (54) valt het mij op dat cannondale de hoeken niet allemaal op geeft, maar als ik wat ik heb vergelijk zie ik verschillen die ik zeker zou bemerken. Lengte balhoofdbuis rum 1,5 cm verschil stack en reach 2cm en kleine cm verschil. Dat merk ik. Ook heb ik ze naast elkaar zien staan (dat overigens in maat 56) maar ook dan zie je het verschil toch redelijk duidelijk.

Voorbeeld van mijn ervaring en daarmee moet TS nog steeds vooral zelf weten wat hij wil of koopt.
Rondje 30km op de weg ben ik met voor mij gelijk voelend inspanning echt ruim km/uur sneller op de gravelbike, Met de gravelbike rijdt ik ook gewoon dat rondje. Bij de Caadx denk ik bij ieder paadje, toch morgen event terug om dat paadje te proberen. Gulbergen (voormalige vuilnisbelt) in Nuenen korte haarspeltbochten omhoog, met gravelracer, kan ik de bochten niet rijden, zijn te krap, met de Caadx wel. Overigens op de MTB ben ik daar veel sneller boven dan op de crosser, dat dan weer wel en naar beneden helemaal. Wat mij vooral opvalt is dat ik op de gravelracer eigenlijk alleen een paadje als verbinding wel leuk vind, terwijl ik op de crosser ook delen van mtb-routes goed te doen vind. Maar inderdaad ze zijn van verschillende merken.

Voor de TS geldt in mijn ogen vooral probeer iets of liefst een paar fietsen uit en kijk wat je het beste past,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2019 20:17

Of een fiets een bocht wel of niet kan nemen heeft alleen te maken met de naloop en de wielbasis. Uiteraard is voor jezelf de zitpositie ook van belang.

De Topstone en de Caadx hebben beide wel een grote vorksprong en daarom een relatief kleine naloop. Het is dus zeker niet raar dat jij het verschil zo ervaart. Je had alleen zeer waarschijnlijk de Topstone ook ervaren als een meer wendbare gravelracer. Het is echter zeker geen uitzondering als een gravelracer een kleinere naloop en wielbasis heeft dan crosser, zelfs bij het hetzelfde merk komt dat regelmatig voor.

Dat laatste advies is natuurlijk het allerbeste dat ts kan doen.
Campagnolo Ultra Dork

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 08 mei 2019 22:35

Ik ben een beetje naar dezelfde keuzes aan het kijken... tussen gravel fietsen zit ook wel echt verschil weer. De gravel fiets die bij mij bovenaan het lijstje staat is de Giant Revolt advanced.

Je hebt er 3 versies van, alledrie hetzelfde frame, De goedkope optie heeft 105, nadeeltje wel de eigen Giant remmen, maar denk dat die wel te vervangen zijn.

De duurste optie is het mooist, ultegra, carbon wielen maar wel 3600 ;)

De Revolt is naar mijn idee een stuk meer "racer" dan de Canyon Grail of gravel fiets van Nukeproof.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 mei 2019 12:38

StefanJ schreef: 23 apr 2019 20:28 Dit weekend kwam ik onverwacht in Gelderland op een flink stuk gravel terecht op mijn Canyon Ultimate met gewoon gp5000 bandjes (welliswaar 28mm). Ik heb nog niet eens aan een alternatieve route of zelfs remmen gedacht....
Mijn idee. De Canyon Ultimate CF kan bij voorbeeld 32 mm banden aan.
Afbeelding

Plaats reactie