Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa of Apex

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 10 apr 2019 22:08

Beste forumleden,

Ik fiets al een aantal jaren op de MTB en sinds 4 jaar ook op de racer. Heb destijds een instapmodel van Sensa gehaald (Romagna).
Inmiddels maak ik steeds meer kilometers op de racer en vind het tijd voor een nieuwe racer.
Aangezien ik tevreden was over de houding op mijn Sensa en over het algemeen trouw ben als me iets bevalt gevallen voor de Sensa Giulia Evo disc uitgevoerd met carbon wielen en Di2.

Kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat denk ik dan maar.
Mijn huidige LBS heeft sinds enige tijd geen Sensa meer en ben ik uitgekomen bij CC5311 in Zaltbommel. Daar al goed geholpen en heb proef gereden op de Sensa, maar ook op een Apex Aerodyne (deze was voorzien van wat hogere velgen en Di2 en ik wilde wel eens "voelen" hoe dat fietst en of ik het de meerprijs waard vind.
De Di2 beviel direct prima en de wielen vind ik vooral ook gaaf om te zien (het oog wil ook wat).

De Apex beviel voor een klein rondje ook (tja het is ook een nieuwe fiets met alles er op en er aan, maar was nog niet heel bekend met het huismerk van CC5311).
Voor zover ik op het forum kan teruglezen zie ik doorgaans goede reviews.
Beide fietsen vind ik fraai om te zien

Nu ben ik geen fietsgoeroe, maar zijn er nog voor- en nadelen ten opzichte van de Apex en de Sensa. Beiden wel in zelfde uitvoering met Di2 en hogere wielen is de prijs van de Apex wel iets hoger (+/- 300 euro).
De Apex is dan voorzien van Quasar wielen en de Sensa van Supra wielen.

Zijn er nog bijzondere criteria volgens de kenners onder jullie waarom de een de voorkeur heeft boven de ander.

Ik hoor het graag en bij voorbaat dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 10 apr 2019 22:41

is een apex niet een sensa in een apex jasje?
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16220
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2019 00:11

Een aantal modellen zeker. De inkoop wordt in ieder geval samen gedaan dacht ik. Maar het ene model van Sensa is ook niet zomaar te vergelijken met het andere. De frames worden ingekocht in China en niet allemaal ontwikkeld met dezelfde filosofie m.b.t. de geometrie zoals je b.v. bij Trek en Cannondale ziet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 11 apr 2019 06:39

Apex is (misschien inmiddels was) voor 50% eigendom van Intersens (bedrijf achter Sensa), maar niet elke Apex is een Sensa met een ander stickertje. Voordeel van Apex is dat je je frame een eigen kleur kan geven. Sensa is dan weer wat goedkoper. Met beiden koop je een goede fiets en als je koopt bij CC5311 heb je ze ook naast elkaar staan en kan je ze goed vergelijken. Persoonlijk zou ik voor de Apex gaan, zie je toch niet iets minder vaak en je kan d,m,v, de kleur je eigen touch er aan geven.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 12 apr 2019 07:15

Frame is in ieder geval wel anders. De achterbrug (of hoe heet dat) is bij de Aerodyne lager aangezet dan de EVO. Ook is het frame daar minder oversized.
Wel weet ik inmiddels dat er een link is tussen Intersense (sensa) en cc5311.

Verder nog mensen met tips of belangrijke verschillen tussen deze fietsen?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 12 apr 2019 08:40

Het zijn beide prima merken, die fijne fietsen maken. Dus kies de fiets die je het mooist vindt.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 12 apr 2019 09:03

Het voordeel van een Apex is dat je er bij cc5311 bij inruil vaak een leuk bedrag voor terug krijgt. Bij een andere FM zal je waarschijnlijk voor de Sensa meer terug krijgen. Ik kom er zelf al meer dan 30 jaar, voorheen van Tuyl en tegenwoordig cc5311, meestal uitstekende ervaring met ze.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Japierossi
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58

Gebruikersavatar Japierossi 12 apr 2019 09:38

Met Sensa geen ervaring, met Apex, Quasar en 5311 wel...

Apex; prima fiets (toen flare1.0 / Sram red). Licht, stijf.. niets raars aan kunnen ontdekken.
Quasar; vond ik persoonlijk slecht (QS6 FCC). Niet heel stijf, en veel problemen met het remvlak gehad. Wellicht zijn de latere versies beter..
5311; Mooie zaak, maar service liet bij mij te wensen over.. teveel afspraken niet nagekomen om er een heel goed gevoel aan over te houden..

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 12 apr 2019 22:35

apexrider schreef: 12 apr 2019 09:03 Het voordeel van een Apex is dat je er bij cc5311 bij inruil vaak een leuk bedrag voor terug krijgt. Bij een andere FM zal je waarschijnlijk voor de Sensa meer terug krijgen. Ik kom er zelf al meer dan 30 jaar, voorheen van Tuyl en tegenwoordig cc5311, meestal uitstekende ervaring met ze.
Serieus? Nee toch?
Je koopt zo'n ding om op te fietsen. De meeste mensen doen dat een aantal jaren. Alleen als je na 1-2 jaar inruilt kan je misschien een paar euro verschil krijgen. Als je er zeg 5 jaar op fietst is het verschil dat je bij inruil krijgt gewoon de korting die de verkoper van de dan nieuw te kopen fiets je eigenlijk wil of kan geven.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 apr 2019 17:26

Na twee jaar wil ik wel weer een nieuwe.
Afbeelding

Plaats reactie