Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant TCR vs. Canyon Ultimate

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 14 feb 2019 21:41

Ik ben net klaar met mijn onderhandelingen, en heb een nieuwe bike gekocht... de reden, over een jaar is je “dikke” fiets met velgremmen geen zak meer waard... oké.... iets genuanceerder: je fiets met velgremmen gaat nu echt heel erg achteruit met waarde.... dus mijn advies: hoe dan ook geen velgremfiets meer aanschaffen. En met jouw lengte en daarbij behorend gewicht is afdalen met schijven ook een aangenaam pluspunt.
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 14 feb 2019 21:57

TheUnexpected schreef: 12 feb 2019 22:13
Swedish Chef schreef: 12 feb 2019 21:54 Ik wil de pret niet bederven, maar is een Giant TCR XL wel groot genoeg voor je als je meer dan 2 meter bent? Ik heb er twijfels over.
En wat betreft mijn lengte, ik heb het niet getroffen, want het maakt fietskeuze onnodig moeilijk. Gelukkig met mijn koga heb ik enorm veel mazzel. Maar mijn zadelhoogte (gemeten vanaf het bottombracket zit op 90 cm.
Van de website van Scholten:

Nummer: 1906
Maat: XL maximale zadelhoogte: 85 cm

De Giant is dus te klein voor je.
(En heeft een geïntegreerde zadelpen, dat is dus een hard maximum).

Persoonlijk zou ik niet zo snel de bergen in gaan op een fiets waar ik nog geen ~1000 km op gereden heb, puur om niet 'halverwege de dag' tegen de fysieke ongemakken van een net iets andere houding aan te lopen. Een één kilo lichtere fiets scheelt je op 6x de alpe beklimmen 4 tot 6 minuten, dat lijkt me verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2019 22:53

Frankievenge schreef: 14 feb 2019 21:41 Ik ben net klaar met mijn onderhandelingen, en heb een nieuwe bike gekocht... de reden, over een jaar is je “dikke” fiets met velgremmen geen zak meer waard... oké.... iets genuanceerder: je fiets met velgremmen gaat nu echt heel erg achteruit met waarde.... dus mijn advies: hoe dan ook geen velgremfiets meer aanschaffen. En met jouw lengte en daarbij behorend gewicht is afdalen met schijven ook een aangenaam pluspunt.
Een fiets is geen investering het is een gebruiksvoorwerp wat bij het uitrijden van de winkel al op z'n minst 30% afschrijft. Ik zou me echt nooit druk maken over de restwaarde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 feb 2019 08:28

En dat van die restwaarde op velgremfietsen wordt al 5 jaar geroepen. 't enige dat er tot nu toe gebeurd is, is dat fabrikanten de keuze voor velgremmen beperken bij nieuwe modellen. Die restwaarde gaat nog altijd niet anders dan 5 of 10 jaar geleden. Iets waar je sowieso niet teveel van moet verwachten in mijn ogen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 15 feb 2019 08:34

Ik denk dat ik/we een mooie oplossing heb(ben) gevonden! Ik sprak een maatje van me over het 'berg klaar' maken van mijn Koga. Dus ik ben meteen gaan ouwedeuren over een andere cassette en mijn ritjes naar de Posbank. Gevolgd door het verhaal van de Canyon. Waarop hij zegt, waarom schuif je geen carbon klim setje in die Koga, sneller gewicht verliezen dan dat ga je niet doen. Natuurlijk heb ik die niet ergens liggen.

Dus hij heeft even gepolst bij een compagnon van hem, en hij zegt dat ik hem rond L'Alpe waarschijnlijk kan lenen :lol: :D ! Mits ik mn remblokjes aanpas en even laat zien dat ik geen complete gek ben in een afdaling. Uiteindelijk de mooiste oplossing denk ik zo.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 feb 2019 08:48

Afdalen met carbon wielen vergt een andere techniek dan afdalen met alu wielen.
Zeker wanneer het druk is op de Alpe, is een alu setje beter ivm slepend remmen, dan een carbon wielset, die daar niet tegen bestand is.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 15 feb 2019 09:17

TheUnexpected schreef: 15 feb 2019 08:34 Dus hij heeft even gepolst bij een compagnon van hem, en hij zegt dat ik hem rond L'Alpe waarschijnlijk kan lenen :lol: :D ! Mits ik mn remblokjes aanpas en even laat zien dat ik geen complete gek ben in een afdaling. Uiteindelijk de mooiste oplossing denk ik zo.
We gaan dus nog even met zn 3'en een stuk fietsen en afdalen (voor zo ver mogelijk is in NL), dus dan kan ik het in elk geval even oefenen. Bovendien liggen de snelheden tijdens de Alpe d'HuZes laag, dan is t kwestie van voorzichtig zijn, en de juiste techniek hanteren.

Met regen laat ik ze denk ik wel staan...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2019 09:20

En juist die lage snelheid is dus het problem. Ik zou lekker die alu wielen laten zitten.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 15 feb 2019 09:36

Eens met japiecarbon, wat ik hoor over de afdaling van de Alpe d'Huzes is dat je veel langzamer moet dalen dan dat je zou doen in je alleen bent, dus dan moet je veel meer remmen dan normaal in een afdaling. Dus gewoon met jouw eigen wielen rijden.
Als ik alles zo lees, dan denk ik dat de gedachte aan het rijden op de Koga een grotere belemmering is dan het beetje extra gewicht van de Koga in de praktijk. Probeer je gedachten te richten op het trainen en goed rijden dan het denken aan een andere fiets, daar ga je volgens mij heel veel meer baat bij hebben.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 15 feb 2019 10:26

Ik ga het eens overleggen met mede deelnemers met ervaring op l'alpe,en de eigenaar van de wielen, want ik kan het me niet veroorloven om zijn wheelset te vernaggelen.

Intussen weet ik ook dat ik die Canyon de komende tijd niet ga zien. Levering uitgesteld tot half augustus :dislike:. Toch maar even informeren waar die delay precies vandaan komt, of dat de batch die in juni uitgeleverd werd gewoon uitverkocht is geraakt. Intussen kan ik gewoon wachten op die tour korting, :(
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2019 10:34

Frankievenge schreef: 14 feb 2019 21:41 Ik ben net klaar met mijn onderhandelingen, en heb een nieuwe bike gekocht... de reden, over een jaar is je “dikke” fiets met velgremmen geen zak meer waard... oké.... iets genuanceerder: je fiets met velgremmen gaat nu echt heel erg achteruit met waarde.... dus mijn advies: hoe dan ook geen velgremfiets meer aanschaffen. En met jouw lengte en daarbij behorend gewicht is afdalen met schijven ook een aangenaam pluspunt.
Juist met grote, sterke klauwen zit je met velgremmen makkelijker aan de limiet van de grip van je banden. Schijven zijn ideaal voor kleine, slappe kantoorhandjes.
Campagnolo Ultra Dork

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 15 feb 2019 10:42

Ernie C. schreef: 15 feb 2019 10:34
Frankievenge schreef: 14 feb 2019 21:41 Ik ben net klaar met mijn onderhandelingen, en heb een nieuwe bike gekocht... de reden, over een jaar is je “dikke” fiets met velgremmen geen zak meer waard... oké.... iets genuanceerder: je fiets met velgremmen gaat nu echt heel erg achteruit met waarde.... dus mijn advies: hoe dan ook geen velgremfiets meer aanschaffen. En met jouw lengte en daarbij behorend gewicht is afdalen met schijven ook een aangenaam pluspunt.
Juist met grote, sterke klauwen zit je met velgremmen makkelijker aan de limiet van de grip van je banden. Schijven zijn ideaal voor kleine, slappe kantoorhandjes.
:lol: :D :like:
Giant TCR Advanced 1

Plaats reactie