Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurance of gravel fiets

Robbyle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:52

Robbyle 23 apr 2019 09:28

Hoi,

Al enige tijd ben ik van plan om me een koersfiets aan te schaffen. Steeds was er een voorkeur voor een endurance fiets/geometrie (comfortabel en recreatief fietsen) waar voor mijn budget (+-2000 euro) de Canyon Endurace CF SL 7.0 als voorkeur naar boven kwam. Ik heb reeds met de 8.0 gefietst en die lag me wel.

Maar. Nu meer en meer merken met gravel fiets op de markt gekomen zijn, leek het mij wel interessant mijn keuze wat bij te stellen.

Mijn doel: voornamelijk zal het fietsen met deze fiets plaatsvinden op geasfalteerde wegen. Maar het idee om onbezorgd gravelpaadjes mee te nemen charmeert me heel erg. Voor het echte mtb werk heb ik reeds een hardtail, dus daar moet deze racer zeker niet voor dienen.
Aan races doe ik niet mee, gewoon lekker doorfietsen (misschien binnenkort met een club). Niets meer, niets minder.

Dunne bandjes op een gravelbike zetten is geen probleem. Wat dikkere (35+) op een racer is wat vaker een uitdaging. Maar lijkt jullie dit voor mijn gebruik nodig?

Mogelijke fietsen binnen mijn budget en voor mijn doeleinden:
Canyon Endurace CF SL 7.0
Cannondale Topstone 105
Canyon Grail al 7.0 (persoonlijk niet zon fan van de lasnaden, maar goed)
Koga Colmaro 105 (met tweede set banden)
Trek Checkpoint ALR 5

Ik heb dit topic er al eens bijgenomen en daar lijken jullie eerder een gravel aan te raden. Ook omdat de heer in kwestie de fiets voor woon werk en voor op de trails wil gaan gebruiken.

Wat denken jullie er van?

Bedankt!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 apr 2019 10:51

Ik zou een leuke endurance met schijfremmen kiezen en er een tweede wielset bijnemen. De ene wielset voor de weg voor een endurancerit en de andere met wat bredere banden erop voor een gravelrit. Let er in dat geval op welke maximale bandbreedte er in je frame past.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 apr 2019 14:07

Of een cyclocrosser nemen, iets korter dan een gravelracer, wat vinniger.
Kunnen ook 35mm banden hebben en de geometrie verschilt niet heel veel van een gewone racer.
Een gravelracer heeft een wat luiere geometrie, bedoelt om lekker rechtuit te rijden, terwijl de cyclocrosser wat makkelijker door de bochten gaat.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 23 apr 2019 14:41

Als echt racen voor jou niet belangrijk is (geen cyclo's, geen criteriums) dan zou ik voor de gravelbike gaan. Die is zeer veelzijdig en daar kun je alle kanten mee op. Als je 3 sets banden hebt (wegbanden, gravel en grof profiel) dan kun je er op vrijwel elk terrein mee rijden. Een endurance racer heeft die ruimte (voor banden met noppen) veel minder.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 23 apr 2019 15:57

Ik sta voor dezelfde overweging....endurance of gravel, alleen wil ik een titanium fiets. Mijn fietsenmaker adviseert de gravelvariant, ook omdat ik bijna niet in groepen rijd, geen wedstrijden en zoveel mogelijk 'comfort' (haha, nog net geen vering a la citroen😀). Had volgens hem ook te maken met de hoekstand van de voorvork, maar dat zelf wel merkgerelateerd zijn (voor mij een J. Guillem). Ook ik ben een toerfietserd, asfalt het meest, af en toe in het bos op 'gravel',

