Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor Tacx/Zwift

de jas
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 19:56

de jas 19 mar 2019 20:31

Graag zou ik gebruik maken van jullie advies.

Nadat ik in december tijdens een fietsongeluk onder andere mijn schouder brak, heb ik een Tacx Neo gekocht. Daar fiets ik nu 2 maanden op met een geleende racefiets (een simpele Trek met een Tiagra triple groepset). Het is geen topfiets en hij schakelt ook niet geweldig (aan de achterkant zijn er twee tandwielen waar de ketting van af springt). In Zwift doe ik graag races met (veel) hoogtemeters, dus ik heb wel versnellingen nodig. Maar omdat het een triple is, vind ik altijd wel een versnelling waarmee ik in Zwift uit de voeten kan.

De geleende fiets moet ik binnenkort terug geven en ik ben nu op zoek naar een fiets voor op de Tacx (voor op de weg heb ik een fiets met Ultegra, goede wielen etc). Tot nu toe gaat Zwift prima met de Trek en door die ervaring denk ik dat het enige wat voor op de Tacx van belang is: de framemaat, het zadel en een goede/nieuwe cassette + ketting. Of is dit te simpel gedacht en zie ik andere belangrijke eigenschappen van de fiets over het hoofd? Ik heb immers geen ervaring met andere fietsen op een Tacx.

Waar adviseren jullie om rekening mee te houden bij het aanschaffen van een fiets voor op de Tacx (Zwift)?

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 20 mar 2019 07:12

Waarom zou je een speciale Tacxfiets willen? Je andere fiets past er ook gewoon op lijkt me. Als je het budget hebt snap ik het, maar het is niet perse nodig zeg maar.

Ik gebruik zelf mijn winterfiets op de Tacx.

Voor jouw geval zou ik een simpel alu frame Zoeken met 105 oid.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 20 mar 2019 17:50

De maat van het stuur is ook wel belangrijk.

Zelf heb ik gewoon de 'vorige' racefiets erop staan, met als enige aanpassing een vlakkere cassette (kleinere stapjes) dan waar ik buiten mee fiets. Als je geen vorige racefiets hebt, zoek je er inderdaad een met dezelfde dimensies, en hier en daar wat meer betaalbare onderdelen.

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 21 mar 2019 14:12

of je gebruikt gewoon je Ultegra fiets? Gewoon een 105-cassette en ketting voor de trainer en er verslijt helemaal niets.

Mijn Emonda staat/stond ook altijd op mijn Elite Direto hoor.

de jas
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 19:56

de jas 22 mar 2019 10:35

Bedankt voor jullie reacties. De reden dat ik een tweede fiets wil voor op de Tacx is omdat ik buiten en binnen fietsen wil combineren en geen zin heb om de fiets constant te moeten (de)monteren. Ik woon ook op 4 hoog zonder lift :) Qua budget dacht ik aan max 500 EUR (tweedehands) omdat de meeste onderdelen op de Tacx niet van belang zijn (materiaal vh frame, wielen, remmen, etc). Wat adviseren jullie qua schakelgroep en aantal versnellingen?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 mar 2019 10:56

Als het puur om een Tacx/Zwift fiets gaat, is zoiets niet voldoende?
https://www.decathlon.nl/p/racefiets-wi ... 88&c=GRIJS
Ben je in een keer klaar en hoef je niet eindeloos MP af te speuren of dat ding ergens in het land op te halen.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 22 mar 2019 19:56

Voor 449 euro kan zelfs de Decathlon geen fatsoenlijke racefiets maken. Nu maakt voor Zwift het frame weinig uit, maar het schakelmateriaal en de (trapas)lagering wel, en dan zou ik toch graag iets fijners op mijn fiets zien dan deze decathlonfiets te bieden heeft.

De meeste 2x10 groepen lijken mij prima geschikt voor zwift, of dat nou 105, ultegra of dura-ace is. (Zelf rij ik liever met campagnolo, maar als je buitenfiets ultegra is lijkt me dat minder praktisch). Slijt wat minder hard dan 11 of 12-speed, en is goedkoop te vervangen.

Wat je nog zou kunnen overwegen om als Zwiftfiets een crossfiets in te zetten. Dan heb je er niet alleen meer gemak (niet met fietsen slepen) van, maar eventueel ook meer keus (al moet je dan, alsnog, die vier trappen af met je crossfietsje). Het is maar een gedachte.

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 23 mar 2019 17:02

Of die Triban 520 RC gravelbike van Decathlon? Full 105 met mechanische discs, oogjes voor een rekje enzo... kan ook dienen als perfecte vakantie/trekkingfiets... mooie prijs ook!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 mar 2019 20:46

poeperman schreef: 23 mar 2019 17:02 Of die Triban 520 RC gravelbike van Decathlon? Full 105 met mechanische discs, oogjes voor een rekje enzo... kan ook dienen als perfecte vakantie/trekkingfiets... mooie prijs ook!
Zeker een mooie fiets maar wel direct twee keer de gestelde maximale budget

de jas
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2019 19:56

de jas 24 mar 2019 07:41

Heb een tweedehands gekocht met een 105 schakelgroep in goede conditie voor 400 EUR, dus problem solved! Thanks voor het meedenken allemaal!

Plaats reactie