Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets, wat te kopen?

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 23 mar 2019 23:09

Hoi hoi,

Hier een mountainbiker die een wielren fiets wil gaan aanschaffen :)

ben 35 jaar en 197 cm lang.

Ik zit al een redelijke tijd te kijken naar een wielrenfiets, maar er is zoveel keuze! En aangezien ik niet uit ervaring kan praten voor wielrenfietsen, laat ik hier eens mijn vragen stellen.

Endurance fiets of race fiets? Ik snap het verschil tussen beide, je houding is anders. Waar ga ik als beginner qua wielrennen het meeste plezier uit halen? Ook ivm mijn lengte.

Velg of disc remmen? Voor zover ik lees heb je voordeel met disc in slechter weer en je gemoduleerder remmen. Als het slecht weer is, dan zal ik eerder met mijn mountainbike op pad gaan (met disc). In de bossen ben je beter beschermd tegen de elementen en je gemiddelde snelheid ligt lager over het algemeen genomen. Velgen zijn lichter, al lees ik weer wel dat disc echt de toekomst is. Disc is ook wel echt een stukje duurder.

Prijscategorie? Ik zou een fiets van max 2200/2300 kunnen/willen kopen, alleen is dat ook wel de moeite waard als eerste fiets? Voordeel is als ik het echt leuk vind heb ik wel een fiets voor de toekomst. Mocht ik de fiets niet zo vaak pakken, dan is waarschijnlijk ook niet zoveel mis met een 1200-1500 fiets. Daarbij is de keuze, alu frame of carbon? Qua groupset tenminste 105, bij duurdere fiets Ultegra.

De volgende fietsen heb ik op het oog. Canyon ultimate / endurace. Voordeel vind ik dat ze goed geprijsd zijn en zo min mogelijk "eigen" onderdelen op de fiets hebben zitten. Giant defy / TCR is ook een optie, wat minder value for money vergeleken met Canyon maar de Giant koop je bij een lokale fietswinkel dus wel service. Nadeel van Giant vind ik dat bij de 105 disc group ze eigen remmen hebben, die vrij lelijk op het stuur zijn :) Cube fietsen ook naar gekeken, maar niet meteen fan van. Tenzij iemand kan vertellen waar je een Cube zou moeten kopen? Wat vinden jullie van Sensa? trek vind ik ook wel een mooi merk maar dan zit je sowieso in de duurdere fietsen.

Heel wat tekst! Vooral de keuze tussen endurance / race houding vind ik lastig, ook met mijn lengte. Alvast bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 24 mar 2019 08:14

Hoi,
je stelt vragen die aangeven dat je al wat hebt gezocht en gelezen maar door de bomen het bos niet meer ziet.

Het "schijfremmen zijn de toekomst-argument" kan niet in rationele termen worden omgezet; vandaar ook deze rare formulering die rond gaat. Schijfremmen zijn hip: ja. Kan je nog 50jaar probleemloos doorfietsen op een fiets met velgremmen: ja.

Je stelt ook de verkeerde vragen. De belangrijkste vraag is hoe lang mag dit besluitvormingsproces duren?
Met jouw financiële ruimte en kennis is het verstandig naar een racefietsenhandelaar te gaan en je daar een 105 fietsje aan te laten meten voor ongeveer 1400 Euro (nog wel even moeilijk doen over de gratis pedalen, hoort bij het ritueel). Op zo'n fiets kan je makkelijk 50000 kilometer met veel plezier afleggen en als je daarna 2500 euro wilt uitgeven aan iets flitsenders zal je dat zonder enige wroeging doen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 mar 2019 08:36

Ik zou een fiets kopen waarmee je kunt ontdekken of het rijden op de racefiets je bevalt en wat voor type fiets bij je past. Als je de smaak te pakken hebt, kun je vervolgens heel gericht jouw perfecte fiets kopen. Dus een Alu frame, 105 groep en velgremmen zijn voor nu prima. Die koop je of nieuw (online is de prijs/kwaliteit geweldig, maar een sensa romagna bij Vos fietsen kan ook) of tweedehands.

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 24 mar 2019 08:54

Ik zit niet op de tijd, dit besluitvormingsproces mag nog wel even duren, vind het belangrijker dat wanneer ik een keuze maak dat ik naar mijn idee de juiste keuze maak. Enige qua tijd is ik ga eind juni met vakantie en dan zou ik de fiets wel willen gebruiken.

Ik ben al weleens wezen kijken bij mantel, voordeel is dat ze er vanalles hebben staan en dat je het ook kan uitproberen, maar de vragen blijven wel :)

Tweedehands ben ik niet echt van, weinig verstand nog van de racefietsen dus om een 2ehandse fiets te beoordelen, denk dat het meer op vertrouwen en goed geluk dan aan komt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2019 08:55

Als mountainbiker ben je helemaal niet zo'n beginner als je zelf aangeeft. voor de vraag endurance vs race kun je kijken naar hoe diep je zit op de je MTB en hoeveel behoefte aan een lang frame je hebt. Je moet ook niet kijken naar welk stickertje de fabrikant erop plakt maar gewoon naar een fiets die hoog en lang genoeg is. Dat kan met die lengte zomaar een racemodel zijn dat door merk A in een grotere maat wordt geleverd dan het endurancemodel van merk B.

Een beginnersfiets is meestal goedkoop omdat een flink percentage van die fietsen na een paar maanden permanent in de schuur belanden. Jij kunt beter inschatten hoeveel je ermee gaat fietsen (alhoewel je het nog steeds oersaai kunt gaan vinden om urenlang op de weg te fietsen).

Ook weet je inmiddels wel of je zelf kunt sleutelen of afhankelijk bent van de fietsenmaker.

Van de merken die je noemt zijn Canyon en Trek het beste met grote maten. Trek is dan weer een leuk voorbeeld van wat ik hier boven zeg want de Emonda in maat 64 is vaak beter geschikt voor echt lange mannen dan de meeste endurance fietsen. Trek is vaak met erg leuke kortingen te krijgen en daarmee niet of nauwelijks duurder dan Canyon.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 mar 2019 09:31

ik lees vaak een boel vage shit over schijfremmen, maar deze kende ik nog niet. Wat is nu meer: "gemoduleerder remmen"? Wikipedia en online woordenboeken helpen hier even niet. Kan iemand even deze marketing bubbel doorprikken of betekent het stiekem ook nog wat?
Live fast; die young. mijn blog

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 24 mar 2019 09:53

De canyon ultimate cf sl 7.0 is 1599 en de endurace cf 7.0 is 1399,- allebei velgremmen.

Qua trek vind ik de emonda ALR 5 erg interessant, officiele prijs is 1899 maar al wel gezien voor 1699 en ongetwijfeld ergens nog wel goedkoper.

Deze fietsen vind ik wel erg interessant. Qua hardtail heb ik nu een Giant, XL formaat en dat bevalt wel goed qua formaat.

Afstellen van versnellingen ben ik geen ster in, maar de rest lukt mij wel aardig. Inmiddels ook wel wat park tool gereedschap verzameld. Als er een mooie aanbieding is dan kijk ik wat ik nog niet heb :)

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 24 mar 2019 09:56

rob74 schreef: 24 mar 2019 09:31 ik lees vaak een boel vage shit over schijfremmen, maar deze kende ik nog niet. Wat is nu meer: "gemoduleerder remmen"? Wikipedia en online woordenboeken helpen hier even niet. Kan iemand even deze marketing bubbel doorprikken of betekent het stiekem ook nog wat?
Best kans dat ik het verkeerde woord heb gebruikt, maar ik bedoel dat je met schijfremmen preciezer kan remmen, van zachtjes afremmen tot hard remmen, je hebt meer gevoel bij schijfremmen, dat zijn mijn ervaringen op de mountainbike

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 mar 2019 10:02

Ik ben 5 jaar ouder, 12 jaar mtb en 4 jaar geleden racefiets voor erbij gekocht. Dat was een giant defy met velgremmen. Jaar later giant defy met schijfremmen gekocht, ik vond die velgremmen niks maar ken ook alleen discremmen van mtb. Ik heb bewust mijn racefiets bij de lokale fietsenmaker gekocht ivm advies, service enz. Geen spijt van mijn keuzes... Doe er mee wat je wil😉

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 24 mar 2019 10:06

hopjes schreef: 24 mar 2019 10:02 Ik ben 5 jaar ouder, 12 jaar mtb en 4 jaar geleden racefiets voor erbij gekocht. Dat was een giant defy met velgremmen. Jaar later giant defy met schijfremmen gekocht, ik vond die velgremmen niks maar ken ook alleen discremmen van mtb. Ik heb bewust mijn racefiets bij de lokale fietsenmaker gekocht ivm advies, service enz. Geen spijt van mijn keuzes... Doe er mee wat je wil😉
thanks voor de input! Ben idd ook disc gewend, is wel iets om rekening mee te houden. Nog wel een vraagje, wat voor pedalen gebruik je? Op de racefiets ook SPD of?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 24 mar 2019 10:21

bullit-shot schreef: 24 mar 2019 10:06
hopjes schreef: 24 mar 2019 10:02 Ik ben 5 jaar ouder, 12 jaar mtb en 4 jaar geleden racefiets voor erbij gekocht. Dat was een giant defy met velgremmen. Jaar later giant defy met schijfremmen gekocht, ik vond die velgremmen niks maar ken ook alleen discremmen van mtb. Ik heb bewust mijn racefiets bij de lokale fietsenmaker gekocht ivm advies, service enz. Geen spijt van mijn keuzes... Doe er mee wat je wil😉
thanks voor de input! Ben idd ook disc gewend, is wel iets om rekening mee te houden. Nog wel een vraagje, wat voor pedalen gebruik je? Op de racefiets ook SPD of?
Heb eerste anderhalf jaar met spd gedaan maar daarna spd sl en geen spijt van.
Ps ik zou echt geen velgremmen meer doen, zeer zeker gezien het aanbod van disc fietsen wat er nu is.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 mar 2019 11:00

Ik denk dat dat precieze gevoel bij je schijfremmen voornamelijk wordt veroorzaakt door de brede banden van je mountain bike. Ik heb met schijfremmen (zowel mechanisch als hydraulisch) op racefietsen gereden en ik merk nul verschil met standaard velgremmen. Het remt allebei top.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie