Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

To aeroad or not to aeroad

DeVierdeMan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2019 18:19

DeVierdeMan 09 feb 2019 21:29

Hoi!

Ik heb vroeger een tijdje gefietst met een Trek 2.1 die ik in mijn jeugd gekocht had. Momenteel ben ik er 30 en ben ik op zoek naar een nieuwe fiets om mijn hobby opnieuw wat aan te wakkeren. Mijn oog is gevallen op Canyon maar twijfel nog tussen enkele modellen. Bedoeling is om gewoon wekelijks mijn ritje te doen en eventueel na een tijdje bij een club aan te sluiten om niet altijd alleen te moeten fietsen.

Dit zijn de fietsen die ik op ogen had:

AEROAD CF SL 8.0
https://www.canyon.com/nl-be/road/aeroa ... l-8-0.html

ULTIMATE CF SL 8.0 AERO
https://www.canyon.com/nl-be/road/ultim ... -aero.html

AEROAD CF SL 7.0
https://www.canyon.com/nl-be/road/aeroa ... l-7-0.html


Mijn voorkeur (qua looks) gaat uit naar de aeroad, maar ik hoor nu net daar zo'n verschillende dingen over.

Alvast bedankt voor jullie input!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 feb 2019 21:47

Wat voor dingen hoor je dan over de Aeroad?

DeVierdeMan
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2019 18:19

DeVierdeMan 09 feb 2019 23:14

Dat ze enkel zouden zijn voor lange vlakke ritten, heel sportief zijn qua houding op de fiets en heel gevoelig voor ‘slechte’ wegen. Dus zijn dingen die me misschien tegenhouden om een Aeroad te kopen... Maar het zijn maar dingen die ik lees, heb er zelf nog niet op gereden. Dus kan enkel uitgaan van wat ik lees.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 feb 2019 23:22

Zolang je niet elke dag PR gaat rijden zal ik me geen zorgen maken.
koop wat je mooi vindt...

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 10 feb 2019 06:26

Simpel, als je de diepe zit aankunt zonder spacertoren van 3cm : de Aeroad. Anders de Ultimate 😉. Moest ik iets flexibeler zijn, zonder twijfel de Aeroad.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2019 08:03

Hear hear!! Geometrie eerst checken, daarna pas je shortlist maken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 feb 2019 09:34

En als je een Trek 2.1 gewend bent, dan kijk je zelfs eerder naar een Endurace.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 10:44

ippe schreef: 10 feb 2019 06:26 .... Moest ik iets flexibeler zijn, zonder twijfel de Aeroad.
Dus de fiets die je mooi vindt wordt minder mooi als je wat spacers onder je stuur zet? Zelfs zo erg dat je die niet neemt?

Mij ontgaat dat in ieder geval.
Tot hoe hoog mogen de spacers dan gaan? Net nieuwe fiets in huis gehaald; daar is de topcap zelf bijna 2cm hoog. Ik heb fietsen met een topcap van 0.5cm. Mag een 2cm topcap nog wel?
En bij de aeroad heb je mooie spacers vind ik ;-).
En een prof die op een ultimate 'past' mag geen spacers op de aeroad of moet met een te lang frame rijden om geen spacers te hebben?
De nieuwe fiets in huis komt van een prof; die reed met zijn 1m78 op een 52 stevens Xenon; bovenop de 2cm topcap had die nog 2.5cm spacers en een stuurpen van 14cm... als een prof zo rijdt zal het wel goed genoeg zijn voor de amateur. En voor de renner in huis, die heeft zijn stuur liever lager. Daar zal ik vermoedelijk een ritchey topcap van 0.5cm installeren (tussen alle zipp- componenten ;-)).

Om maar te zeggen; luister niet naar de spacerpolitie*. En neem de fiets die jij wil (en die je past; maar passen kan ook met een paar cm spacers...).

Walter
* waar is de tijd dat je een in de hoogte verstelbare stuurpen had en dan kon je dikwijls bijna 10cm spelen met de hoogte van je stuur.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 feb 2019 12:45

Walter, topcap gebruik je om de speling uit je balhoofd te halen, zit helemaal bovenop.
Je bedoeld de afsluitcap van je balhoofdlager?
Die kan variëren van 0,5cm tot 2cm en vlak of konisch. ;)
Persoonlijk vind ik 2 tot 2,5cm onder de stuurnok nog aanvaardbaar, daarboven kun je beter op zoek gaan naar een fiets die je past.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2019 12:58

+1
Heeft niet alleen met de spacerpolitie te maken maar ook hoe de fiets bedoeld is. Met 4-5 cm conische spacer+spacers rond gaan rijden is niet wat de fabrikant bedoeld heeft en gaat dus ten koste van de originel eigenschappen.
Ik zou het betoog eerder omdraaien; ga je klooien met spacers en rare stuurpennen om een fiets passend te maken of kies je voor een passende geo en zoek je daar je fiets bij?
Ik hou van hele mooie spullen, maar een van de mooiste fietsen van de afgelopen jaren (oltre xr4) heb ik gewoon laten schieten obv geometrie.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 feb 2019 13:16

Ha die benamingen;-). Ik zie nog dustcap als benaming. Zelf rijd ik met een 4cm afsluitcap. Laag genoeg voor mij.
En als spacers maar 2.5 cm meer mogen zijn denk ik dat veel mensen en ook profs gewoon geen passende fietsen gaan vinden....

Hier wat voorbeelden van pro rijders met foute fietsen : https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=128909

Voor de duidelijkheid: 4cm spacers is gewoon nog passend. In mijn geval, als mijn zadel meer dan 8cm hoger staat dan stuur vind ik dat niet aangenaam. En frames die dat leveren zonder mijn spacertoren bestaan niet.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 10 feb 2019 14:32

Ik zie toch echt nergens een fiets met 4cm spacers in het weightweenie draadje, hooguit een tweetal cm.

Maar een frame als een aeroad is gemaakt om diep en gestrekt en bijgevolg zo aerodynamisch mogelijk te zitten.
Als je daar dan 4cm spacers op gaat zetten om een comfortpositie te bereiken, ziet er dat toch wel wat sullig uit.

Is zo een beetje hetzelfde als een fiets met een koersstuur, waarbij het stuur hoger staat als het zadel.
Bovendien vind ik er een fiets met een toren van die druppelvormige oversized spacers echt niet uitzien.
Net alsof er een zadelpen uit je stuurbuis komt.

Plaats reactie