Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

To aeroad or not to aeroad

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 feb 2019 15:25

walter- schreef: 10 feb 2019 13:16 .................... In mijn geval, als mijn zadel meer dan 8cm hoger staat dan stuur vind ik dat niet aangenaam. En frames die dat leveren zonder mijn spacertoren bestaan niet.
Heb je al eens naar een Trek Domane gekeken?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 10 feb 2019 15:40

dwangarbeider schreef: 10 feb 2019 14:32
Net alsof er een zadelpen uit je stuurbuis komt.
En waarom is variatie in zadelhoogte dan wel toegestaan, en variatie in stuurhoogte niet?
Alle fietsen met geintegreerde zadelpennen, klaar! :twisted:

Al de lelijke zadelmegaspacers... zo is die fiets echt niet bedoeld door de fabrikant!
Het wachten is op een fiets-EULA.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37612
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2019 18:28

Trek Domane, Spesh Roubaix, Simplon Kiaro, cannondale synapse; schieten mij zo te binnen.
Walter is gewoon toe aan een minder racy frametype, maar is nog in de ontkennende fase.

Slechte ironie Tijanus: frames zijn wel degelijk ontwikkeld om een uitstekende zadelpen te hebben.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 18:28

Lcsmet schreef: 10 feb 2019 15:25
walter- schreef: 10 feb 2019 13:16 .................... In mijn geval, als mijn zadel meer dan 8cm hoger staat dan stuur vind ik dat niet aangenaam. En frames die dat leveren zonder mijn spacertoren bestaan niet.
Heb je al eens naar een Trek Domane gekeken?
Idd net eens gedaan... wat een bizarre maten.
Als ik start op de normale manier om een framemaat te beoordelen op lengte/reach kom ik uit op een maat die Trek aanraadt voor mensen van 1m85, 10cm groter dan ik zelf ben (op een frame met reach 38/12cm stuurpen voel ik me thuis).
En dan heb ik wel een zeer hoge balhoofdbuis, maar omdat de bovenbuis dan lang is ben ik bang van mijn zadelpen moet omdraaien om voldoende vooruit te zitten tov bb (ik denk nog erger voor de stijlpolitie).
Volg ik Treks info dan eindig met een fiets met een wel zeer korte reach. Dus hoger zitten vooraan kan alleen maar als je ook een korter frame hebt.
Maar niet de moeite van verder te kijken; ik vind slooping frames niet mooi ;-).

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 feb 2019 18:58

walter- schreef: 10 feb 2019 18:28
Lcsmet schreef: 10 feb 2019 15:25
walter- schreef: 10 feb 2019 13:16 .................... In mijn geval, als mijn zadel meer dan 8cm hoger staat dan stuur vind ik dat niet aangenaam. En frames die dat leveren zonder mijn spacertoren bestaan niet.
Heb je al eens naar een Trek Domane gekeken?
Idd net eens gedaan... wat een bizarre maten.
..................
Maar niet de moeite van verder te kijken; ik vind slooping frames niet mooi ;-).

Walter
Het bestaat dus wel maar jij vindt het niet mooi.
De Trek Domane is inderdaad de fiets met de kortste reach voor de hoogste stack.
Een Specialized Roubaix, Cannondale Synapse hebben bij gelijke stack een langere reach.
Dus niets om bang voor te zijn.
Met welke frame in welke maat rij je nu? Er is dus bijna 100% zeker een frame te vinden dat jou wel past.
Maar mogelijk vergelijk je jouw fiets iets te veel met die "van de renner in huis", op die +4 cm spacers na dan. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 19:36

Momenteel is die renner even groot dan mezelf maar met 3 cm langere benen.
Dus idd, spacers aanpassen en rijden... (ware het niet dat de wedstrijdfietsen natuurlijk afgezaagd zijn...).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 19:57

Lcsmet schreef: 10 feb 2019 18:58 ...
Het bestaat dus wel maar jij vindt het niet mooi.
De Trek Domane is inderdaad de fiets met de kortste reach voor de hoogste stack.
...
Voor de duidelijkheid; ik ga niet beweren dat die fietsen niet bestaan. Alleen dat je je niet moet blind staren op die maten. Je hebt redelijk wat speling om binnen een model wel een maat te vinden die voldoende past (waarbij aanpassing stuurpenlengte/ stuurtype en spacers geen schande is).
Ik rijdt nu met een oud alu/carbon frame waarvan ik me zelf niet eens direct de merknaam voor de geest kan halen...een van die vele Belgische merken met een kort leven (of die eindeloos reïncarneren...).

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 feb 2019 20:08

walter- schreef: 10 feb 2019 19:57
Lcsmet schreef: 10 feb 2019 18:58 ...
Het bestaat dus wel maar jij vindt het niet mooi.
De Trek Domane is inderdaad de fiets met de kortste reach voor de hoogste stack.
...
Voor de duidelijkheid; ik ga niet beweren dat die fietsen niet bestaan. ...
Dat heb je enkele posts geleden wel echt gedaan hoor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 20:39

Oeps :-) hoe kan ik die eerder post nog aanpassen ;-). Dat was idd geen correcte uitspraak. Beter iets in de zin dat je je keuze dan relatief veel moet beperken. En het niet is omdat fabrikanten eindeloos veel types fietsen op de markt brengen dat je daar in mee moet gaan. Als je graag een aeroad wil om te fietsen, fiets op een aeroad; ook al moet je wat spacers plaatsen.

Walter

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37612
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2019 20:53

Wat spacers kan altijd, een toren is echt een no go. Dan gewoon een passende fiets kopen.
Less is bore

DeVierdeMan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2019 18:19

DeVierdeMan 10 feb 2019 22:49

Ik ga denk ik ook eens richting Koblenz om daar eens te testen. Is op een dikke 2 uur rijden van Belgie. Als je dan toch zoveel geld op tafel legt is dat maar een kleine moeite.

Qua geometrie. Hoe weet je eigenlijk wat het beste is voor jou? Laat je je eerst opmeten en ga ja dan zo op zoek naar een fiets? Of pak je eerst een fiets en laat je die perfect afstellen? Was nog een vraag waar ik mee zat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 feb 2019 23:12

In principe laat je je eerst opmeten maar als je al jaren niet meer gefietst hebt, weet je ook niet wat lekker zit en al helemaal niet wat je na een aantal maanden training lang vol kunt houden of wat problemen gaat opleveren. Een bikefitting wordt dan wel heel theoretisch.

Zomaar een fiets kopen met een hele agressieve geometrie is dus meestal niet echt een goed idee. In Koblenz rij je hooguit een rondje over de parkeerplaats. Ook dat gaat weinig goede informatie opleveren.

Persoonlijk zou ik eerst eens een paar maanden gaan rijden op een tweedehands fiets en wat klooien met de afstelling. Dat is goedkoper dan een bikefitting en meestal een stuk nuttiger.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie