Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fitness of racefiets?

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 11 apr 2019 12:43

Hallo,

Ik rijd momenteel met een Koga F3 7.0, maar voor de zomer wanneer ik langere tochten wil maken ben ik me aan het orienteren richting fitness /race fiets.

Ik heb eerder een voorkeur voor een fitness fiets dan voor een race fiets. Ik heb vroeger een racefiets gehad en ik voelde mij daar niet zo comfortabel op.

Ik ben eens aan het kijken geweest bij de verschillende merken en wat me opvalt is dat de goedkopere fietsen meestal van aluminium zijn, maar dan ook goedkoper afgemonteerd zijn. Wil je een betere afmontage dan zit je al gauw in het segment van de carbon fietsen. Ik klus nogal graag zelf aan de fiets en heb liever geen carbon.

Aangezien ik al met Koga rijd heb ik ook eens gekeken naar de Colmaro sport. Deze is gotendeels uit aluminium en met tiagra groepset.

Mijn vraag is eigenlijk. Maakt dat nu echt zoveel uit om voor een duurdere groep te kiezen of is die tiagra al ruim voldoende. Ik fiets ongeveer 7500km per jaar.
Is het verschil tussen een fitness en race fiets eigenlijk nog groot? Ga ik niet de verkeerde keuze maken als ik niet voor een race fiets kies. Misschien zijn mijn slechte ervaringen uit het verleden wel omwille van een slecht afgestelde fiets / verkeerde framemaat.

Groeten,
Kris.

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 11 apr 2019 13:11

Als je een racefiets hebt die je past zou dat niet oncomfortabel moeten zijn. Bijkomend voordeel van een racestuur is dat je makkelijk van houding kunt wisselen tijdens langere tochten.
🚴🏻Strava

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 apr 2019 13:14

Tiagra is prima.
Ga voor een racefiets, let goed op de juiste maat en geometrie.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 11 apr 2019 13:23

Groep: Persoonlijke en bovendien ook budget gerelateerde keuze. Ik zou minimaal voor 105 gaan, met o.a. als voordeel 11-speed.
Fitnessbike of race: voorkeur voor race. Zoals hierboven vermeld, meer positiemogelijkheden voor de handen. Naar mijn aanvoelen stuurt race fiets veel beter. Houding van op zo'n fitness fiets komt me wat onnatuurlijk over. Maar het is net als de keuze van de groep zeer persoonlijk.

hayes

hayes 11 apr 2019 13:31

Ik zat jaren geleden met dezelfde twijfel. Heel erg blij dat ik voor een racefiets gegaan ben. Je hebt veel meer keuze om je handen te zetten. Dat zorgt meteen ook voor verschillende houdingen op de fiets.

En de keuze zal ook groter zijn dan bij fitnessfietsen denk ik.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 apr 2019 13:40

De keuze tussen fitness/hybride en race is een persoonlijke, mede bepaald door de mogelijkheden van je fysiek. De bovengenoemde handposities zijn er bij fitness/hybride ook, middels gebruik van barends. Ook zijn er hybrides die gebruik van dikke banden (>40mm) mogelijk maken. Materiaalkeuze is groter bij fitness/hybridefietsen. Een racefiets heeft een lagere luchtweerstand.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 11 apr 2019 13:47

Gekke vraag hoor. Maar de F3 7.0, komt met een XT rondom afmontage, carbon vork en relatief sportieve zit. De Colmaro sports is zeker sportiever in de zit, maar een XT afmontage ten opzichte van een Tiagra... Dan zou ik het van een racestuur af laten hangen, persoonlijk.

En als de F3 7.0 niet sportief genoeg is, is er nog wel wat te doen met de spacer ruimte op de 7.0 gok ik zo. En anders een Kimera of Colmaro met racestuur.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2019 13:53

Een fitness fiets ligt inderdaad wel heel dicht tegen wat je nu hebt aan. Het frame is gewoon vergelijkbaar, er zitten alleen spatborden, een bagagedrager en verlichting op. Daar ga je echt niet veel langzamer door.

Ik zou eerder denken aan een ander, lichter wielsetje met snellere banden en een cassette waarvan de versnellingen wat dichter op elkaar zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 apr 2019 17:13

Stevens biedt veel waar voor het geld: Stevens 6 X Lite tour: https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL
Bij andere opties de tip: XT afmontage is superieur aan Tiagra, zeker 15 jaar probleemloos.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 11 apr 2019 19:32

Kijk eens op flatbar racefietsen. Je ziet ze nu meer verschijnen.
Cannondale Synapse heeft nu ook 1 uitvoering als flatbar net als BMC en er zijn wel meer merken die met flatbar uitvoeringen komen.

Je kan ook een (carbon)racefiets gemakkelijk laten ombouwen tot een flatbar.
Je schakelt dan uiteraard met flatbar shifters en je remt met losse remhendels.
Je moet dan even ervoor zorgen dat de flatbar shifters samen kunnen met de achter derailleur.
Ik heb mijn 2 racefietsen ook omgebouwd (10 speed en 11 speed).
Zelf gemonteerd en de fietsmaker heeft de kabels goed afgesteld/gemonteerd.

de RS700 2x11 speedflatbar shifters van Shimano monteren ze veel op d eflatbar-racers.

Grote voordeel is dan dat je het gewicht en rijeigenschappen hebt van een (carbon)racefiets(ongeveer 9kg zeg maar) en de prettige flatbar.

Een flatbar stuur kan bv ook wel 23 graden backsweep zijn of 14 graden of bijna recht(6 graden) als je dat fijn vindt.
Kan je allemaal zelf bepalen wat je koopt.Fijne handvatten(ergonomisch) en losse bar ends erop en je kan de wereld uit fietsen.

Ik zou niet meer anders willen.Terwijl ik altijd met racebochten heb gefietst.(Maar ik kreeg te veel pijn in mijn handbotjes en moest wel naar een flatbar/had echt alles geprobeerd.)


1 nadeel. Je kan niet diep zitten tegen de wind in. Maar daar staan veel voordelen tegenover.

er is gewoon zoveel mogelijk dat je zelf maar zou willen.

Als je lange tochten wil fietsen zou ik altijd voor een carbonnen/lichte alumium flatbar racefiets gaan ipv van een zwaardere aluminium fitness bike.
Goede en lichte wielset erop en je hebt een fijne& wereld! fiets.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 apr 2019 20:12

codex schreef: 11 apr 2019 19:32 Als je lange tochten wil fietsen zou ik altijd voor een carbonnen/lichte alumium flatbar racefiets gaan ipv van een zwaardere aluminium fitness bike.
Twee verschillende namen voor dezelfde fiets......
Dat helpt niemand verder..

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 11 apr 2019 20:52

Toen ik begon met fietsen heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Begonnen met een fitness fiets. Na 1 jaar omgebouwd naar racefiets met kromstuur. En weer een jaar later een echte racer gekocht.
Omdat je de F3 al hebt zou ik meteen naar de racefiets overstappen. Zeker als je langere tochten wilt maken. Met de juiste maat en meting zit je hier best comfortabel op. Je zou een fiets waar wat bredere banden in passen kunnen overwegen als je wat meer comfort wilt.
o'7o

Plaats reactie