Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Trek Domane: frame nog te herstellen?

WatchGoose
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2017 13:03

WatchGoose 07 mar 2019 20:29

Lijkt jullie dit nog te herstellen?
Vermoedelijk wel, maar hoe kan je in godsnaam weten of er geen "krak" in het frame zit?
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-03-07 om 20.27.01.png

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2019 22:44

Het ziet er geschaafd uit, maar jij weet waarschijnlijk gewoon wat er wel of niet gebeurd is?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 08 mar 2019 01:08

Het is toch niet zo dat je direct dodelijk verongelukt als je met 30 km/ph erop rijdt en het scheurt? Gewoon even een paar ritjes maken, tussendoor regelmatig checken of je scheurtjes ziet ontstaan. Je kunt er ook even wat druk op uitoefenen, etc.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 mar 2019 01:34

Is de buis nog recht?

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 08 mar 2019 08:24

Een vriend van mij houdt zich veel bezig met composieten en de belasting daar van. Hij geeft altijd aan dat het een grijs gebied is, schuif het onder een röntgenscan en je hebt uitsluitsel. Het gevaar zit in de haarscheurtjes die kunnen ontstaan, het breekt nooit af. En daarmee is de verzwakking vaak niet zichtbaar.

Naast Röntgen is de andere oplossing gewoon fietsen. Ga na welke impact (in welke richting) het frame heeft gehad. Probeer daarna op rustig tempo bewust die impact richting te belasten (klinkerweg, hard rechts- of linksaf, in redelijk tempo een drempel et cetera). Hoor je ongewone kraakjes, voel je minder stijfheid op de achtervork, dan zou ik zeker de FM raadplegen.

Het ziet er uit als een esthetische beschadiging, en het gaat ook niet diep het composiet in. Dus het lijkt mij veilig, maar dat is een internet mening op basis van een foto. Rider Ok?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mar 2019 08:38

De carbon herstellers kunnen echt wonderen verrichtten.
In ieder geval repareren ze als nieuw.

Walter

WatchGoose
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2017 13:03

WatchGoose 08 mar 2019 08:48

Bedankt voor de reacties. Om wat duiding te geven, ik kan deze fiets aankopen voor een goede prijs (uiteraard zou je zeggen). Vandaar dat ik mij toch graag eens informeer op voorhand.

Gebruikersavatar
Japierossi
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58

Gebruikersavatar Japierossi 08 mar 2019 09:11

Seatstays... ze zijn zo overgewaardeerd :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=hZMZLBkY2WE

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mar 2019 09:27

Aan de andere kant is er zo te zien ook een flinke hap uit lak. Misschien kan het geen kwaad maar wil je wel een fiets die zoveel te lijden heeft gehad?

Gezien de bandenkeus, de flat pedals en hoe smerig en beschadigd het ding is verwacht ik dat er stevig mee gegraveld is. De levenslange framegarantie ben je kwijt als je dit tweedehands koopt.
Campagnolo Ultra Dork

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 08 mar 2019 09:39

WatchGoose schreef: 08 mar 2019 08:48 ik kan deze fiets aankopen voor een goede prijs (uiteraard zou je zeggen)
Als ik verder inzoom op de foto dan zie ik ook een haarscheurtje in de lak boven de grote beschadigingen. Het lijkt erop dat het frame een flinke opdonder heeft gehad. Ik zou in dit frame geen vertrouwen hebben. Mijn advies aan TS: niet doen!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 mar 2019 09:40

Daar zal de prijs dan ook wel naar zijn gok ik zo! Wat zegt de verkoper over de oorzaak van de beschadiging?
En is er bij de andere seatstay nou ook een hap uit, of is dat een foto-artefact?
redbull-erik schreef: 08 mar 2019 09:39 Als ik verder inzoom op de foto dan zie ik ook een haarscheurtje in de lak boven de grote beschadigingen. Het lijkt erop dat het frame een flinke opdonder heeft gehad. Ik zou in dit frame geen vertrouwen hebben. Mijn advies aan TS: niet doen!
Dat lijkt me eerder een paint-crack. Mocht het nodig zijn, dan is een seatstay zonder twijfel goed te repareren, maar dan ben je wel een paar honderd euro verder (ik betaalde vorig jaar ik geloof 400 euro om mijn door midden gevallen bovenbuis te laten fixen, mogelijk dat deze reparatie iets eenvoudiger en daarmee goedkoper is). Het hangt dus nogal af van de prijs en in hoeverre je vertrouwen hebt in de rest van de fiets (hoe goed ken je de verkoper)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 08 mar 2019 11:31

redbull-erik schreef: 08 mar 2019 09:39
WatchGoose schreef: 08 mar 2019 08:48 ik kan deze fiets aankopen voor een goede prijs (uiteraard zou je zeggen)
Als ik verder inzoom op de foto dan zie ik ook een haarscheurtje in de lak boven de grote beschadigingen. Het lijkt erop dat het frame een flinke opdonder heeft gehad. Ik zou in dit frame geen vertrouwen hebben. Mijn advies aan TS: niet doen!
Over vertrouwen gesproken dat is natuurlijk erg belangrijk. Van onzekerheid zal je niet harder gaan fietsen. Overigens zijn haarscheurtjes in carbon zelden aan de oppervlakte zichtbaar. Dat is het verraderlijke aan carbon en beschadigde frames.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Plaats reactie