Robbyle
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2018 17:52

Robbyle 23 apr 2019 17:06

Jullie reacties bevestigen precies wel de reden van mijn vraag. Wat ik er dan ook wel uit kan opmaken is dat het niet zo hèèl veel zal uitmaken? Een minuut later op de 'finish' aankomen zal me worst wezen, als ik er maar geraak. Dus daar ligt de focus zeker niet. Maar kies je dan voor een gravel voor het beste van twee werelden of een endurance met een extra setje wielen om het voornaamste gebruik (de weg) wat meer de benadrukken. Ik zie het voorlopig nog niet.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 23 apr 2019 17:11

ik heb laatst de keuze mogen maken en ik heb geen spijt van de crosser, het vinnige is heerlijk vooral ook bij loszand. ik zit een halve cm hoger in stack dan mijn racefiets.
Er kunnen 38mm banden in maar met mijn gewicht en de juiste 33mm band kom ik nog niet tekort,

Gisteren stonden er bij de eerste onverharde strook alle endurance fietsers met de voeten op de grond.
ook op de kmers verharde stukken heb ik die niet meer terug gezien.

ik heb nog geen wegtraining met een 25mm band gedaan, eigenlijk heb ik daar juist een koersfiets voor.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2019 17:46

En de TS vraagt juist deze vraag, omdat hij de fiets ook als koersfiets in wilt zetten...

@Robbyle, het is een heel grijs gebied. Er zijn fietsen met verschillende benamingen die heel dicht bij elkaar liggen als je de geometrie en eigenschappen vergelijkt. Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in een frame waar een 32 mm band door heen kan ipv 28 mm, die 28 mm is al meer dan genoeg voor alles dat enigszins verhard is en zodra het echt onverhard is wordt je niet bepaald vrolijk van een 32 mm band. Daarmee zou ik dus in jouw positie eerder een gravel fiets kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 apr 2019 19:34

Ik zou in dit geval ook voor een gravelracer gaan, zoéén als ik heb (Velobuild) heeft bijna dezelfde geo als mijn TCR (lang en laag, ik heb er een -17° pen van 120mm op). Hij rijdt wat luier dan de TCR maar je kan er serieus mee doorrijden op 28mm weg banden, er kunnen 42mm (die bijna 46mm vallen) gravel banden op en ik heb er nog set 27.5" wielen voor (met een echt grof profiel, mijn voorkeur in de winter)

Er past een gewone compact trapstel op (een 52 of 53 gaat niet lukken)

Zo heb je alles (al zou ik mijn TCR niet willen missen want die rijdt op asfalt toch nog een stuk beter)
Afbeelding

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 23 apr 2019 20:28

Dit weekend kwam ik onverwacht in Gelderland op een flink stuk gravel terecht op mijn Canyon Ultimate met gewoon gp5000 bandjes (welliswaar 28mm). Ik heb nog niet eens aan een alternatieve route of zelfs remmen gedacht....

Ik heb mij overigens nog nooit laten tegenhouden door de iets minder verharde wegen. Vind het juist supergaaf.

Mijn keuze zou dus een wegfiets met ruimte voor bredere banden zijn.

Wat jouw keuze moet zijn, moet je laten afhangen van wat je het belangrijkste vind. Optimaal presteren op de weg of op gravel? Met een wegfiets op gravel gaat prima, maar het is minder ideaal.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 apr 2019 07:03

Als het erg droog is, gaat dat inderdaad nog (of je het leuk vindt, is iets anders) maar als het nat en vettig ligt, gaat het toch een heel stuk lastiger zijn met bandjes zonder profiel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 apr 2019 12:38

scottpch schreef: 23 apr 2019 14:07 Of een cyclocrosser nemen, iets korter dan een gravelracer, wat vinniger.
Kunnen ook 35mm banden hebben en de geometrie verschilt niet heel veel van een gewone racer.
Een gravelracer heeft een wat luiere geometrie, bedoelt om lekker rechtuit te rijden, terwijl de cyclocrosser wat makkelijker door de bochten gaat.
Laat het merk waar jij fan van bent nu net hetzelfde frame gebruiken voor gravel en cross... ;)
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie